کد خبر: ۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
استان خوزستان با برخورداری از 10 هزار مدرسه و با جمعیت حدود یک میلیون دانش آموز بعدا ز تهران و خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور از لحاظ جمعیت دانش آموزی قرار دارد؛ با نگاه به این آمار، درکنار اهمیت پرداختن به مسائل اساسی آموزشی در استان، وجود سازمان نوسازی مدارس با توجه به این تعداد دانش آموز نمود جدی پیدا می کند. به مناسبت آغاز سال تحصیلی به سراغ رضا رضایی، مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان خوزستان رفته ایم تا از وضعیت مدارس مورد افتتاح سالجاری و مدارس قدیمی استان به لحاظ کیفی و کمی آگاه شویم.

پروژه های نیمه تمام نوسازی مدارس خوزستان در انتظار اعتبار -200 میلیارد تومان مورد نیاز است

 

آرانیوز حوزه ( خوزستان)
 
چه تعداد فضا های آموزشی،پرورشی در سطح استان خوزستان از ابتدای سال تاکنون احداث شده است؟
از ابتدای سال تا کنون 120 فضا که بیشتر در حوزه های  پرورشی و آموزشی بودند به مرحله بهره برداری رسانده و به آموزش و پرورش تحویل داده ایم.خرداد ماه سال جاری 65 فضای آموزشي، پرورشی و ورزشی این پروژه ها در قالب 310 کلاس درس و با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان از محل اداره کل نوسازی مدارس و تملک دارایی و ملی احداث و به اداره کل آموزش وپرورش خوزستان تحویل داده شدند.
 مهرماه امسال چند مدرسه به مدارس استان خوزستان اضافه شده است؟
 مهرماه امسال نیز 314 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ملی و اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان تحویل آموزش و پرورش استان دادیم.
وضعیت سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس استان خوزستان چگونه است؟
سیستم های سرمایشی مدارس سردسیر از اعتبارات سرمایشی سال گذشته 555 کولر دوتیکه خریداری و به آموزش و پرورش مناطق ارسال کردیم و در بحث گرمایشی تا کنون 18 خوابگاه شبانه روزی را با 314 بخاری برقی تجهیز کرده و 29 مدرسه روزانه مناطق سردسیر نیز به سیستم حرارتی مرکزی مجهز شده اند. همچنین برای 18 خوابگاه دیگر نیز سیستم گرمایشی پیش بینی شده و آن دسته از خوابگاه هایی که امکان لوله کشی گاز داشته هم باسیستم پکیج و موتورخانه مجهز شده اند.
برای سایر مدارس استان در بحث سیستم های سرمایشی و گرمایشی چه برنامه دارید؟
در سال جاری پیش بینی سیستم حرارتی مرکزی برای 30 مدرسه شبانه روزی و  نصب کولرهای دو زمانه گرمایشی و سرمایشی برای 50 مدرسه را در برنامه کاری خود داشتیم. در مجموع مقرر شده تا 80 مدرسه را در سال جاری با اختصاص اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون تومان به سیستم های گرمایشی مجهز کنیم.
اعتبار اختصاصی به بحث سیستم های سرمایشی چقدر است؟
برای سیستم های سرمایشی نیز اعتباری بالغ  بر سه میلیارد تومان به منظور خرید کولر برای تجهیز 110 مدرسه اختصاص خواهد یافت.
تاکنون 80 مدرسه در قالب 600 کلاس درس به سیستم گرمایشی و 50 مدرسه با 300 کلاس درس به سیستم سرمایشی با اعتباری 6 میلیارد تومان مجهز شده اند.
 
در خصوص پروژه هایی که به آموزش وپرورش در مهرماه جاری تحویل داده ایدآیا مجهز بوده اند؟
از قبل برنامه ریزی شده بود تا 120 فضای آموزشی مجهز به وسایل اولیه مثل میز، نیمکت، صندلی،تخته سیاه و کمد شود و بعد تحویل آموزش و پرورش استان شود،خوشبختانه این برنامه ریزی محقق شد.
وضعیت اعتبارات امسال چگونه بوده اند؟
اعتبارات سال جاری با تأخیر ابلاغ شد، پیش بینی شده بود تا بتوانیم مقداری از تجهیزات مورد نیاز مدارس را تهیه و برای جایگزینی تجهیزات فرسوده به مدارسی که واقعا نیاز دارند ارسال کنیم. بنابراین امیدوارم بتوانیم تا 20 مهر ماه تجهیزات لازم را به مدارس عشایری، روستایی و شهرها ارسال کنیم. اگر این اعتبارات به موقع تزریق شود، تا پایان امسال می توان 60 الی 70 مدرسه دیگر را به مرحله بهره برداری برسانیم.
اعتبارات اداره نوسازی مدارس استان خوزستان از چه منابعی تامین و آیا کاهش یاافزاش داشته اند؟
در مجموع اعتبارات منابع ملی تعمیر و بازسازی 60 تا 70 درصد افزایش داشته و پیش بینی اعتبار برای سال جاری 40 میلیارد تومان است. همچنین از محل تملک دارایی تا کنون فقط 37 میلیارد تومان ابلاغ شده و برای ابلاغ اعتبار از محل ماده 180 نیز هفته آینده با تشکیل کمیته برنامه ریزی شهرستان ها تعیین تکلیف می شود ولی پیش بینی می کنیم که حدود20 تا 30 میلیارد تومان اختصاص دهند.
پیش بینی می شود که مجموع اعتبارات بخش ساخت و ساز فضاهای آموزشی و تجهیز مدارس در سال جاری به 120 میلیارد تومان برسد.هرچند از محل اعتبارات نفت اعتباراتی برای نوسازی در نظرگرفته شده و امیداوریم با ابلاغ این اعتبارات پروژه های مورد نظر را به مرحله افتتاح برسانیم.
اعتبارات سال 93 چقدر بوده است؟
اعتبارات سال گذشته بیش از 84 میلیارد تومان بود و امسال با وجود کاهش اعتبارات عمرانی در تمام دستگاه ها و وزارت خانه ها ولی باتوجه به نگاه مثبت و ویژه ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی به ساخت و ساز فضای آموزشی و دانش آموزان دارد، این اداره افزایش حدود 70 درصدی اعتبارات ملی را در کنار افزایش بخش اعتبارات استانی شاهد بوده است.البته چون هنوز اعتبارات ابلاغ نشده این افزایش 70 درصدی هم محقق نشده و در حد پیش بینی است.
تاکنون چقدر از این اعتبارات به اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان تخصیص یافته است؟
تا کنون حدود90 درصد از اعتبارات ملی به استان خوزستان تخصیص پیدا کرده اظهار کرد: خوشبختانه با این اختصاص اعتبارات به استان شاهد  به مرحله بهره برداری رسیدن پروژه ها هستیم.
در استان خوزستان چند پروژه مدرسه نیمه تمام وجود دارد؟
در استان خوزستان 330 مدرسه نیمه تمام داریم افزود: نوسازی در بخش زیادی  از آن ها در حال فعالیت بوده و بخشی دیگر هم در حال طی کردن امور مربوط به تعیین پیمانکار و برگزاری مناقصه هستند و حداکثر تا40 روز دیگر عملیات اجرایی آن ها آغاز خواهدا شد تا بتوانیم بخشی از آن ها را تا پایان سال جاری به بهره برداری برسانیم.
اعتبارات مورد نیاز این پروژه های نیمه تمام چقدر است؟
برای تکمیل پروژه هایی که از سال های 87 تا کنون نیمه تمام مانده اند هم به حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا آنها را به بهره برداری برسانیم.
وظیفه شما چیست؟
 آموزش و پرورش هرگونه موضوع سخت افزاری داشته باشد، در حوزه کاری نوسازی قرار دارد ولی تمام این موضوعات برنامه ریزی و اعتبارات مورد نیاز خود را طلب می کند.
در استان چند مدرسه کپری، خشتی و یا گلی داریم و چه برنامه ای برای آن ها دارید؟
مدرسه کپری با آن معنای واقعی خودش در خوزستان نداریم ولی مدرسه داریم که واقعا زیبنده استان خوزستان و مردمش نیست. مدارس خشتی، گلی و سنگی داریم، اما کپری (به معنای لغوی کپر که چند تا چوپ زده و زیر چادر باشند، است) و در خوزستان هم چنین مدرسه ای نداریم، ولی مدرسه داریم که سنگی بوده و سقفش از چوب است و اصطلاحاً آن را کپری لحاظ کردند.
طبق آمار و اطلاعاتی که از آموزش و پرورش های شهرستان ها و سامانه شناسایی مدارس استعلام شده 80 مدرسه خشتی وگلی در سطح استان وجود دارد که بعضا مربوط به مناطق عشایری و روستایی است.
 150 مدرسه چادری داریم که اکثر این مدارس موضوعیت ندارند تا برای آن ها ساختمان بسازیم، زیرا عشایر در حال کوچ هستند. البته احداث مدرسه برای برخی از عشایر که به جای اصلی خود بر می گردند، برنامه ریزی شده است.
جلسات متعدد با استاندار و معاون سیاسی اجتماعی برگزاری کرده ایم که قرار بر این شد تا سال آینده بر اساس اعتباراتی که امسال برای نوسازی در نظر گرفته شده حرکت کنیم تا شاید دیگر مدرسه خشتی، گلی و یا چادری در استان نداشته و مدرسه نوساز جایگزین آن ها شود.
استان خوزستان تا رسیدن به افق 1404 به چه تعداد مدرسه، کلاس درس و تجهیزات مورد نیاز آموزشي نیاز دارد و آیا می توان به وضعيت ایده آل مد نظر رسید؟
در حال حاضر حدود پنج هزار و 400 فضای فیزیکی مدرسه ای در سطح استان خوزستان وجود دارد که بخشی از آن ها قابل اعتماد و قابل استفاده، بخشی نیاز به مقاوم سازی و بخشی دیگر هم مدارسي هستند که خطرسازی زیادی دارند.
حدود 55 درصد از مدارس استان قابل اعتماد و استفاده هستند، چون در 10 تا 15 سال گذشته با ضوابط و مهندسی درست احداث شده اند. همچنين حدود 10 تا 15 درصد مدارس به علت اينكه سال هاي خيلي قبل ساخته شده و ضوابط مهندسي در آن رعايت نشده اكنون فرسوده و واقعا خاطرساز هستند. در حقيقت همین مدارس خشتی و گلی هستند.
20 درصد از مدارس استان خوزستان نیاز به مقاوم سازی دارند ولي بايد با برنامه ريزي هاي لازم كار مقاوم سازي لازم آنها را اجرايي كنيم.
مشکلات مقام سازی مدارس استان خوزستان چیست؟
با توجه به  اينكه مدارس جايگزيني ندارند، بنابراين امكان تخليه آنها براي مقاوم سازی توسط آموزش و پرورش وجود ندارد. البته با توجه به جمعیت دانش آموزی امسال براي مقاوم سازي مدارس خوزستان 4 ميليارد تومان اعتبار را پيش بيني كرده ولي با توجه به نبود مدارس جايگزين استقبالي از سوي آموزش و پرورش مناطق صورت نگرفت.
چرا در خرداد ماه یا اردیبهشت ماه هر سال تا پایان تابستان مقام سازی مدارس صورت نمی گیرد؟
آن دسته از مدارسي که تعداد کلاس و مساحت كمي دارند تصریح کرد: این گونه مدارس براي مقاوم سازي در سه و يا چهار ماه تابستان در برنامه قرار گرفته اند. همچنين مدارس بزرگتر نیز به دليل حساسيت و ظرافت کار مقام سازی امکان انجام در این چند ماه تابستان براي آنها وجود ندارد.

اعتباراتی که برای اداره نوسازی مدارس خوزستان در نظرگرفته شده با اعتبار مد نظر شما چقدر تفاوت دارد، تا به ایده آل برسید؟
در ارتباط با ایده هایی که در ذهن داريم، مي توان گفت یکی ازاین ایده ها پروژه های نیمه تمام که نیاز به اعتباری 200 میلیارد تومانی داشته و دیگری اعتبار مورد نیاز برای مدارسی که نیازمند مقاوم سازی، تخریب و باز سازی هستند، است.
احداث مدارس بر اساس تعداد دانش آموز موجود در هر منطقه و مستلزم اعتبار هنگفت است، بنابراين آموزش و پرورش می تواند ظرفیت لازم را تامین کند تا بتوانیم به شرایط ایده آل برسیم.
با توجه به این پروژه هایی که امسال افتتاح شد چند دانش آموز راهی مدرسه شدند؟
مهر ماه امسال 18 هزار و 720 دانش آموز از 624 کلاس درس استفاده می کنند. در واقع 120 مدرسه با مساحت 51 هزار و 700 مترمربع ساخته شده اند.
حرف پایانی
 توقع و انتظاری که از مجموع استان داریم این است که با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، در بحث اعتبارات استانی فضای آموزشی بیشتر و بهتر دیده شود. هر چند که خوب دیده شده و اعتبارات تمام کشور کاهش پیدا کرده و استان خوزستان کاهش پیدا نکرده بلکه با نگاه مثبتی که استاندار و معاونین و ریاست مدیریت برنامه ریزی بودجه استان داشته اند، افزایش هم داشته است.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار