کد خبر: ۸۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز مبارزه با آفت سن در سطح 300 هزار هکتار از مزارع استان خبر داد.

آغاز مبارزه با آفت سن در مزارع استان کرمانشاه

فرهاد شریفی در گفت و گو با آرانیوز ، با اشاره به آغاز مبارزه با آفت سن در مزارع استان کرمانشاه، اظهار کرد: مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر در مزارع مناطق گرمسیر استان از 13 فروردین آغاز شده است.

شریفی اضافه کرد: مبارزه با آفت سن در مرحله پوره در مزارع گندم و جو مناطق سردسیر استان تا نیمه خرداد ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش بینی کرد: امسال مبارزه با آفت سن در سطح 250 تا 300  هزار هکتار از مزارع استان انجام شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته مبارزه علیه آفت سن در سطح 240  هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد، گفت: استان کرمانشاه سال گذشته از حیث مبارزه با آفت سن عملکرد قابل قبولی در کشور داشت و با اقدامات خوب انجام شده خوشبختانه یک کیلوگرم هم گندم سن زده در استان تولید نشد.

شریفی سپس با اشاره به ضروری بودن مبارزه با آفت سن در گندمزارهایی که تراکم این آفت در آنها بالا است، گفت: اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی نشود، مزارع گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهند دید و حتی ممکن است بیش از 90 درصد محصول مزارع از بین برود.

شریفی یادآور شد: سن مادر از پروتئین گندم تغذیه می‌کند، لذا گندم‌هایی که در معرض این آفت قرار گرفته‌ باشند، خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه و در نهایت نابودی گندم از دیگر پیامدهای آفت سن در مزارع گندم و جو است که شریفی از آنها یاد کرد.

شریفی در ادامه اشاره ای هم به موجود بودن سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت سن در استان داشت و افزود: مشکلی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان نداریم و سم در 217 فروشگاه مجاز در استان توزیع می شود.

 وی تاکید کرد: از کشاورزان تقاضا داریم سم مورد نیاز مزارع را از با اخذ فاکتور خرید از فروشگاه های معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار