کد خبر: ۸۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه عنوان کرد
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه بر لزوم آماده‌باش دستگاه‌ها برای بارش‌های بهاری و احتمال بروز سیلاب‌ تاکید کرد.

لزوم آماده‌باش برای بارش و سیلاب احتمالی بهار/ احتمال شروع آتش‌سوزی‌ها از اردیبهشت

امیر ظهرابی در نشست خبری امروز (۱۶ اسفند) با اشاره به طرح آمادگی مدیریت بحران برای نوروز و سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: این آمادگی به همه دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

وی یکی از مهمترین این آمادگی‌ها را برای سیلاب‌ها و بارش‌های شدید احتمالی اعلام کرد و یادآور شد: اگرچه پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی بارش‌هایی در حد نرمال را برای اسفند و بهار اعلام کرده، اما ممکن است بارش‌های شدید نقطه‌ای را داشته باشیم که در مناطقی باعث بروز سیلاب شود و از همین رو باید آمادگی کافی را داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان خاطرنشان کرد: در همین راستا با همکاری شرکت آب منطقه‌ای از شهریورماه کار لایروبی رودخانه‌های مهم استان آغاز شده که از مهمترین این رودخانه‌ها می‌توان به راوند اسلام آبادغرب، گاماسیاب کنگاور، الوند و ... اشاره کرد.

ظهرابی تنگ کنشت را یکی از مهمترین نقاطی دانست که هر سال با بارندگی‌های شدید دچار مشکل می‌شد و ادامه داد: از همین رو با همکاری شرکت آب منطقه‌ای ۳۵۰ متر دیوار در محدوده این رودخانه احدث شد.

وی همچنین بر لزوم رصد پل‌ها خصوصا پل‌های کم ارتفاع تاکید کرد و افزود: برخی از این پل‌ها در اختیار شهرداری و برخی در اختیار راهداری است.

ظهرابی با بیان اینکه متاسفانه در برخی نقاط شهری نیز در زمان وقوع بارش ها با مشکل آبگرفتگی مواجهیم، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل وقوع آبگرفتگی‌های شهری تقاطع های غیر همسطح است که فکری به حال دفع آب های سطحی آنها نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یکی دیگر از ملزومات برای آمادگی در برابر بارش‌ها را اعلام هشدارهای به موقع از سوی هواشناسی دانست و گفت: این هشدارها باید به اطلاع مردم هم برسد.

احتمال بروز آتش سوزی از اردیبهشت

موضوع دیگری که ظهرابی به آن اشاره کرد تداوم خشکسالی و پیامدهای آن در کرمانشاه با توجه به کاهش بارندگی‌ها بود و ادامه داد: این امر تبعات متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها احتمال شروع زودهنگام آتش سوزی‌ها خصوصا در مناطق گرمسیر است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی‌ها معمولا در خرداد و تیرماه آغاز می‌شود، یادآور شد: این احتمال وجود دارد که آغاز آتش سوزی‌ها در مناطق گرمسیر را در اردیبهشت ماه داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه دلیل عمده بروز آتش سوزی‌ها را عوامل انسانی چه عمدی و چه ناشی از عدم احتیاط اعلام کرد و افزود: به نظر می‌‍رسد اگر تعدادی از این افراد به مراجع قضایی معرفی شوند و در این زمینه به مردم اطلاع رسانی صورت بگیرد، تا حدودی بازدارنده خواهد بود.

ظهرابی تاکید کرد: به علاوه در زمینه تجهیزات مورد نیاز برای اطفا حریق نیز کارهای خوبی صورت گرفته و مواردی مانند آتش کوب و ... تاحد امکان در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از پیامدهای ناشی از خشکسالی برای سراسر کشور و به تبع آن استان کرمانشاه را قطعی برق دانست که ناشی از محدودیت منابع آبی و اثر گذاشتن بر فعالیت نیروگاه های برق آبی است و عنوان کرد: با رایزنی مدیریت ارشد وقت استان، بخش خانگی کرمانشاه تابستان امسال را با کمترین خاموشی پشت سر گذاشت و امیدواریم سال آینده هم شرایط به همین شکل باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یکی از مهمترین مواردی که باید در اعمال خاموشی‌ها مد نظر قرار گیرد را اطلاع رسانی به مردم دانست و عنوان کرد: مکاتبات لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

پایان اصلاح خط انتقال گاوشان تا ۲۵ اسفند

ظهرابی در ادامه به موضوع آب شرب شهر کرمانشاه اشاره کرد و با بیان اینکه تابستان امسال کرمانشاه کمترین تنش آبی را داشت و مثل بسیاری از شهرهای دیگر با مشکل مواجه نشد، ادامه داد: اگرچه قطعی هایی در نقاط مختلف شهر داشتیم، اما شرایط بحرانی نشد.

وی به طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان هم اشاره کرد که قرار بود این طرح تابستان امسال وارد  مدار شود، اما در برخی مناطق دچار نشتی شد.

به گفته این مسئول، هم اکنون اکیپ های شرکت آب منطقه ای با تمام توان پای کار هستند تا کار نشت یابی انجام شود و آنطور که قول دادند قرار است کار تا ۲۴ یا ۲۵ اسفند و قبل از پیک مصرف آب روزهای پایانی سال به اتمام برسد.

ظهرابی ابراز امیدواری کرد با تکمیل این طرح، دیگر برای تابستان سال آینده مشکل شدید آب در کرمانشاه نداشته باشیم.

در مقاوم سازی روستاها 20 درصد از میانگین کشور جلو هستیم

وی در ادامه به موضوع وضعیت مقاوم سازی روستاها در استان کرمانشاه هم اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون مقاوم سازی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان ۷۰ درصد است و وضعیت مناسبی داریم، زیرا میانگین کشور ۵۳ درصد است و حدود ۲۰ درصد از میانگین کشور بالاتریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه  بخش قابل توجهی از این شرایط مناسب را مربوط به بازسازی پس از زلزله سال 1396دانست و یادآور شد: فقط در منطقه فیروزآباد وضعیت کمی بدتر است و میزان پیشرفت مقاوم سازی حدود ۵۴ درصد است.

ظهرابی با بیان اینکه هم اکنون تسهیلات مناسبی برای مقاوم سازی مسکن روستایی داریم که رقم آن در سال جدید به ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید، افزود: این تسهیلات بدون سود بوده و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

زلزله، سیل و خشکسالی مهمترین بحران‌های احتمالی کرمانشاه

وی در ادامه به اهمیت موضوع جلوگیری از وقوع بحران اشاره کردو ادامه داد: در این زمینه به چند عامل مهم نیاز داریم که یکی از آنها اطلاع رسانی به موقوع و ایجاد جریان اطلاع رسانی صحیح و دقیق است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه استفاده از ظرفیت مردمی و خصوصا NGOها را عامل دیگر دانست  و عنوان کرد: به علاوه ارائه آموزش های عمومی و تخصصی به مردم نیز نقش بسزایی دارد.

ظهرابی ادامه داد: یک عامل دیگر در نظر گرفتن تمهیدات مقابله ای از جمله برپایی مانورهای آمادگی در برابر بحران است.

وی یکی دیگر از مواردی که برای جلوگیری از بحران نیاز است را شناسایی نقاط آسیب پذیر و چاره اندیشی برای پاسخ به این آسیب ها دانست و ادامه داد: برای شناسیی نقاط آسیب زا سند "کاهش خطر پذیری استان کرمانشاه" در سال گذشته تدوین شد که اکنون در مرکز در حال بررسی نهایی است.

وی افزود: برای پاسخ درست به آسیب ها نیز "سند آمادگی و پاسخ" در دست تدوین است که تدوین آن در مراحل نهایی قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه این اسناد بر اساس وضعیت خطرپذیری و بحران ها تدوین شده و هریک لایه شهرستانی هم دارد، افزود: هم اکنون مهمترین ریسک‌های بحران در استان به ترتیب شامل زلزله، سیل و خشکسالی است.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار