کد خبر: ۸۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
حجت الاسلام حسنلو گفت: سیره امام حسین (ع) دارای ظرفیت‌های تربیتی و آموزه‌های مهمی برای زندگی است تا جایی که بازتبیین این معارف به صورت روزآمد راه رهایی از بحران‌های اجتماعی و سیاسی امت است.

به گزارش آرانیوز، سیره هر انسانی عبارت است از روش خاص زندگی او و نوع سلوک و رفتار ویژه‌ای که در اجتماع با آن روش خاص، مشخص و ممتاز می‌شود. سنت اولیا الهی بر این بودهاست که انسان تربیت کنند. بر این اساس مربی باید تدبیری بیاندیشد که تمام فعالیت‌های تربیتی وی با فطرت متربی و خواست‌های ذاتی او مطابقت کند. امامان معصوم (ع) برای آشنایی مردم با دین اسلام و آگاه کردن آنان با معارف عمیق قرآنی، سیره و روشی برگرفته از تعالیم قرآنی داشتند و هر کدام از ابعاد زندگیشان نشانی از آیات قرآن کریم است. ائمه اطهار (ع) مظاهر جمال، جلال، قدرت و عظمت خداوند و منبع تجلیات و انوار خاصه او هستند. بر این اساس از مشخصات ظاهری ممتاز و قدرت معنوی فوق‌العاده و از نفوذ و هیبت خاصی برخوردارند.

اگر در سیره هر یک از اهل بیت (ع) تأمل شود، هر یک از آن‌ها در جنبه‌هایی برای رسیدن به اوج قله‌های زندگی و سعادتمندی الگو و برنامه عملی هستند، بی گمان زندگی برتر در گرو تأسی از سیره آن بزرگواران است. آموزه‌ها و مؤلفه‌های تربیتی در سیره اهل بیت (ع) با ظرافت و دقت خاصی منعکس شده است، به یقین موشکافی و استخراج و باز تبیین آنها به صورت روزآمد برای بهبود زندگی و رهایی از بحران‌ها ی اجتماعی و سیاسی امت اسلام و همه بشریت و برای ترقی و رشد زندگی مفید و مؤثر خواهد بود، اگر این مؤلفه‌ها استخراج، تبیین و به صورت روش‌مند به زبان‌های مختلف ارائه شوند، تمام مردم دنیا عاشق اهل بیت و مرید مکتب اهل بیت (ع) خواهند شد چرا که آموزه‌های آن بزرگواران، با فطرت انسان‌ها سازگارتر از دستاوردهای تصنعی و دروغین و پوشالی مکاتب مادی غرب و شرق است.

از جمله این بزرگواران امام حسین (ع) است که سیره علمی و عملی ارزشمندی از خود به جای گذاشته که می‌تواند راهگشای تمام افراد جامعه باشد. امام حسین (ع) سومین امام معصوم شیعیان در سوم یا چهارم شعبان سال چهارم هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. او دومین ‏ثمره فرخنده حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) بود. کنیه آن حضرت ابوعبدلله می‌باشد. مادرش فاطمه (س) او را نزد پیامبر اکرم (ص) آورده و به میلادش مژده داد. رسول خدا (ص) او را حسین نامید و گوسفندی برایش عقیقه کرد. امام حسین (ع) و برادر بزرگوارش به گواهی رسول خدا دو آقای جوانان بهشت هستند و به اتفاق علما و بدون شک دو نواده پیامبر رحمت‌اند. بر اساس حدیثی که در منابع اهل سنت نیز آمده است، پیامبر اکرم (ص) به امامت دو نور دیده خود حسن (ع) و حسین (ع) تصریح فرمودند.

 الهی‌ترین تفسیر از سیاست و حاکمیت در نهضت عاشورا نمایان است

به مناسبت سالروز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای آشنایی با سیره علمی و عملی آن حضرت با حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، استاد حوزه علمیه قم و مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

* در بیان سبک زندگی فردی و ویژگی‌های شخصیتی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیشتر به مسئله شجاعت آن حضرت اشاره شده است، چه موارد دیگری از ویژگی‌های شخصیتی امام در منابع حدیثی و تاریخی نقل شده است؟

در خصوص سبک زندگی فردی و ویژگی‌های حضرت سیدالشهدا (ع) می‌توان به نمونه‌هایی اشاره کرد؛ یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی حضرت شجاعت است که سرچشمه بسیاری از فضائل و برتری‌هاست. این ویژگی رفتارهایی را از حضرت نمایان می‌سازد که شخصیت او را برای همه بشریت محبوب و دوست داشتنی می‌کند. اجرای بسیاری از احکام و فرایض دینی از این ویژگی انگیزه و قدرت می‌گیرد. در سیره امام حسین (ع) جهاد و امر به معروف در بالاترین نقطه قرار دارد همچنین مقابله با ظلم که نیاز به شجاعت و قدرت روحی دارد. این روحیه شجاعانه درباره امام حسین (ع) از آغاز زندگی ایشان گزارش شده است. امام با شجاعت تمام در مقابل ظلم خلفا و معاویه ایستاد، وقتی کودک بود، خلیفه دوم در مسجد جدش بر منبر رسول خدا نشسته بود امام حسین (ع) رفت و یقه او را گرفت و خطاب به او گفت این منبر جد من است از این منبر پایین بیا، او را به زیر کشید و او به نوازش امام پرداخت تا رسوایی‌اش نمایان نشود.

یکی از اوصاف شخصیتی و ویژگی‌های برجسته حضرت سیدالشهدا (ع) عشق به خداوند است، این جلوه را در عبادات ایشان می‌توان دید. بخش بارزی از سیره عبادی حضرت در نماز، دعا، فریضه حج و زیارت قبر رسول الله (ص) تجلی پیدا می‌کند. مناجات زیبا و دعای عالی المضامین عرفه که از آن حضرت به دست ما رسیده است گوشه‌ای از این سلوک عاشقانه است و در دنیا نظیری ندارد. اگر از دعاها، سخنان و سیره حضرت سیدالشهدا (ع) رمزگشایی و به شیوه‌ای روش‌مند تبیین شود، بهترین مکتب تربیتی عرفانی حاصل خواهد شد و سخنان ایشان بهترین منبع برای تدوین مکتب تربیتی اسلام است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار