کد خبر: ۸۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
واشنگتن در حالی از واژه گروگان برای دوتابعیتی های بازداشت شده در ایران استفاده می کند و سرنوشت مذاکرات وین را به آزادی آنها گره می زند که در موارد مشابه، اتهام جاسوسی علیه آنها محرز است.

به گزارش آرانیوز، روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» گزارش امروز خود را به شفاف سازی در قبال کلمه «گروگان» اختصاص داد که آمریکا این روزها تلاش می کند جایی برای آن در ادبیات مورد استفاده در مذاکرات وین پیدا کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا، در اظهاراتی متناقض، پیش شرطی جدید برای حصول توافق با ایران مطرح کرد که بر محور همراهی با شماری از اتباع خارجی یا دوتابعیتی متمرکز است که با اقرار به پیشینه جاسوسی برای دولت واشنگتن، سابقه بازداشت در ایران را دارند.

مالی اگرچه اذعان می کند که پرونده چهار فرد دو تابعیتی تحت بازداشت در ایران از پرونده مذاکرات وین مجزا است اما در عین حال، آزادی آن چهار نفر را پیش شرط حصول توافق با ایران عنوان کرده است.

از این تضاد گفتاری آشکار که بگذریم، کاربرد لفظ «گروگان» از سوی رابرت مالی است که سوال برانگیز تلقی می شود.

او در مصاحبه ای با رویترز گفته بود: این دو مقوله از یکدیگر جدا هستند اما برای ما بسیار دشوار است مادامی که چهار آمریکایی از سوی ایران گروگان گرفته شده اند، بازگشت به توافق را تصور کنیم. بنابراین، اگرچه در پرونده هسته ای، مذاکرات غیرمستقیم با ایران را دنبال می کنیم، همچنان به طور غیرمستقیم، گفتگوها با آنها را در راستای تضمین آزادی گروگان هایمان هم دنبال می کنیم.

این ادعا با تمرکز ویژه بر واژه گروگان، در حالی است که همه آن چهار نفر بازداشتی که علاوه بر تابعیت ایران، تابعیت آمریکایی را هم دارند، به جاسوسی برای دولت واشنگتن متهم هستند.

چنین فضاسازی با اتکا به اقدام شماری از ایرانی های مخالف نظام و بیگانگانی صورت می گیرد که سابقه بازداشت در ایران را دارند و اکنون کارزاری را مقابل محل برگزاری مذاکرات وین راه انداخته اند که هدف ادعایی اش آزادی آن چهار بازداشتی دو تابعیتی عنوان می شود.

تهران تایمز در واکنش به این کارزار می نویسد: ایران تبادل زندانی با آمریکا را مردود ندانسته حال آنکه به هیچ وجه این اقدام را به عنوان پیش شرطی برای حصول توافق در وین نمی پذیرد. در واقع از موضع گیری اخیر آمریکا برمی آید که به دنبال سوء استفاده از روند مذاکرات وین برای تضمین رهایی افراد متهم به جاسوسی است.

یکی از افرادی که در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات وین، به کارزار آزادی زندانیان دوتابعیتی پیوسته، «نزار زکا» است که سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت و ژوئن ۲۰۱۹ آزاد شد.

تهران تایمز اخیراً در گزارشی به این موضوع پرداخت که زکا در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ درخواست اخذ تابعیت آمریکا را به اداره شهروندی و مهاجرت این کشور ارائه داد اما پاسخی که از این سازمان دریافت کرد آنقدر برایش ناامید کننده بود که تصمیم گرفت دست به دامن برخی از افراد با نفوذ در واشنگتن، از جمله «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شود.

این در حالی است که زکا اواسط آوریل ۲۰۱۲ اقامت دائم آمریکا را اخذ کرد اما درخواستی که در آوریل ۲۰۲۰ به اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده ارسال کرد به دلیل غیبت طولانی مدتش از آمریکا رد شد.

در این میان، زکا برای آنکه مقامات اداره شهروندی و مهاجرت را متقاعد کند که به رغم غیبت طولانی مدت، همچنان مستعد دریافت تابعیت آمریکا است، بی پرده اعتراف کرد که به دلیل همکاری با دولت واشنگتن در ایران تحت بازداشت بوده حال آنکه به گفته منابع مطلع، او به شرح سفر به ایران هم پرداخت که با مجوز و حمایت مالی وزارت خارجه آمریکا انجام شد.

زکا برای تغییر رای اداره مهاجرت، مجبور شد تا جزء به جزء درباره آنچه پیش از بازداشت در ایران انجام داده بود، صحبت کند که این به نوبه خود، به این اعتراف منتهی شد که او ذیل قراردادی با وزارت خارجه آمریکا این سفر را انجام داده و دائماً به آنها گزارش می داده است.

وی همچنین اعتراف کرد که درحال اجرای مأموریتی که مستلزم اتخاذ تدابیر امنیتی شدید بوده، پُستی امنیتی را نیز به عهده داشته است.

همه اینها اظهاراتی است که از دهان خود زکا بیرون آمده حال آنکه ایران مدت ها بود که می گفت وی را حین جاسوسی در این کشور بازداشت کرده است. این درحالی است که خیلی ها در واشنگتن و همین طور در رسانه های جمعی، از باور این واقعیت که او تا چه اندازه در پیشبرد اقدامات خطرناکش در ایران پیش رفته بود؛ امتناع می کنند.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار