به گزارش آرانیوز، مجلس از مهلت دوماهه به خودروسازان نگذرد
آرمانملی درباره مشکلات صنعت خودروسازی گزارش داده است: خودروسازی در ایران ارتباطی به توسعه، کیفیتبخشی، استفاده از تکنولوژی و فناوری، محصولات بهروز و رضایت مشتری ندارد. سالهاست که این صنعت در دست دولتهای مختلف گیرافتاده و منافع آن مانع اصلی تغییر و تحول شده است! سالهاست که مردم در جادهها بهدلیل خودروهای بیکیفیت و با ایمنی پایین جان میدهند و دولت هم با انحصار بازار و بستن راه ورود شرکتهای بزرگ خودروسازی با ایجاد تنشهای سیاسی و تحریم و بستن تعرفههای بالا و غیرمنطقی با هدف حمایت از تولید ملی؛ فضا را برای امپراطوری خودروسازی کشور آماده کرده است.
واگذاری سهام ۲ خودروساز بزرگ سایپا و ایرانخودرو در دولتهای گذشته هم مطرح بوده ولی هیچ اتفاق قابلتوجهی رخ نداد. فاطمیامین، وزیر صمت دولت سیزدهم ۵ بهمنماه با حضور در مجلس شورای اسلامی از پروژه جدید خصوصیسازی خودروسازان در اسرعوقت خبر داد و نمایندگان مجلس هم مهلتی ۲ماهه را برای این اقدام به وزیر دادند! اما برنامه وزارت صمت برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان، چند پرسش مهم دیگر را ایجاد کرده است. هرچند در لزوم خروج دولت از خودروسازی تردیدی وجود ندارد، اما این پرسش مطرح است که آیا حالا وقت مناسبی برای واگذاری سهام است؟ آیا بهتر نیست واگذاری سهام دولتی ایرانخودرو و سایپا در مقطعی صورت بگیرد که کشور تحریم نیست؟ و اینکه آیا دولت جایی برای مشتریان خارجی نیز در پروژه واگذاری سهامش در خودروسازی، در نظر گرفته است؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو در این باره به آرمانملی گفت: چند موضوع در این بحث وجود دارد، یکی اینکه شرایط این شرکتها برای واگذاری مساعد نیست و صورتهای مالی آنها شرایط پیچیدهای دارد و از طرفی زیانانباشته زیادی هم دارند. او ادامه داد: بهعبارت دیگر در حال حاضر این شرکتها در شرایطی غیرممکن برای واگذاری قرار دارند. متاسفانه روالشده که دولت شرکتها را نابود میکند و وقتی در آستانه فروپاشی قرار میگیرند بهفکر واگذاری آنها با قیمت بسیار بالا میافتند درحالیکه واگذاری؛ در زمان شکوفایی شرکتها صورت میگیرد. کریمی سنجری افزود: وقتی شرکت در شرایط مناسبی قرار دارد و سودآور شده با قیمت مناسب واگذار شود آن هم به کسانیکه قابل اعتماد هستند و توانایی مدیریت و ادامه حیات شرکتها و صنایع را دارند. این موضوع در مورد خودروسازیها هم صدق میکند. این کارشناس بازارخودرو اضافه کرد: برای اینکه واگذاری خودروسازیها بتواند منجر به ادامه حیات آنها، بهبود کیفیت، تولید، سودآوری و کاهش زیانانباشته شود باید شرایط اقتصادی هم شرکتهای خودروساز و هم شرایط سیاسی کشور تغییر کند.
او اظهارکرد: از طرفی باید خریداران واجد شرایط مناسبتری وارد این عرصه شوند چراکه اگر قرار باشد بخش خصوصی صرفا به این دلیل که پول دارد مورد توجه قرار بگیرد شرایط را برای خودروسازان سختتر خواهد کرد؛ در اینصورت خودروسازیهای کشور به یکسری بنگاههایی تبدیل میشوند که صرفا مونتاژکار خواهند بود همانطور که در حال حاضر هم شاهد این موضوع هستیم. بهعنوان مثال یکی از شرکتهای خودرویی با مونتاژ خودروهای چینی یا واردات خودروهای ارزان آنها را چند برابر قیمت به مردم میفروشد.
زمان نامناسب واگذاری!
کریمیسنجری گفت: شرایط مساعد نیست و اگر قرار است سهام خودروسازیها واگذار شود باید منتظر بود تا تحریمها برطرف شوند و اوضاع سیاسی بهبود یابد شاید شرکای خارجی پیشنهادهای بهتری بدهند و شرکای مناسبتری برای سرمایهگذاری باشند. او افزود: در این صورت خیالمان راحتتر خواهد بود که آنها هم بازار صادراتی و هم دانش فنی و هم سرمایه دارند و میتوانند صنعت خودروسازی کشور را در مسیر بهتری قرار بدهند. شاید بخش خصوصی داخلی پول کافی داشته باشد، اما بههرحال دانش فنی و بازار صادراتی ندارد. این کارشناس بازار خودرو تاکیدکرد: بههرحال اگر قرار است واگذاری شرکتهای خودروسازی صورت بگیرد بهنظر میرسد این واگذاری باید از شرکتهای زیرمجموعه یا مجموعههای سرمایهگذاری خودروسازیها که غالب آن سهامدار این شرکتهاست، آغاز شود.