کد خبر: ۸۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
وزیر صمت با اشاره به سوال باقری بنابی درباره کیفیت خودروسازی گفت: کیفیت خودروها پایین است و این موضوع به عواملی مانند قطعه‌سازی و مونتاژ مربوط می‌شود.

به گزارش آرانیوز، سید رضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمد باقری بناب در خصوص بی کیفیتی خودروهای داخلی، گفت: موضوع بی کیفیت خودروها قابل انکار نیست و خریداران خودرو در این زمینه شکایت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این زمینه عرایضم را در دو بخش مطرح می‌کنم که چرا کیفیت خودروها پایین است و اینکه باید چه کاری در این زمینه انجام شود و چه برنامه‌ای داریم.

وی تأکید کرد: حدود 70 درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و 30 درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی. اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود و با تأخیر داده می‌شود و گاهی مبالغ و قیمت‌ها به درستی تعیین نمی‌شود و قطعه‌ساز کیفیت را پایین می‌آورد. خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد از قطعه مطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در خودروسازی استفاده می‌کند.

فاطمی امین ادامه داد: این وضعیتی است که خودروسازی در آن قرار گرفته است که باعث شده هم نارضایتی در بین مردم ایجاد شود و هم ما به عنوان وزارت صمت که متولی این بخش هستیم دچار چالش‌هایی باشیم و باید قطعا در این زمینه کارهایی انجام دهیم. اینکه کیفیت خودروها پایین است مورد تأیید ما هم است.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ما در این زمینه دو برنامه داریم یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه اصلاح اساسی؛ در برنامه کوتاه مدت به دنبال این هستیم که به سرعت مشکلاتی که در خودروسازی وجود دارد را رفع کنیم و تا حدی وضعیت کیفیت را بهبود دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در راه حل اساسی هم همچنین به طور اساسی به دنبال حل ریشه ای مشکلات هستیم. در موضوع راه حل کوتاه مدت برخی کارها را باید قطعه سازان و خودروسازان انجام دهند و کارهایی را ما به عنوان نماینده دولت باید انجام دهیم.

فاطمی امین ادامه داد: بخشی که به عهده دولت است 3 کار است؛ 1- شفافیتی که جریان کالا را ایجاد کند از واردات قطعه تا مواد اولیه و تا تحویل به خودروساز و بازار پس از فروش. که این موضوع بر مبنای سامانه جامع تجارت در حال انجام است. ما اگر بتوانیم یک زیرساخت اطلاعاتی مناسب در قالب سامانه جامع تجارت که مصوبه خود مجلس شورای اسلامی است ایجاد کنیم پشتوانه بسیار مناسبی به لحاظ اطلاعاتی خواهیم داشت و ما می توانیم آن را در اختیار وزارت صنعت و در اختیار شرکت های قطعه سازی و خودروسازی قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: دومین کار تامین مالی زنجیره ای است، اشاره کردم مشکلات عدیده کیفیتی به دلیل مسائل مالی و قراردادی است نه موضوعات فناورانه. البته بعضی از قطعه سازان ماشین هایشان فرسوده شده است و مشکلاتی در تولید با کیفیت قطعه دارند اما مسئله اصلی روابط بین قطعه سازان و خودروسازان است. پرداخت ها به موقع انجام نمی شود و قطعه سازان برای اینکه زیان خود را جبران کنند مشکلاتی را در کیفیت محصول دارند. تامین مالی زنجیره ای از 2 ماه پیش آغاز شده است و چند هفته پیش تفاهم نامه بین وزارت صمت و 7 بانک بزرگ کشور منعقد شده است و هماهنگی بسیار خوبی بین بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد ایجاد شده است.

فاطمی امین ادامه داد: امیدواریم با پیاده سازی تامین مالی زنجیره ای که به صورت پایلوت در سایپا و بعد از آن ایران خودرو اضافه شد، معوقات قطعه سازان را به شدت کاهش دهیم و به خودروسازان کمک کنیم که به موقع پرداخت ها را انجام دهند و مسائل کیفیتی حل شود. سومین کاری که ما باید به عنوان دولت انجام دهیم نظارت است. یک شرکت غیر دولتی وجود دارد که هر 3 ماه یک بار گزارش هایی را درباره کیفیت ارائه می دهد، ما علاوه بر این ساز وکاری که از قبل داشتیم در حال طراحی یک ساز و کار نظارتی دقیق تر در دوره های ماهانه هستیم و این ساز وکار در بهمن ماه مستقر می شود و به ما این امکان را می دهد که علاوه بر کنترل کیفیت هایی که در خود شرکت ها انجام می شود ما هم به عنوان حاکمیت بر این موضوع نظارت کنیم و کنترل کنیم که قطعات و خودروها در راستای کیفیت خودرو باشد.  

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار