کد خبر: ۸۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: حمایت همه جانبه از زنان آسیب پذیر را رسالت ذاتی کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان می دانیم و تلاش می کنیم تا به سهم خود و به واسطه رصد مستمر اقدامات و برنامه های سازمان های متولی و مسئول از این قشر پشتیبانی داشته باشیم.

به گزارش آرانیوز، مجید انصاری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 5 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان به ویژه در زمینه حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار، گفت: موضوع زنان و خانواده حوزه های فرابخشی هستند که همواره طیف وسیعی از فعالیت ها و برنامه ریزی های صورت گرفته کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص می دهند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس ادامه داد: در این میان زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که وفاق ملی بر سر آسیب پذیر بودن آن ها موجب شده است که دستگاه های متعددی در کشور خود را دست اندرکار رفع مسائل این زنان و خانواده های آنان دانسته و متعاقبا طی سالیان اخیر اعتبارات کلانی در قالب برنامه های مصوب به این دستگاه ها تخصیص داده شود.

متن کامل گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس را اینجا بخوانید.

 

دریافت فایل

 

افزایش آمار زنان سرپرست خانوار، زنان مطلقه و دختران مجرد نگران‌کننده است

 علی اکبر بسطامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان به ویژه در زمینه حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار، با بیان اینکه یکی از حساس‌ترین گروه‌ها، زنان سرپرست خانوار هستند که باید به آنها توجه کرد، گفت: در سال 85 تعداد آنها یک میلیون و 200 هزار نفر بود اما هر ساله به این میزان افزوده شد که مایه تأسف است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس در ادامه با بیان اینکه طبق آمار جدید زنان سرپرست خانوار به سمت جوانی می‌روند که مسئولان باید به آن توجه کنند، اظهار داشت: آمار زنان مطلقه و دختران مجرد نیز بالا است و دستگاه‌های اجرایی و ناظر در این خصوص کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال 1401 مسکن محرومان حذف شده، عنوان کرد: انشعابات مسکن محرومان در کمیسیون تلفیق حذف شد و مستمری مددجویان نیز 20 درصد است که یک سوم میزان کنونی است، همچنین عدالت برای توده‌های مردم با قانونی مانند هدفمندی یارانه‌ها انجام نشده و مردم قشر ضعیف به شرایط مطلوب نرسیدند.

بسطامی در ادامه با بیان اینکه موضوع مسکن، اشتغال و مستمری از مهمترین مشکلات قشر ضعیف است، عنوان کرد: در تبصره 16  و 18 بودجه 1400 قرار بود ایجاد اشتغال برای محرومان داشته باشیم اما آیین‌نامه لازم آن نوشته نشد لذا مجلس یازدهم که منادی عدالت است باید به اقتصاد مردم کمک کند.

رئیس کمیته رفاه اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: از کمیسیون تلفیق خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد لذا مجلس باید به قشر ضعیف بیش از این توجه کند.

 

تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده در جامعه را فراهم می کند

فاطمه رحمانی درخصوص گزارش کمیسیون اختصاصی درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: بر کسی پوشیده نیست توسعه نظام تامین اجتماعی در قالب بیمه ها، مساعدت های اجتماعی باعث کاهش فقر و تعادل در توزیع درآمدها می شود و به طور خاص تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده در جامعه را فراهم می کند. در همین راستا بیمه زنان خانه دار به عنوان میراث جامانده از مجالس و دولت های گذشته مطرح شده و در سیاستگذاری ها و قانونگذاری ها مورد توجه قرار گرفته، اما در اجرا موفق نبوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم تصریح کرد: از سال 87 بیمه زنان خانه دار ذیل بیمه صاحبان مشاغل آزاد در سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی و اجرا شده و تا به امروز حدود 400 هزار بانوی ایرانی در آن شرکت کرده اند. این آمار نشان می دهد که به دلایل متعدد از جمله عدم توان مالی برای پرداخت حق بیمه و عدم تنوع طرح های بیمه ای، رغبتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

وی افزود: بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در ماده 123 آن به صراحت به موضوع بیمه زنان خانه دار پرداخته شده، اما تاکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ای برای آن ارائه نکرده و شاهد هیچگونه عملکردی نیستیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار