کد خبر: ۸۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کشورها سعی دارند با وضع قوانینی فعالیت اینفلوئنسرها را کنترل کنند. قانون حفاظت از اینفلوئنسرهای کودک در فرانسه و مقابله با تبلیغات پنهان در آلمان بخشی از تلاش دولت ها در این حوزه است.

به گزارش آرانیوز، با رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، صنعت تبلیغات و بازاریابی نیز وارد عرصه جدیدی شده است. اکنون دیگر به جای بیلبوردهای تبلیغاتی و عکس‌های پر رنگ و لعاب، اینفلوئنسری در نمایشگر کوچک موبایل محصول یا سرویسی را تبلیغ می‌کند و با یک پست در شبکه اجتماعی به جای جمعیتی چندهزار نفری در یک منطقه، میلیون‌ها نفر را به استفاده از آن دعوت می‌کند.

این درحالی است که حوزه مذکور بسیار نوپا است و قانونگذاران در سراسر دنیا در تکاپو هستند تا با وضع قوانینی اینفلوئنسرها و تأثیرات آنها بر جامعه را کنترل کنند. آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از تلاش کشورهای مختلف برای کنترل وجوه مختلف فعالیت اینفلوئنسرها در شبکه‌های ا جتماعی است:

فرانسه و قانونی برای کودک اینفلوئنسرها

در حال حاضر تعداد روزافزونی از کودکان زیر سن قانونی فالوئرهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام و یوتیوب دارند. آنها بیشتر اوقات فالوئرهایشان را به تماشای زندگی خانوادگی و مدرسه شأن دعوت می‌کنند و درباره موضوعات روزمره مختلف از قلدری گرفته تا موسیقی صحبت می‌کنند یا محصولاتی مانند بازی‌ها و کالاهای بهداشتی و آرایشی را بررسی می‌کنند.

درآمد این اینفلوئنسرهای کوچک که گاهی اوقات سالانه به چند میلیون دلار می‌رسد، کارشناسان را نگران کرده است. زیرا ممکن است والدین به جای آنکه آنها را به تحصیل تشویق کنند به وقت گذرانی و پست محتوا در فضای آنلاین سوق دهند.

در همین راستا در سال ۲۰۲۰ میلادی قانون جدیدی برای محافظت از کودکان در فرانسه تصویب شد. به گفته برونو استادر یکی از اعضای پارلمان فرانسه، این فضا گستره وسیعی از جمله حقوق کودکان برای حفظ حریم شخصی تا قانون کار را در بر می‌گیرد و بسیاری از کشورها هنوز در این حوزه قانونگذاری نکرده اند.

پیکار قانونگذاران ۷ کشور با اینفلوئنسرها

او در این باره می‌گوید: در فرانسه کار کردن کودکان ممنوع است مگر در موارد خاصی مانند اینترنت که از این امر معاف هستند. آدرین تاکه وزیر کودکان و خانواده وقت فرانسه نیز این قانون را یک قانون دقیق و متوازن نامید. او در این باره گفت: از سال ۲۰۱۷ میلادی، دولت فرانسه در مواردی خاص خود را متعهد کرده تا فضای دیجیتال را قانونمندتر کند تا از همه کاربران بهتر محافظت شود.

این قانون شامل اقدامات امنیتی است که کودکان اینفلوئنسر را در بر می‌گیرد. همچنین طبق آن درآمد کودکان فعال در این عرصه تا سن ۱۶ سالگی در یک حساب بانکی جداگانه حفظ می‌شود تا دسترسی والدین به آن محدود شود.

علاوه برآن، طبق قانون مذکور هر شرکتی که بخواهد کودک اینفلوئنسر استخدام کند، موظف به دریافت اجازه از مقامات محلی است و در غیر اینصورت متخلف باید در دادگاه حاضر شود.

در کنار این موارد، قانون جدید به کودک اینفلوئنسرها «حق فراموشی» می‌دهد. این بدان معنا است که پلتفرم‌های اینترنتی ملزم هستند در صورت درخواست فرد محتوای مربوطه را پاک کنند. البته این قانون شامل تمام کودکانی که محتوای آنلاین پست می‌کنند، نمی‌شود و فقط عده‌ای را در بر می‌گیرد که مدت زمان زیادی را صرف این کار می‌کنند و فعالیت آنها را می‌توان کار تجاری نامید که درآمدزایی دارد.

اینفلوئنسرهای انگلیسی باید محتوای تبلیغاتی را مشخص کنند

انگلیس نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که سعی دارد اینفلوئنسرها را قانونمند کند. کارشناسان این کشور معتقدند اینفلوئنسر و سلبریتی های مشهور در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ یک کالا یا سرویس در پست‌هایشان، تأثیر زیادی بر تصمیم‌های خرید مردم می‌گذارند. به همین دلیل در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی قانونی در انگلیس تصویب شد که به موجب آن، اگر اینفلوئنسری برای بررسی کالا یا سرویسی در پست‌هایش، وجه یا پاداشی به هر شکل دریافت کند، باید مردم از آن آگاه باشند.

بنابراین آنها باید در این باره با فالوئرهایشان شفاف برخورد کنند. حتی اگر اینفلوئنسرها کالا یا سرویسی را به طور رایگان دریافت کنند نیز شامل این قانون می‌شوند. به طور خاص اینفلوئنسرها هنگام تگ کردن یک برند یا سرویس، ارائه لینک یا غیره باید محتوای تبلیغاتی را مشخص کنند.

اگر فردی فالوئرهایش را گمراه کند، قانون حمایت از مصرف کننده را نقض کرده و احتمالاً با اقدام قانونی اداره رقابت و بازارهای انگلیس(CMA) یا مقامات دیگر روبرو می‌شود همچنین این اقدام ممکن است نقض قوانین تبلیغاتی نیز به حساب آید.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار