کد خبر: ۸۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
بهارستان‌نشینان در مدتی که از عمر مجلس شورای اسلامی یازدهم سپری شده است، کمتر از ۱۴درصد طرح‌ها و لوایح اعلام وصول‌شده را به نتیجه رسانده‌اند و ۸۶درصد آنها هنوز در حال رسیدگی در کمیسیون‌های مجلس است.
کارنامه ۲۰ ماهه مجلس یادزهم و  تنها درصد طرح و لوایح مصوب شده است/+جدول عنوان آخرین وضعیت
 

به گزارش آرانیوز، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هشتم خردادماه 1399 با حضور 276 نماینده و با شعار مجلس انقلابی کار خود را آغاز و در بیانیه‌ای "اقتصاد" و "فرهنگ" را مهم‌ترین اولویت‌های کشور و مجلس اعلام کرد.

اکنون با گذشت حدود 20 ماه از آغاز به کار این مجلس، سعی کردیم نگاهی به مهم‌ترین اقدامات خانه ملت داشته باشیم.

** مجلس و وظیفه قانونگذاری

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی، صلاحیت عام قانونگذاری به‌عهده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

در راستای تحقق این وظیفه خانه ملت، در این 20 ماه ابتدایی عمر مجلس یازدهم، 740 مورد طرح و لایحه اعلام وصول شده است که از این تعداد 573 مورد طرح نمایندگان و 160 مورد لایحه و 7 مورد طرح از سوی شورایعالی استان‌ها بوده است.

همچنین وکلای ملت در 165 جلسه علنی 101 مصوبه داشته‌اند که بخشی از آنها در حال رسیدگی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و بخشی دیگر برای اجرا به دولت ابلاغ شده‌‌اند. 

عنوان آخرین وضعیت طرح نمایندگان طرح شورای‌عالی استانه‌ها لایحه جمع
مصوبات ارسالی به شورای نگهبان 33 - 21 54
مصوبات ارسالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام 1 - 4 5
مسکوت مانده - - - -
تحت بررسی در مجلس 473 6 104 583
قوانین ابلاغی به دولت 23 - 19 42
مسترد شده 6 - 8 14
بایگانی شده 37 1 4 42
جمع کل 573 7 160 740

با نگاهی به عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 20 ماه گذشته می‌توان دریافت که طرح‌ها و لوایح ارائه شده به مجلس بسیار بیشتر از توان مجلس در به سرانجام رساندن آنهاست.

به صورتی که از جدول فوق قابل ملاحظه است بهارستان‌نشینان در مدتی که از عمر مجلس یازدهم سپری شده، کمتر از 14 درصد طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده در مجلس را به نتیجه رسانده‌اند و مابقی آنها هنوز در حال رسیدگی در کمیسیون‌های مجلس است.

به نظر می‌رسد وکلای ملت در مدت باقی مانده از عمرمجلس یازدهم خود تنها فرصت رسیدگی به بخشی از این میزان طرح و لایحه اعلام وصل شده را خواهند داشت.

بنابراین لازم است بهارستان‌نشینان با توجه به اینکه حدود نیمی از عمر مجلس یازدهم سپری شده، با توجه به توان خود، فرصت مجلس را به بررسی طرح‌ها و لوایح مهم و اساسی اختصاص دهند و از پرداختن به موضوعات کم اهمیت پرهیز کنند تا از تلنبار شدن طرح و لایحه بی‌سرانجام در کمیسیون‌های مجلس جلوگیری شود.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار