کد خبر: ۸۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
ورود دستگاه قضا به پتروشیمی گلستان حدود ۹۰ هزار سهام دار را امیدوار کرد که شاید پس از ۱۵ سال گره از این طرح باز شده و وعده‌ها محقق شود، طرحی که گفته می‌شود فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش آرانیوز، گلستانی‌ها همواره چشم انتظار احداث فعالیت صنایع بزرگ بوده و این موضوع به عنوان مطالبه دیرین مردم و مسئولان از دهه‌های قبل در دیدار با مدیران ارشد نظام یا سفرهای آنها به گلستان مطرح می‌شد.

در سال ۱۳۸۴ موضوع ایجاد یک واحد پتروشیمی در استان مطرح و در سال ۱۳۸۵ کلنگ این واحد تولیدی در سفر وزیر نفت به استان به زمین زده شد تا یک واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مشترک دولت و البته مشارکت مردم ایجاد شود.

انتشار این خبر سبب شادی و نشاط مردم گلستان شده و بر اساس طرح پیشنهادی مقرر شد بخشی از سرمایه مورد نیاز اجرای این پروژه از محل فروش سهام این پایانه تولید محصولات پتروشیمی، به مردم تأمین شود.

با توجه به رونق بازار فعالیت‌های حوزه نفت و گاز و محصولات پتروشیمی اشتیاق مردم به خرید سهام این واحد فراوان بود و طی چند روز حدود ۹۷ هزار گلستانی حدود ۴۸ میلیارد تومان سهام این پتروشیمی را خریداری کردند تا بنا بر وعده مدیران ارشد کشور و استان در چند سال آینده با تولید اوره و آمونیاک از منافع این سرمایه‌گذاری مشترک منتفع شوند.

مردمی که با فروش زمین طلا و جواهر و ماشین و املاک پول مورد نیاز برای خرید این سهام را تهیه کرده، منتظر بودند که در چهار سال پیش رو علاوه بر بازگشت سرمایه سودی هم نصیب آنها شود اما با گذشت حدود ۱۵ سال از کلنگ زنی پتروشیمی، به دلیل مشکلات حقوقی و اعتباری، این پروژه همچنان بر روی کاغذ بوده و جز چند سازه نیمه تمام اقدام دیگری انجام نشده است.

رؤسای جمهور در دوره‌های قبلی وعده‌های بسیاری برای گره گشایی از مشکل احداث این واحد پتروشیمی داده اما دریغ از اینکه اندکی از این وعده‌ها محقق شود.

پتروشیمی گلستان؛ وعده بر باد رفته/ بلاتکلیفی سهامداران ۱۵ ساله شد

طی این سال‌ها در سفرهای مسئولان کشوری به استان مشکل پتروشیمی گلستان مطرح و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می‌شد اما در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به گلستان (۲۵ آذر)، موضوع بررسی دلایل عدم اجرای این پروژه توسط دستگاه قضا در دستور کار قرار گرفت و این بار مسئولان قضائی کشور و استان وعده دادند که این پروژه بعد از گذشت ۱۵ سال تعیین تکلیف خواهد شد.

با انتشار این خبر اهالی گلستان بار دیگر امیدوار شدند که شاید با ورود دستگاه قضا به این پرونده و رفع چالش‌های حقوقی آن، تحولی در تحقق وعده دیرین به مردم رقم بخورد و بخشی از دغدغه‌های اقتصادی و اشتغال استان برطرف شود.

تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکل پتروشیمی

رئیس قوه قضائیه در جمع بندی پایان سفر خود به گلستان از تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات مزمن استان خبر داد و گفت: پروژه‌های مانند پتروشیمی که حدود ۹۰ هزار سهامدار دارد اگر به سرانجام برسد بسیاری از دغدغه‌های اشتغال در این استان را برطرف خواهد کرد.

آماده‌ایم دادگاه ویژه برای تعیین و تکلیف سهام داران خارج از تشریفات معمول تشکیل دهیمحجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای بیان کرد: مشکلات پتروشیمی در کارگروه فوق مطرح شده و مشکلات حقوقی، اجرایی و فنی آن بررسی و پس از آن، هر آنچه کارگروه تصویب کرد از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود.

چند روز بعد از سفر محسنی اژه‌ای به گلستان، وی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه (۲۹ آذرماه) با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص به نتیجه رساندن مصوبات پیرامون پرونده پتروشیمی گلستان تاکید کرد: با مسئولان استان تماس گرفته شد تا هر چه سریع‌تر به موضوعات این پرونده رسیدگی شده و هر زمانی نیازمند تفویض اختیاری بود اعلام تا اقدامات لازم انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ابراز نگرانی سهامداران پتروشیمی گلستان، اضافه کرد: با پایان یافتن مشکلات در این زمینه، اشتغال خوبی برای استان ایجاد می‌شود و برای کشور هم سودمند خواهد بود. در جلساتی که برگزار شد، مقرر شد بخش حقوقی مربوط به این پرونده زودتر حل شود.

پتروشیمی گلستان؛ وعده بر باد رفته/ بلاتکلیفی سهامداران ۱۵ ساله شد

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار