کد خبر: ۸۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو گفت: از اساتید دانشگاه و اندیشمندان انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند تا ملت‌های همسایه ایران و روسیه با عزت زندگی کنند.
سید ابراهیم رئیسی در جمع شورای علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو مطرح کرد/در برابر گفتمانی که به دنبال امنیتی کردن روابط ملت‌ها است، پیرو مکتبی هستیم که دانش را منشأ قدرت می‌داند
 

به گزارش آرانیوز، رئیس جمهور کشورمان در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو با بیان اینکه اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم، گفت: از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند تا ملت‌های همسایه ایران و روسیه، با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، در رفاه و عزت زندگی کنند.

متن کامل سخنان دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشست با اعضای شورای علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای سادوونیچی!

رئیس محترم دانشگاه دولتی مسکو!

اعضای محترم هیأت رئیسه!

اساتید و محققین محترم!

از حضور در جمع شما فرهیختگان، محققین و اساتید دانشگاه دولتی مسکو، بسیار خرسندم و از دولت و ملت فدراسیون روسیه، برای میزبانی گرم اینجانب و هیأت ایرانی، در شهر زیبای مسکو، تشکر می‌کنم.

این دانشگاه، قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه روسیه، در زمره برترین دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارد و منشأ آثار و خدمات علمی بسیاری، برای روسیه و جامعه‌ جهانی و علاقه‌مندان به امر آموزش و تحقیق بوده است.

آموزش، پژوهش و پیشرفت‌های علمی، برای ما نه تنها دارای جایگاه اساسی است، بلکه امری اعتقادی و تکلیفی دینی نیز هست. ادیان الهی در جهت مبارزه با جهل و نادانی و ترویج آموزش و پرورش تأکیدات و سفارشات زیادی داشته‌اند. پیامبر خدا حضرت محمد(ص) می‌فرماید: فرشتگان، بال‌های خود را برای جوینده دانش می‌گسترانند و برایش آمرزش می‌طلبند.

تحقق عملی ظرفیت‌های متنوع توسعه همکاری‌های ایران و روسیه منوط به ایفای نقش جامعه دانشگاهی دو کشور است

مفهوم دیگر در ادبیات اسلامی، مفهوم علم نافع است؛ به این معنی که نفع آن علم در بین مردم احساس شود که لازمه آن، پیوند میان علم با اخلاق و معنویت است. علمی که نجات بشر را تضمین نماید. علمی که فاقد این ویژگی باشد، اسباب نابودی خویش می‌سازد، تبدیل به بمب می‌شود و بر سر مردم می‌ریزد، یا باعث می‌شود که سرزمین فلسطین را ۷۰ سال اشغال و ملتش را آواره کنند.

خانم‌ها و آقایان!

من در این سفر فرصت داشتم علاوه بر دیدار با جناب آقای پوتین، با جمعی از نمایندگان جامعه روسیه در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و دینی نیز ملاقات و گفتگو داشته باشم. با اطمینان می‌گویم ظرفیت‌های متنوع توسعه روابط و همکاری‌ها، منوط به ایفای نقش نخبگان، به‌ویژه جامعه دانشگاهی و علمی دو کشور است.پایدارسازی و سودمندکردن روابط دو دولت ایران و روسیه، نیازمند اراده جمعی است و دولت‌ها با کمک تبادلات مردمی و علی‌الخصوص

جامعه دانشگاهی، می‌توانند در ایجاد شبکه‌ای مستحکم از همکاری‌ها و تأمین منافع دو یا چند جانبه، موفق عمل کنند.

جامعه دانشگاهی روسیه با وجود مراکز معتبر علمی با گستره وسیعی از رشته‌ها و بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناوری، می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش دیپلماسی علمی و توسعه تعاملات در موضوعات نوآوری و تجاری‌سازی علوم ایفا نماید.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار