کد خبر: ۸۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
گروه استان‌ها - مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور گفت: با تکمیل زنجیره لجستیک کشور می‌توانیم میزان مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

به گزارش آرانیوز، "سعید محمد" روز پنجشنبه در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: اصل این است که در چنین همایش‌هایی بخش‌های مختلف مربوط با این موضوع لجستیک بتوانند همدیگر را پیدا کنند و باهم تبادل نظر کنند. باید سعی شود از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم، کارایی این همایش‌ها این است که بتوانیم تا انتهای کار به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا کنیم .

وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی حجم تجارت را در دنیا سالانه 42 هزار میلیارد دلار اعلام کرده است گفت: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار گرفته است و مبادلات تجاری زیادی را در منطقه خودمان شاهد هستیم.

 دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تاکید کرد: 22 کشور مورد تاثیر در تجارت و در اطراف ایران وجود دارد که شامل 15 کشور همسایه و هفت کشور غیر همسایه مبادلات تجاری زیادی با ما دارند که جمعا 22 کشور «هفت هزار و 500 میلیارد دلار» در سال مبادلات تجاری دارند و سهم ایران از این میزان، هشت دهم درصد است .

محمد با طرح این سوال که چرا ما نتوانستیم به جایگاه واقعی تجاری ایران در منطقه دسترسی پیدا کنیم اظهار داشت: آماده نبودن کشورمان در بحث لجستیک و ترانزیت مهمترین مشکل است و برای همین است که در این همایش به موضوع مهم لجستیک می‌پردازیم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: کریدورهای زیادی را در منطقه داریم ، کردیور شمال _ جنوب که یکی از کریدورهایی است که امکان عبور از کشور ما را فراهم می‌کند.

وی گفت: کریدور شرق _ غرب و اخیرا کمربندی جاده که طرح چین در منطقه تعریف شده است و در همه این کریدورها کشور ما می‌تواند نقش‌آفرین باشد، اما بعضا مزیت‌های رقابتی‌مان را از دست می‌دهیم.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که بحث سیاسی، بین‌المللی و تحریم است اما کسانی که می‌خواهند بارشان را به مقصد برسانند فقط و فقط 2 موضوع برایشان مهم است؛ نخست اینکه با کمترین هزینه بار را به مقصد برسانند و دیگری اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالاهای خود را را به مقاصد هدفشان حمل کنند.

او افزود: به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل سیاسی و بین‌المللی بیندازیم خوب است که واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم تا بتوانیم به پاسخ‌های درستی برسیم.

وی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که به جای اینکه از مسیر زمینی ایران استفاده شود از قزاقستان و بندر آکتاو بارها مستقیم به بندرهای آذربایجان و بعد هم به سمت اروپا منتقل می‌شود و عملا مسیر زمینی ما که از مسیر سرخس و اینچه‌برون می‌تواند محور کمربند شمالی کشور را تشکیل دهد در حال از بین رفتن است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد بیان داشت: به من گفته شده است که سرعت سیر کالا در کشور پنج کیلومتر در ساعت است، این عدد بسیار وحشتناک بوده و باری که امروزه به سمت اینچه‌برون می‌رود با اینکه آنجا راه‌آهن کشیده شده است اما زمانی که بار می‌خواهد از آنجا عبور کند هیچ مزیتی برای صاحب کالا و بار ندارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم خلاءهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع موفق خواهیم شد که کریدورها را احیا کنیم و توجه داشته باشیم که هر کدام از دستگاه‌ها در احیای این کریدورها نقش خاص خود را دارند.

محمد گفت: در بین دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بسیار تاثیرگذار است، وزارت راه و شهر‌سازی در تکمیل زیر ساخت‌ها، وزارت اقتصاد و داراریی در بخش گمرکات، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های مختلف آن در آسان کردن فرآیند صادرات و واردات ، وزارت بهداشت و ناجا همگی می‌توانند کمک کنند.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار