کد خبر: ۸۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
معاون اجتماعی پلیس راهور می‌گوید: هرچه مصوبه برای استانداردها داشته باشیم، با مقاومت خودروساز مواجه می‌شویم چون نمی‌توانند آن را عملی کنند و به وزارت صمت متوسل می‌شوند.

به گزارش آرانیوز، با وقوع تصادف زنجیره‌ای بیش از 50 خودرو در جاده بهبهان ـ اهواز، مرگ پنج نفر و مصدومیت 41 نفر در این حادثه و تشریح جزئیات این حادثه توسط پلیس، موجی از انتقادات نسبت به کیفیت تولید خودروهای داخلی شکل گرفت.

پس از این حادثه سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، با تأکید بر اینکه در این حادثه ایربگ هیچ‌کدام از خودروها باز نشد، ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آنها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شد که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استانداردها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند؟

همزمان با موج انتقادات درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز درخواست کرد برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.

این کمیسیون در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان کرد: "خبر تأسف‌بار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات 50 کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از با واسطه و بی‌واسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور "ارابه مرگ" در اختیار شهروندان قرار نگیرد."

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با اشاره به این حادثه، اعلام کرد: 15 خودروی حادثه‌دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است. همچنین اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند!

در پی اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور، ضمن تعجب‌برانگیز دانستن این اظهارات، گفت: مگر در تصادف زنجیره‌ای غیر از این است که هر تصادفی با جلو به عقب یک خودروی دیگر برخورد می‌کند؟ در تصادفات زنجیره‌ای مانند این حادثه، خودرو ابتدا از جلو به دیگر خودروها برخورد کرده و سپس خودروی دیگر از عقب با آن تصادف داشته لذا نباید با این سخنان ذهن مردم را منحرف کنند.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودروسازی سایپا ,

این مقام انتظامی همچنین درباره انتقادات مطرح شده به پلیس راهور مبنی بر اینکه چرا با وجود این تذکرات همچنان اقدام به شماره‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت می‌کند، بیان کرد: زمانی که یک خودرو توسط سازمان ملی استاندارد تأیید می‌شود و سازمان محیط زیست تأییده روی خودرو می‌گذارد، تأییده‌ها به وزارت صمت می‌رود و وزارت صمت این موضوع را به پلیس انعکاس می‌دهد. در اینجا برابر قانون، پلیس مکلف به شماره‌گذاری است. اگر موضوع دست خود ما باشد، شماره‌گذاری نمی‌کنیم اما قانون به ما تکلیف می‌کند و می‌گوید با تأیید محیط زیست و استاندارد، شما (راهور) باید پلاک‌گذاری انجام دهید لذا این اصل قضیه و پاسخ به افرادی بود که می‌گویند پلیس در صورت مدعی بودن، چرا پلاک‌گذاری می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار