کد خبر: ۸۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
اصفهان- معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: کارگروه تبصره ماده ۱۴ قانون هوای پاک در استانداری مصوب کرد که همه صنایع آلاینده مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از این محدوده منتقل شوند.

به گزارش آرانیوز:مهران زینلیان  اظهار داشت: در سومین جلسه کارگروه تبصره ماده ۱۴ قانون هوای پاک مصوب شد که صنایع آلاینده مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان طبق مصوبات قبلی، باید محدوده مناطق مسکونی و سکونتگاهی خارج و منتقل شوند؛ همچنین مصوبات پیشین در این‌باره بررسی و بازنگری می‌شود تا اگر دستگاه یا واحد آلاینده‌ای در اجرای مصوبات کوتاهی کرده است ترک فعل آنان به دستگاه قضا گزارش شود.

او درباره صنایع آلاینده بزرگ اصفهان مانند (فولاد، پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی) نیز خاطرنشان کرد: درباره این صنایع نیز مقرر شد برای انتقال از شعاع ۵۰ کیلومتر برنامه‌ریزی کنند که دستکم دیگر طرح توسعه‌ای نداشته باشند و خود را کوچک سازی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره زمان اجرای این مصوبه برای خروج صنایع آلاینده ابراز داشت: اکنون زمان دقیقی نمی‌توان اعلام کرد زیرا هنوز دستگاه‌های مرتبط برنامه اجرایی این مصوبه را ارائه نکرده اند.

لزوم اصلاح فرآیند تولید صنایع آلاینده بزرگ

زینلیان افزود: انتقال برخی از این واحدهای آلاینده شاید خیلی زود اتفاق بیافتد زیرا طبق مصوبه کارگروه مجوز آنها مجدد تمدید نمی‌شود و باید سریع از شعاع ۵۰ کیلومتر خارج شوند، ما نیز در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

او تصریح کرد: این حرکتی است که برای الزام صنایع آلاینده به خروج از محدوده شهر اصفهان انجام می‌شود و ممکن است خیلی از این صنایع منتقل شود و آنهایی که انتقالشان به هر دلیلی امکان پذیر نیست باید پیش بینی لازم برای اصلاح فرآیند، نصب فیلتر مناسب و کاهش آلایندگی داشته باشند هر چند که در جلسات گفته‌اند اصلاح فرآیند و نصب فیلتر گران است اما باید به وظایف خود برای کاهش آلودگی هوای اصفهان عمل کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره تکالیف سایر دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد و شهرداری‌ها و الزام آنان به تمکین این قانون، گفت: همه دستگاه‌ها حسب مسئولیت، طبق قانون هوای پاک وظایف خود را انجام دهد و ما به این دستگاه‌ها اعلام کردیم که هر چه سریع‌تر برنامه‌های خود را ارائه کنند برای مثال نیروگاه بدلیل نصب نکردن فیلتر مشمول قانون ترک فعل است و به مراجع قضائی نیز معرفی شده اند.

زمان توزیع آب کشاورزی به استانداری اعلام نشده است

زینلیان همچنین درباره زمان بازگشایی زاینده‌رود برای توزیع آب کشاورزی اظهار داشت: برای بازگشایی مقرر شد صنف کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی استان زمان و مقدار آب مورد نیاز را بررسی و به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کنند تا این شرکت براساس منابع موجود و رعایت خط قرمز شرب اصفهان به عنوان دستگاه متولی مشخص کند که چه میزان آب می‌تواند رهاسازی کند.

زینلیان اضافه کرد: موضوع بازگشایی آب برای کشاورزی را تا این لحظه به طور رسمی و مکتوب به ما اعلام نکرده اند که اگر این فرآیند انجام شود ما می‌توانیم در استانداری بررسی و مصوب کنیم.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار