کد خبر: ۸۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
قم - استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی گفت: روحیه ولایت مداری و مطیع امام زمان خویش بودن حضرت ام البنین باعث شد فرزندان شایسته ای در دامانشان تربیت شود.

به گزارش آرانیوز:رؤیا کاظمی با اشاره به شخصیت والای ام البنین گفت: ام البنین بانویی ولایتمدار بودند با روحیه اطاعت پذیری از ولی خدا فرزندانی مطیع ولایت تربیت کردند. این بانوی بزرگوار از همان ابتدای ورود به خانه امام علی علیه السلام این روحیه ولایتمداری رادر رفتار, گفتار و عملشان به وضوح نشان می‌دادند لذا فرزندان هم از این روحیه مادر الگوبرداری می‌کردند.

استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی افزود: زمانیکه ایشان وارد منزل امیرالمومنین علیه السلام شدند از آنجایی که اسمشان فاطمه بود زمانیکه متوجه شدند فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها با شنیدن نام فاطمه اذیت می‌شوند لذا از حضرت علی علیه السلام خواستند او را فاطمه صدا نکنند. بنابراین حضرت علی نام ایشان را ام البنین به معنای مادر پسران گذاشتند.

وی تاکید کرد: توجه به ولایت و ولایتمداری مورد توجه ویژه حضرت ام البنین علیه السلام بود لذا به فرزندانشان تاکید می‌کردند که حواستان باشد پدرتان حضرت علی است ولی مادرتان حضرت زهرا نیست من مادر شما هستم. شما در واقع نوکر این خاندان هستید و باید در خدمت آنها باشید. هر جا کمکی نیاز بود باید در خدمت فرزندان حضرت زهرا باشید.

وی با توجه به الگو گیری فرزندان از پدر و مادر تصریح کرد: بسیاری مواقع والدین انتظاراتی از فرزندان خود دارند ایده آل‌هایی ترسیم و طراحی می‌کنند و انتظار دارند فرزندان به آن نقطه از ایده آل ها برسند اما باید توجه داشته باشند فرزندان آن جوری که والدین می‌خواهند و آرزو دارند تربیت نمی‌شوند بلکه آن جوری که والدین هستند فرزندان الگو برداری می‌کنند و تربیت می‌شوند. تعلیمات دینی اگر به خوبی به کار گرفته شود فرزندان شایسته تربیت خواهند شد. رفتارهای حضرت ام البنین در معرض دید فرزندانش انجام می‌شد و آنها می‌دیدند مادرشان چقدر در مسیر اطاعت از راه امامت است و الگو برداری می‌کردند.

کاظمی معرفت و شناخت نسبت به امام را از ویژگی‌های دیگر ام البنین ذکر کرد و افزود: زمانیکه امام حسین علیه السلام می‌خواستند از مدینه خارج شوند تا خود را به کربلا برسانند برخی از افراد به حضرت عرض کردند که در مدینه بمانید و خارج نشوید جانتان به خطر می‌افتد و ممکن است آسیب ببینید اما حضرت ام البنین با آن معرفتی که به امام خود داشتند به محضر امام حسین آمدند و عرض کردند یا مولا سلام مرا به حضرت زهرا برسان. می‌دانستند عاقبت این سفر به کجا ختم می‌شود. فرزندانش را به همراه امام حسین فرستادند. به حضرت ابوالفضل گفتند با حسین می‌روی و باحسین برمی گردی. امام حسین در جایی به ایشان فرموند مادر جان شما در حق ما کوتاهی نکردید خدا به شما جزای خیر بدهد. شما حق مادری را در حق ما به خوبی به جا آوردید.

وی به رفتار حضرت ام البنین پس ازشنیدن خبر حادثه کربلا اشاره کرد و گفت: زمانیکه بشیر راوی کربلا خبر شهادت فرزندان حضرت ام البنین را به او داد حضرت فقط از احوالات امام حسین می‌پرسیدند. وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید فریاد بلندی کشید و گفت بند دلم را پاره کردی این رفتارها معرفت او را نسبت به امامش نشان می‌دهد که حتی بعد از مرگ فرزندانش با آنکه داغدار شده بود اما در آنجا هم دست از امامش برنداشت و ابتدا جویای احوال امامش شد. از چنین مادری فرزندان وفادار و پیرو خط ولایت و امامت می‌تواند تربیت شود. بطوریکه فرزندانش در راه امامشان جانشان را نثار کردند.

وی تاکید کرد: والدین توجه داشته باشند اگر می‌خواهیم فرزندانمان پیرو راه ولایت و امامت باشند باید در رفتار و اعمال این اطاعت پذیری را نشان بدهیم تا فرزندان ببینند و این روحیه به آنها منتقل داده شود. باورمان اگر فقط در حد حرف و گفته باشد تأثیری نخواهد داشت.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار