کد خبر: ۸۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
قزوین- معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست ما در جهاد کشاورزی صدور محصول ایرانی هماهنگ با استانداردهای بین المللی به بازارهای جهانی و کسب درآمد ارزی برای کشور است.

به گزارش آرانیوز:محمدمهدی برومندی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که ظهر دوشنبه در سالن جلسات باغستان قزوین برگزار شد اظهار کرد: امنیت غذایی و تولید کشاورزی در زمان جنگ اقتصادی دارای اهمیت ویژه ای است و کشاورزان در صف اول این جنگ قرار دارند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: فعالان عرصه کشاورزی در این سال‌ها که با تحریم‌های سختی رو به رو بوده‌ایم در زمینه فعالیت خوش درخشیده‌اند و در شرایطی که همه مرزها به روی ما بسته بود این عزیزان به اقتصاد ملی کمک کردند و در این دوران با تولید ۱۳۵ میلیون تن محصول کشاورزی پاسخگوی سفره‌های مردم بودند و با تولیدی بیشتر از نیاز با صادرات محصولات کشاورزی به دولت هم کمک کردند.

وی توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ صادرات کشاورزی بیش از ۶ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه داشته است و فروش پسته ما به میزان ۲۰ درصد از درآمد نفتی بوده است و قطعاً این اعداد و ارقام قابلیت افزایش دارند.

برومندی عنوان کرد: قزوین بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که تقریباً ۳۲ درصد از اراضی کل استان را شامل می‌شود در حالی که در سایر استان‌ها این میزان بین ۸ تا ۱۰ درصد است و همین میزان به مقدار اهمیت استان قزوین می‌افزاید.

این مسئول گفت: سالانه ۴.۵ میلیون تن خروجی محصولات کشاورزی در اراضی‌ای که بیش از ۸۰ درصد آنها آبی است نشان می‌دهد استان قزوین دارای یک ظرفیت قابل توجه کشاورزی است که تنوع تولید در آن بر اهمیت این کار در استان افزوده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این موضوع که محصولات کشاورزی صادراتی کشور در بالاترین میزان کیفیت در سطح جهان قرار دارند به طرح شبهاتی در رابطه با محصولات کشاوری و سموم موجود در آن گفت: این موضوع در خصوص فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه بوده است و علت آن عدم ریجستر شدن برخی سم‌هایی است که در تولید این محصولات استفاده شده و مورد شناسایی بخش کشاورزی روسیه نبوده است و محصول دیگر هم کیوی صادر شده به هند است و طبق پروتکل‌های این کشور محصولات دارای شپشک نباید وارد این کشور شوند ولی در واقع وجود این آفت نشان از ارگانیک بودن محصول است.

وی یادآور تاکید کرد: بدیهی است که تولیدات ما باید بالاترین میزان کیفیت را داشته باشد و سیاست‌های ما بر این موضوع تاکید دارد، ما می‌خواهیم همه تولیدات بر اساس استانداردهای بین المللی باشد و به همین علت هم نظارت‌ها در این زمینه افزایش خواهد یافت.

این مسئول توضیح داد: تجاری سازی محصولات، تولید قراردادی و تعریف یک زنجیره تولید هدفمند از سیاست‌های اصلی وزارتخانه است، گاهی می‌بینیم که کشاورز تلاش خود را می‌کند و این ما بوده‌ایم که موضوعات را به نحو شایسته با کشاورز در میان نگذاشته‌ایم در حالی که محصولات کشاورزی می‌توانند موتور محرک و جایگزین‌های نفتی باشند.

برومندی یادآور شد: بدیهی است که در سفر رئیس جمهور به استان قزوین توجه و نگاه ویژه ای به موضوع کشاورزی در این استان خواهد شد و در خصوص آمایش سرزمینی و تأمین زیرساخت‌های کشاورزی در استان قزوین تصمیم گیری های دقیقی شکل خواهد گرفت.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از سیاست‌های اصلی ما با توجه به اقدامات دولت و ریل گذاری‌های مجلس محترم بر قیمت گذاری محصولات با توجه به هزینه‌ها و زحمات کشاورزان و در نظر گرفتن حاشیه سود منطقی است و در این موضوع هم مصمم هستیم که ضرری شامل حال کشاورزان نشود تا از این طریق بتوانیم به نحو شایسته ای از تولید کننده حمایت کنیم.

وی در پایان با بیان این موضوع که همه روزه جلسه امنیت غذایی در وزاتخانه دایر می‌شود ادامه داد: اینکه نهاده‌های دامی به صورت منطقی در اختیار تولید کننده قرار بگیرد و دغدغه‌ها در این زمینه به نحوی حل شود که همه تحت حمایت چتر دولت قرار بگیرند برای ما یک هدف مهم تلقی می‌شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار