کد خبر: ۸۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
خط‌آهن شلمچه-بصره علاوه بر تکمیل لجستیک بین ایران، عراق و سوریه به عنوان اعضای محور مقاومت، به تسهیل صادرات به عراق و تسهیل ارتباط زیارتی بین دو کشور کمک شایانی می کند.

به گزارش آرانیوز، اوایل دیماه امسال رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم به همراه هیاتی به عراق سفر کرد تا درباره موضوعات مختلفی با مسئولان این کشور دیدار کند. یکی از مهمترین مسائلی که در این سفر پیگیری شد، موضوع اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر از طریق مسیر راه آهن شلمچه-بصره بود که بیش از 20 سال است معطل باقی مانده است.

آغاز عملیات اجرایی اتصال خط‌آهن شلمچه-بصره تا یکماه آینده

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این سفر اعلام کرد: تقریبا 20 سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید. بنابراین منتظر تشکیل شرکت مشترک در 2 ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم. این یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

در همین راستا عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز گفته بود: قرارداد اخیر امضاء شده با عراق با همه تفاهم‌نامه‌های گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمان بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود. بر اساس این قرار داد، راه‌آهن شلمچه-بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرایی خواهد شد و تا کنون در تفاهم‌نامه‌های قبلی با عراقی‌ها چنین جزییات و زمان‌بندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد.

وی تصریح کرد: سال‌های گذشته با وجود تفاهم‌های صورت گرفته امکان کار و زمان بندی مشخصی در پروژه برای سرمایه‌گذار ایرانی درخاک عراق نبود و این امتیاز و حمایت به صورت کامل وجود نداشت اما امیدواریم با امضاء این قرار داد گره اصلی خط ریلی بصره-شلمچه باز شود و بتوانیم این پروژه مهم ریلی را در زمان‌بندی مشخص اعلام شده، به پایان برسانیم.

سنگ اندازی آمریکا در مسیر ساخت پروژه

این پروژه برای ایران به جهت ظرفیتی که ایجاد این خط ریلی در اتصال به کشور سوریه ایجاد می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است و قادر خواهد بود تا علاوه بر تکمیل لجستیک بین سه کشور ایران، عراق و سوریه به عنوان اعضای اصلی محور مقاومت، به تسهیل صادرات به عراق به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری و همچنین تسهیل ارتباط زیارتی بین دو کشور کمک شایانی کند.

با این وجود اما آنچه تا کنون اتفاق افتاده است، تعلل مسئولین ایرانی در پیگیری احداث این پروژه از یک سو و از سوی دیگر، سنگ اندازی های مسئولین عراقی است که باعث تقویت ظن دخالت آمریکا برای جلوگیری از احداث این پروژه پر سود برای دو کشور شده است.

این سنگ اندازی ها تا جایی پیش رفته که طرف عراقی بارها به بهانه های مختلف زمانبندی های تحویل و تجهیز کارگاه و همچنین فرآیند احداث این خط ریلی را به عقب انداخته است. به طوری که گاهی عراقی ها مساله لایروبی اروند و تعیین مرز بین دو کشور را بهانه عدم همکاری در ساخت این پروژه عنوان کرده اند و اخیرا نیز به بهانه ایجاد اتصال از بندر فاو به ترکیه، ایجاد این راه آهن را به حالت تعویق درآورده اند.

اتصال بصره-ترکیه منافاتی با احداث راه آهن شلمچه-بصره ندارد

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: ایجاد محور ریلی شلمچه-بصره به طول 32 کیلومتر نه مشکل تامین اعتبار دارد و نه منافع عراق در بندر فاو را تهدید می کند. چرا که اولا تاسیس راه آهن بصره به ترکیه در عراق با وضعیت فعلی این کشور سال ها زمان خواهد برد و ثانیا، بندر فاو ظرفیت لازم برای جذب همه بار عبوری از این کشور را نخواهد داشت. ضمن آنکه این بندر قابلیت توسعه بیشتر نیز نخواهد داشت. بنابراین اتفاقا احداث محور ریلی شلمچه-بصره نه تنها به ضرر عراق نیست بلکه با نگاه کلان می توان ادعا کرد که این کشور بیش از ایران به احداث این خط ریلی نیاز دارد.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار