کد خبر: ۸۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره چشم‌انداز ثبات نرخ ارز در بازار گفت: با فرض تداوم شرایط فعلی و با مفروضاتی که در بودجه پیش‌بینی شده است سال آینده وضع از امسال بهتر خواهد بود.
صالح‌آبادی: وضع بازار ارز سال آینده بهتر از امسال خواهد بود/ قطع کارتخوان‌های بدون پرونده مالیاتی/ سیم‌کارت وثیقه بانکی می‌شود
 

به گزارش آرانیوز، علی صالح‌آبادی در برنامه نگاه یک گفت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که در زمان حاضر نرخ تورم رو به کاهش است. با اینکه سال قبل یکی از بالاترین شاخص‌های تورم تاریخ کشور را داشتیم، ولی خوشبختانه کاهش تورم نقطه به نقطه را مشاهده خواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم در سه ماه گذشته 3/1 درصد بود افزود: این نرخ در آبان‌ماه به 2/4 درصد و آذرماه به 1/8 درصد رسید.

صالح‌آبادی تصریح کرد: این‌که رشد تورم کاهشی باشد به‌معنای نبود تورم نیست، در حقیقت نمی‌توانیم بگوییم چیزی ارزان شده بلکه فقط گران شدن کمتر شده است و این اتفاق نویدبخش اتفاقات خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت بازار ارز به‌عنوان یکی از شاخص‌های هر کشور افزود:​ در حوزه ارز از تعادل خوبی برخورداریم این تعادل به‌گونه‌ای بوده است که در ماه‌های اخیر بیش از تقاضا، عرضه ارز را شاهد بوده‌ایم و این آرامش بازار ارز بر تورم اثرگذار خواهد بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز در 9 ماه اخیر گفت:​ حدود 40 میلیارد دلار چه در بخش ارز نیمایی و چه ارز اشخاص عرضه ارز صورت گرفته که نسبت به سال قبل رشد خوبی را به ثبت رسانده است و پیش‌بینی می‌شود حجم تأمین ارز تا پایان سال جاری به 50 میلیارد دلار برسد.

صالح‌آبادی نرخ رشد اقتصادی کشور در 6‌ماهه نخست امسال را 3/3 درصد عنوان کرد و گفت:​ بخش اعظم این میزان مربوط به سه‌ماهه نخست سال می‌شود و سه‌ماهه دوم سال به‌دلیل قطعی‌های برق با رشد اقتصادی کمتری مواجه بودیم، زیرا تولید کشور متأثر از قطعی برق قرار گرفته بود.

وی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش 10برابری نرخ دلار در کشور شرایط اقتصادی مردم دستخوش تورم بالایی قرار گرفته است پس نمی‌توان گفت شرایط اقتصادی خوبی داریم، اما با کاهش روند رشد تورم شرایط رو به بهبود است.

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد:​ در بخش صادرات غیرنفتی در سامانه نیما شاهد عرضه ارز 23 میلیارد دلار کالا بوده‌ایم که این رقم نسبت به سال گذشته 67 درصد رشد را نشان می‌دهد، در بازار متشکل ارزی هم یک و نیم میلیارد دلار عرضه ارز صورت گرفته که این میزان نسبت به سال 99، 274 درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی ادامه داد: ارزش و حجم صادرات غیرنفتی کشورمان بیشتر و بهتر شده است با این حال، رشد اقتصادی فعلی با آنچه مورد انتظار ماست فاصله زیادی دارد، برای سال آینده انتظار داریم به رشد 8 درصد اقتصادی برسیم و به این منظور به درآمد‌های ارزی پایدار‌تر رشد اقتصادی بالاتر و تورم پرثبات و پایین‌تر نیاز داریم، پیش‌بینی می‌شود سال آینده نسبت به امسال بهتر خواهد بود.

وی گفت: دولت برای سال آینده مفروضاتی را که پیش‌بینی و به مجلس ارائه کرده طوری تنظیم نموده است که با کسری بودجه مواجه نشویم، یکی از علل تورم بالا در اقتصاد را، کسری بودجه دولت رقم می‌زند.

رئیس‌کل بانک مرکزی به ناترازی در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: دولت برای رفع این ناترازی در سال آینده تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را کاهش خواهد داد و بودجه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام خواهد شد که منجر به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی و جیب 80 میلیون جمعیت کشور نشود.

او افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها را راهکاری برای بهبود وضعیت بانک‌ها عنوان کرد و افزود: افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها در سال آینده به‌عنوان یکی از مهمترین کار‌های بانک مرکزی پیگیری خواهد شد در این راستا اگر بانک‌ها اموال مازاد دارند، ​پس از فروش آن‌ها باید پول حاصله در حساب سرمایه بانک‌ها منظور شود.

صالح‌آبادی تصریح کرد: برای سال آینده دیده شد که بانک‌ها حداقل سه درصد از منابع مالی خود را در بخش اوراق مالی اسلامی سرمایه‌گذاری کنند، زیرا این دارایی‌ها از نقدشوندگی بالایی برخوردارند و هرجا بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود می‌تواند بلافاصله این اوراق را نقد و تراز نقدینگی خود را تنظیم نماید.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار