کد خبر: ۸۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
سنندج- رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: رعایت نکات تغذیه‌ای، باعث ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در روند واکسیناسیون می‌شود.

به گزارش آرانیوز:امین امینی  در سنندج، اظهار کرد: در زمان تزریق واکسن نیازی به رژیم غذایی ویژه ای نیست اما لازم است با مواد غذایی و نکاتی که به سلامت و افزایش کارایی قدرت و سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

وی به نکات مهمی قبل از واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: قبل از انجام واکسیناسیون غذای سبک یا میان وعده ساده ای میل کنید و ناشتا نباشید، این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید چون خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند.

امینی با بیان اینکه خواب خوب، آرام و پیوسته همچنین به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند، افزود: از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید.

وی با بیان اینکه داروهای معمول خود را طبق برنامه مصرف کنید، ادامه داد: از مصرف مُسکن ها و ضد دردها قبل از واکسیناسیون خودداری کنید تا بالاترین سطح فعال بودن سیستم ایمنی خود را در مواجهه با اشکال مختلف واکسن داشته باشید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به این پرسش که قبل و بعد از واکسیناسیون کدام مواد غذایی را بیشتر مصرف کنیم، گفت: مواد غذایی ضد التهاب و رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک کند تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه کنیم و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را تقویت کنیم.

امینی تصریح کرد: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها، به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند.

وی اذعان کرد: مصرف غذاهای ضد التهاب پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک کننده باشد به طور مثال زردچوبه ادویه‌ای است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توان به غذا اضافه کرده یا در چای مصرف کرد.

وی با ذکر اینکه ماهی نوعی غذای ضد التهاب محسوب می‌شود، افزود: ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و روغن ماهی بیشترین امگا ۳، آجیل، بادام، گردو و روغن زیتون نیز از مواد غذایی ضد التهاب است.

امینی با اشاره به مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی، گفت: مصرف غذای مغذی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بخصوص زینک، ویتامین A ، ویتامین D و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، البته این به آن معنی نیست که مصرف مکمل‌ها سبب عملکرد بهتر واکسن می‌شود.

وی ادامه داد: منابع غذایی ریز مغذی‌ها عبارت از انواع میوه و سبزی تازه فصل، لبنیات، تخم مرغ، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی، ماهی‌های چرب، مرغ، آجیل و مغزها هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است، عنوان کرد: مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می‌شود، بلکه سبب می‌شود از افت فشار افرادی که معمولاً ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری کند.

امینی اظهار داشت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی آبدار مانند میوه‌ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تأمین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند، افزود: در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات به میزان فراوان مصرف شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار