کد خبر: ۸۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
در حالی زمزمه فروش بلوک ۱۵ درصدی هلدینگ خلیج فارس مطرح و مخالفت‌هایی هم با این مساله شده است که ارزش واقعی بلوک ۱۵ درصدی این هلدینگ حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و دولت در صورت اصرار بر این مساله باید قیمت واقعی را مدنظر قرار دهد.

به گزارش آرانیوز، مجموعه هلدینگ خلیج فارس که هم اکنون حدود 36 درصد صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد به نحوی است که 18 درصد سهم این هلدینگ از آن شرکت ملی پتروشیمی ایران است و دولت تصمیم گرفته که بخش عمده این سهام را به صورت بلوکی واگذار کند. اخیرا هم 100 نفر از نمایندگان مجلس در این باره به رئیس جمهور نامه نوشته‌اند و از آیت‌الله رئیسی خواسته‌اند که جلوی این واگذاری گرفته شود.

یک کارشناس ارشد حوزه خصوصی‌سازی در خصوص الزامات این واگذاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: حدود 18 درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس متعلق به دولت است که در نظر دارند 15 درصد از سهام این هلدینگ را از مجموع سهام دولتی آن، واگذار کنند.

وی افزود: روش اجرا از طریق بورس است و این 15 درصد به صورت بلوکی و به صورت مزایده عرضه خواهد شد و خریدار بلوک 15 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با تملک این دارایی، یک صندلی در هیأت مدیره را بدست خواهد آورد، اما اگر برخی که درحال حاضر هم سهامدار هستند، این بلوک را خریداری کنند، ممکن است منجر به در اختیار گرفتن دو صندلی در هیئت مدیره و یا حتی سه صندلی شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از آنجایی که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یک شرکت بورسی است، پس قیمتی در تابلوی بورس دارد، اینکه این قیمت تا چه اندازه قابل اتکا هست، با توجه به اینکه شرایط بازار، شرایط خوبی نیست، جای بحث دارد.

وی ادامه داد: ما 5 روش قیمت‌گذاری برای عرضه بلوکی داریم که 3 روش بازار، ارزش روز خالص دارایی‌ها و سودآوری، بیشتر مبنای انجام کار قرار می‌گیرند.

این کارشناس ارشد خصوصی سازی تصریح کرد: اگر عرضه سهامی برای شرکتی بالای 5 درصد باشد و شرکت بورسی نباشد، حتما باید از روش ارزش روز خالص دارایی‌ها برویم، یعنی دارایی کل شرکت‌های زیرمجموعه توسط کارشناس رسمی داگستری بررسی و ارز‌ش‌گذاری شود و دارایی‌ها منهای بدهی‌ها، به معنای ارزش روش خالص دارایی‌ها خواهد بود.

وی افزود: اگر شرکت بورسی باشد، آیین‌نامه می‌گوید که می‌توانیم پایه قیمت را برای سهام جزئی، همان قیمت تابلویی بدانیم که درحال خرید و فروش است، اما برای یک شرکت بورسی، اگر بخواهد سهام به صورت بلوکی عرضه شود، بایستی هیئت واگذاری درصدی به قیمت سهم اضافه کند.

وی با بیان اینکه "قیمت روز تابلوی بورس برای سهام هلدینگ خلیج فارس بین 1000 تا 1100 تومان است"، گفت: بلوک به سهامی گفته می‌شود که بالای 5 درصد باشد، پس عرضه 15 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، عرضه بلوکی محسوب می‌شود و طبق آیین‌نامه؛ هیئت واگذاری باید درصدی به قیمت روز سهم اضافه کند، اما اینکه این درصد، چه مقداری باشد، مسئله مهم اینجاست.

وی ادامه داد: بحثی که الان وجود دارد، بحث همین مقدار درصدی است که هیئت واگذاری باید به قیمت روز سهم اضافه کند و این درصد افزایشی، اگرچه مورد تأکید آیین‌نامه است اما مقدار آن گنگ است.

این کارشناس ارشد حوزه خصوصی سازی خاطرنشان کرد: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین هلدینگ ایران است و بر اساس اطلاعات مجله ICIS ، این هلدینگ در سال 2020 سی‌و‌هفتمین شرکت برتر جهان از نظر ارزش دارایی و بزرگی در بین تمامی شرکت‌های صنعت پتروشیمی جهان بوده است.

وی افزود: ارزش دارایی‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در نشریه ICIS به میزان 29 میلیارد دلار اعلام شده است؛ اگر ما 10 درصد افزایش ارزش برای یک‌سال درنظر بگیریم، ارزش دارایی‌های این شرکت در پایان سال 2021 به حدود 31 میلیارد و 710 میلیون دلار رسیده است که چیزی در حدود 855 هزار میلیارد تومان است.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار