کد خبر: ۸۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
گرگان- مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: متاسفانه میزان مشارکت بانوان در اهدا خون پایین است و امسال تنها ۶.۶ درصد اهداکنندگان خون گلستان را تشکیل دادند که نسبت به سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش داشت.

به گزارش آرانیوز:سید صادق بنی عقیل  اظهار کرد: شهروندان گلستانی در ۹ ماهه نخست امسال ۳۹ هزار واحد خون اهدا کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سراسر دنیا بانوان از امن ترین و کم خطرترین گروه اهدا کننده خون به شمار می روند افزود: متاسفانه میزان مشارکت بانوان در اهدا خون پایین است و امسال تنها ۶.۶ درصد اهداکنندگان خون استان را تشکیل دادند که نسبت به سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش داشت.

مدیر کل انتقال خون گلستان اضافه کرد: میزان ذخائر مورد اطمینان خون پنج روز است و ما برای تامین خون مورد نیاز بیماران استان باید روزانه ۱۷۰ واحد خونگیری سالم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع که به طور متوسط ۱۵ درصد مراجعه کنندگان از اهدا خون معاف می شوند لازم است حداقل ۱۹۰ تا ۲۰۰ نفر به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.

بنی عقیل تعداد بیماران دیالزی، تالاسمی و کسانی به طور دائم به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند در استان را چهار هزار نفر اعلام کرد و افزود: علاوه بر این بیماران، مادران باردار، تصادفی ها و جراحی های استان به طور معمول به خون نیازمند هستند.

مدیر کل انتقال خون گلستان ادامه داد: معمولاً در ماه زمستان به دلیل سردی هوا و مشغله هایی که مردم دارند تعداد مراجعان به مراکز انتقال خون کمتر می شود ولی باید این موضوع را مدنظر بگیریم که نیاز بیماران به خون همیشگی است و معطوف به زمان خاصی نیست.

وی اذعان کرد: همه افراد در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند خون اهدا کنند و کسانی که اهدا کننده مستمر خون هستند تا ۶۵ سالگی هم مجاز به اهدا خون هستند.

بنی عقیل افزود: در حال حاضر به همه گروه های خونی به یک نسبت نیاز داریم ولی با توجه به اینکه گروه خونیO مثبت بیشترین گروه خونی در بین مردم است لازم است روزانه حداقل ۳۰۰ واحد ذخیره داشته باشم ولی در گروه AB منفی که کمترین گروه خونی در مردم است پنج واحد هم ذخیره داشته باشیم کفایت می کند.

مدیرکل انتقال خون گلستان با توجه به اینکه استان گلستان جزء استان های جوان کشور است از مردم خواست تا برای اهدا خون مشارکت بیشتری داشته باشند و بیماران را در فصل زمستان و به طور ویژه در ماه اسفند به دلیل مشغله های آخر سال فراموش نکنند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار