کد خبر: ۸۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
ارومیه – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از هزینه کرد ۵۰ میلیارد ریالی برای احیا و مرمت کاخ موزه باغچه جوق ماکو خبر داد.

به گزارش آرانیوز:حسن سپهر فر از مرمت و احیای بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق ماکو خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت‌های مرمتی، در سال ۹۵ تفاهم نامه‌ای با منطقه ازاد ماکو منعقد شد که با تأمین اعتبار لازم مراحل مرمت‌های کاخ با نظارت اداره کل میراث فرهنگی و انتخاب مشاور و پیمانکار از سوی منطقه آزاد انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: در حال حاضر این طرح ۹۵ درصد پیشرفت کار دارد و پیش بینی می‌شود که با راه اندازی سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال و… این مکان برای نوروز ۱۴۰۱ راه اندازی شود.

سپهرفر اضافه کرد: با توجه به قرار گیری شهر ماکو در سر حدات سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی است که هر ساله کاخ موزه باغچه جوق به عنوان تنها کاخ شمال غرب ایران بیشترین گردشگر داخلی و خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این کاخ موزه که در روستای هدف گردشگری باغچه جوق قرار دارد، ادامه داد: با توجه به قرارگیری این کاخ موزه در نزدیکی بازارچه مرزی ماکو فرصت جذب گردشگرانی را مهیا می‌کند که می‌تواند علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی منطقه مانند بناهای تاریخی کلاه فرنگی، خانه تاریخی تیموری، قلعه قبان، ساختمان‌های دارایی، بام فرهاد و.... زمینه‌های زیادی را برای اشتغال اشخاص بومی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

سپهرفر اضافه کرد: بازسازی و مرمت مجموعه کاخ موزه شامل استحکام بخشی بنای کاخ، شیروانی، مرمت مجسمه‌ها و تزئینات و نقاشی‌های کاخ، کاغذ دیواری‌ها، حفاظت‌های اضطراری، بازنگری در سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال، بهسازی درب و پنجره‌های چوبی و … بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت قرار گیری کاخ و زبان زد بودن آن به عنوان یکی از برندهای شهر ماکو، در سال‌های قبل از شیوع کرونا و شروع مرمت‌ها لازم حدود ۵۰ هزار نفر بازدید کننده داشت.

کاخ موزه باغچه جوق یکی از زیباترین کاخ‌های ایرانی است که عمری بیش از ۱۵۰ سال دارد از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده و در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قراردارد، معماری کاخ تلفیقی است از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم.

گچبری‌های سنتی ایرانی، نقش و نگارهای گل و بوته، سفره سنتی سقف معروف به سالن ناهار خوری یا اتاق سبز، آینه‌کاری تالار آئینه و کاغذ دیواری‌های روسی قرن نوزدهم، مجسمه‌ها و نقوش اروپایی و ستون‌های متعدد و انواع مجسمه‌های گچی در سر درب ورودی نمای خارجی کاخ و بالای ستون‌ها از تزئینات داخلی و بیرونی کاخ محسوب می‌شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار