کد خبر: ۸۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
ارومیه – رئیس سازمان تعاون روستایی کشور گفت:با تامین زیر ساخت های حمل و نقل هوایی فرودگاه بین المللی ارومیه به زودی سیب درجه یک استان به صورت هوایی به کشورهای مقصد صادر می شود.

به گزارش آرانیوز:، اسماعیل قادری سه شنبه شب در جلسه بررسی مشکلات صادرات سیب درختی آذربایجان غربی که با حضور مدیران انجمن‌های صنفی کشاورزی، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در ارومیه برگزار شد با اعلام این خبر گفت؛ با هدف تسریع در صادرات سیب و کاهش زمان رسیدن به مقصد با ایجاد کارگو و زیرساخت‌های پایانه حمل و نقل هوایی در فرودگاه ارومیه روزانه نزدیک به ۳ هزار تن سیب با ۴ سورت پرواز به کشورهای مقصد صادر خواهد شد.

وی افزود: برای صادرات سیب آذربایجان غربی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خود را در اختیار ما گذاشته است و تأمین سوخت دولتی آن را هم دولت تقبل کرده است.

قادری فر با اشاره به اینکه از مجموع ۴۵۰ هزار تن سیب انبار شده در سردخانه استان ۲۰۰ هزار تن درجه یک صادراتی است خاطرنشان کرد: پیش بینی م یشود بیش از ۳۰ درصد از این میزان سیب درجه یک بصورت هوایی صادر شود.

عرضه سیب در میادین وسامانه توزیع هوشمند

معاون وزیر جهاد کشاورزی عرضه مستقیم سیب در میادین میوه و تره بار و مناطق پر رفت و آمد تهران و کلانشهرهای کشور را از دیگر برنامه‌های برای فروش سیب آذربایجان غربی عنوان و اضافه کرد: در این طرح سیب با عرضه مستقیم به مردم و حذف واسطه‌ها با قیمت مناسب مورد نطر کشاورز و مصرف کننده عرضه خواهد شد.

قادری فر توزیع هوشمند تنظیم بازار شب عید را یکی دیگر از راهکارهای تسریع در خروج سیب از سردخانه‌ها بیان کرد و گفت: با هدف حمایت از کشاورزان آذربایجان غربی بیش از ۶۰ درصد سیب مورد نیاز کشور در این طرح از این استان خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور از آغاز بکار سامانه اینترنتی فروش محصولات کشاورزی و غذایی هم خبر داد و افزود: سامانه بازرگان که از ۱۸ آبان ماه در تهران با هدف عرضه مستقیم و بی واسطه محصولات مهم و استراتژیک به مردم با قیمت تنظیم بازاری آغاز بکار کرده بود از امروز در ارومیه هم فعال شده است و سیب هم در کنار سایر محصولات در این سامانه قابل عرضه است.

سرمایه گذاری دربخش حمل و نقل و صنایع تبدیلی

وی در ادامه کمبود زیر ساخت‌های حمل و نقل را با وجود داشتن ۹ پایانه مرزی در آذربایجان غربی را یک مشکل اساسی دانست و تصریح کرد: با پیگیرهای استاندار وزارت جهاد کشاورزی باهماهنگی با وزارت صمت از محل تبصره ۱۸ برای خرید ۴۰۰ دستگاه کامیون یخچال دار تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های حمل و نقل استان پرداخت خواهد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه ظرفیت صنایع تبدیلی در تولید کنسانتره کشور ۷۰ هزار تن است در حالیکه آذربایجان غربی به تنهایی ۴۵۰ هزار تن سیب صنعتی دارد گفت: در این بخش از سرمایه گذاری بخش خصوصی در دو شهرستان اشنویه و نقده حمایت جدی خواهیم کرد.

قادری فر از پرداخت صد درصدی مطالبات باغداران در طرح خرید حمایتی سیب صنعتی در آذربایجان غربی هم خبر داد و افزود: در این طرح ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن سیب صنعتی از کشاورزان به مبلغ ۴۹ میلیارد تومان خریداری شد که تا کنون ۳۹ میلیارد تومان آن پرداخت شده بود و امروز ۱۰ میلیارد تومان باقی مانده هم پرداخت شد.

استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست با بیان اینکه خام فروشی محصولات به ویژه در حوزه کشاورزی از مهمترین مشکلات این استان به شمار می‌رود، افزود: رفع این مشکل نیازمند برنامه علمی و مدونی است که دستگاه‌ها در آن مکلف به اجرای مفاد آن بوده و استانداری نیز باید در کنار نهادهای دیگر به نقش آفرینی بپردازد.

۴۰ هزار باغدار در آذربایجان غربی فعالیت اقتصادی دارند

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه این استان با ۹ گمرک و پنج پایانه صادراتی دارای مزیت‌های مرزی بسیاری است اظهار داشت: در زمینه کریدورهای زمینی و هوایی نیز استان دارای مزیت‌های فراوانی است که باید میزان برخورداری شهروندان از این مزیت‌ها نمود عینی پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار باغدار در این استان فعالیت اقتصادی دارند افزود: لازم است تا مشکلات باغات سیب و ساماندهی این محصول استراتژیک در اسرع وقت انجام شود تا در آینده با مشکل مواجه نشد.

معتمدیان از وزارتخانه‌های مختلف از جمله نیرو، صمت و راهداری خواست تا زیر ساخت‌های توسعه استان را با جدیت بیشتر مورد توجه قرار داده و در زمینه فراهم کردن بسترهای مناسب حمل و نقل محصولات نیز یک همت مضاعف داشته باشند.

وی با اشاره به نیاز استان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون در بخش حمل و نقل به ویژه در بخش کشاورزی گفت: تا زیرساخت‌های این حوزه توسعه نیابد دستیابی به پیشرفت و توسعه به کندی محقق خواهد شد.

آذربایجان غربی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول سیب درختی تولید می‌کند که ۳۰۰ هزار تن این محصول صنعتی بوده و ۳۰ درصد به مصرف تازه خوری می‌رسد ولی مابقی محصول نیازمند صادرات و بازار یابی است.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار