کد خبر: ۸۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
بروجرد- روزهای جنگ تحمیلی پر از صفحات دردآوری است که هرکدام حرف‌های ناگفته بسیاری دارند؛ اما «موشکباران یک دبستان» روایت تلخ دانش‌آموزانی است که زیر آوار مدرسه‌شان به خواب ابدی رفتند.

به گزارش آرانیوز:دوران جنگ تحمیلی در لرستان پر از روزهایی است که مادران لرستانی در مقابل موشک‌باران دشمن چه عاشقانه کودکانشان را در آغوش گرفتند و علی‌اکبر و علی‌اصغر دادند و هرلحظه منتظر ترکش‌های آژیر قرمز در جای‌جای شهرهای این استان بودند.

آری چنین است که رهبر معظم انقلاب رزم لرستانی‌ها در دوران دفاع مقدس را بیش از آنکه شنیدنی باشد دیدنی توصیف می‌کند.

شهادت به وقت ۱۲:۴۵، ۲۰ دی ماه ۶۸

باوجوداین همه رشادت و پایمردی به‌واقع از مقاومت و رزم این مردان و زنان دلاور آن‌قدر کم نوشته‌اند که برای یافتن نشانی از این‌همه مقاومت شاید جستجوهای پی‌درپی هم نتیجه‌بخش نباشد.

موشک باران یک دبستان/ دانش‌آموزانی که زیر آوار مدرسه آرمیدند

این در حالی است که تاریخ مقاومت این استان پر از صحنه‌هایی چون بمباران دبستان شهید «فیاض بخش» و مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) بروجرد، مرکز انتقال نفت تنگ فنی، موشک‌باران محلات سطح شهر خرم‌آباد، ویرانی شهرستان پلدختر و …است.

ساعت ۱۲:۴۵ ظهر روز شنبه ۲۰ دی‌ماه سال ۱۳۶۵، ۶۸ دانش‌آموز مدارس شهید «فیاض بخش» و امام حسن مجتبی (ع) شهرستان بروجرد، براثر موشک‌باران هواپیماهای رژیم بعثی مظلومانه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

موشک‌هایی که بر سر کودکان دانش‌آموز ریخته شد!

شاید پس از صدای سهمگین موشک‌هایی که بر سر کودکان دانش‌آموز این مدارس ریخته شد مادری بغض، گلویش را گرفته و چشمان غمبارش چنان بهت‌زده بوده که اشکش جاری نمی‌شد.

روایت شهادت دانش آموزان دبستان شهید «فیاض بخش» بروجرد حکایت پرواز پروانه‌هایی است که در آتش خشم دشمن سوختند تا جهاد دلاورمردان لر تا قلب مدارس ادامه داشته باشد.

موشک باران یک دبستان/ دانش‌آموزانی که زیر آوار مدرسه آرمیدند

انفجار دبستان و پروانه‌هایی که در آتش سوختند صحنه‌ای از بمبارانی است که دبستان شهید «فیاض بخش» را با خاک یکسان کرد تا ۶۸ دانش‌آموز شهید این مدرسه و مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی شهر بروجرد در گمنامی میان صفحات تاریخ باقی بمانند.

در این راستا یادواره ۶۸ دانش‌آموز شهید مدارس بروجرد با همت مسئولان امر و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار می‌شود تا ادای احترامی به این شهدای کوچک گلگون‌کفن باشد.

یادواره‌ای برای ادای احترام به شهدای دانش‌آموز بروجرد

داریوش جاوید رئیس دانشگاه آزاد بروجرد با اشاره به برگزاری یادواره ۶۸ دانش‌آموز شهید حمله موشکی بروجرد اظهار داشت: این یادواره با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۳ دی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حاشیه این یادواره، نمایشگاهی از تصاویر و آثار شهدای حمله موشکی بروجرد برپا خواهد شد افزود: در راستای انعکاس مظلومیت این شهدای معصوم در سطح ملی و بین‌المللی، امسال یادواره‌ای با عنوان «پرواز پروانه‌ها» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار می‌شود.

موشک باران یک دبستان/ دانش‌آموزانی که زیر آوار مدرسه آرمیدند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد افزود: ۲۰ دی سالروز شهادت ۶۸ دانش‌آموز دبستان شهید «فیاض‌بخش» و مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان بروجرد است که در حمله موشکی رژیم بعث عراق به بروجرد در سال ۶۵ به فیض شهادت رسیدند.

«روز بروجرد» در تقویم رسمی کشور

جاوید عنوان کرد: یادواره امسال سرآغازی بر کنگره ملی ۶۸ دانش‌آموز شهید حمله موشکی بروجرد است که دی ماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد و دبیرخانه دائمی این کنگره در این دانشگاه استقرار می‌یابد.

وی ادامه داد: زنگ تمام مدارس شهرستان بروجرد در ساعت ۱۲:۴۵ روز دوشنبه ۲۰ دی مقارن با این حمله موشکی ددمنشانه به صدا درخواهد آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد یادآور شد: برنامه‌های متنوع دیگری برای گرامیداشت یاد و خاطره حمله موشکی بروجرد در این روز تدارک دیده شده تا مراسمی در شأن و منزلت این شهدا برگزار شود.

جاوید مطرح کرد: در تلاش هستیم برای ماندگاری این روز در اذهان عمومی و یادآوری ایثار و استقامت مردم شهیدپرور بروجرد، ددمنشی استکبار و دشمنان این مرز و بوم ۲۰ دی در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز بروجرد» نامگذاری شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار