کد خبر: ۸۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
سمنان- معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سمنان از تدوین برنامه افزایش بهره وری آب در افق پنج ساله برای استان خبر داد و گفت: در این برنامه ۱۵ طرح گنجانده‌شده است.

به گزارش آرانیوز:لطف الله رضایی بعدازظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل جهاد کشاورزی سمنان ضمن بیان اینکه موضوع خشکسالی و کمبود بارش یکی از مباحثی که طی چند سال اخیر مطرح‌شده است، ابراز داشت: با توجه به مقوله فوق این مهم می‌طلبد تا کشاورزی از حالت سنتی خود خارج و روش‌های مدرن برای افزایش بهره‌وری آب به کار گرفته شود.

وی بابیان اینکه برنامه افزایش بهره‌وری آب در افق پنج ساله برای استان سمنان تدوین‌شده است، افزود: در این برنامه ۱۵ طرح گنجانده‌شده است که تحقق آن از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش مصرف آب در واحد سطح امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه اصلاح طرح الگوی کشت یکی از نمونه مواردی بود که برای افزایش بهره‌وری آب از سال ۹۶ در استان اجرایی شده است، ابراز داشت: بر اساس این طرح ۹ دشت استان پایش و برنامه‌های لازم برای اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گرفت.

رضایی بابیان اینکه اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار، اجرای استخرهای ذخیره آب، انتقال آب، کشت محصولات نشائی و کشت‌های گلخانه‌ای دیگر مواردی هستند که در افزایش بهره‌وری آب نقش مؤثر دارند، تصریح کرد: در این مقوله‌ها طرح‌های فنی و قابل اجرا مطرح شدند تا طی بازه مشخص به انجام برسد.

وی بابیان اینکه اکثر اقدامات لازم برای ارتقا بهره‌وری آب در دست اجرا است، افزود: با اقدامات و اجرای طرح الگوی کشت باید از نرخ بهره‌وری ۱.۳۱ محصولات باغی به ۳.۲ و در محصولات زراعی از ۱.۳ به ۳.۶ طی پنج سال دست پیدا کنیم.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار