کد خبر: ۸۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
ارومیه – درهای کاخ موزه باغچه جوق ماکو بنای با شکوه تاریخی با معماری سنتی ایرانی و غربی پس از ۵ سال مرمت و بازسازی درهای آن نوروز امسال به روی گردشگران باز می شود.

به گزارش آرانیوز:سکینه اسمی: قصر تاریخی باغچه جوق ماکو که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قراردارد و معماری کاخ تلفیقی که از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است سال‌های گذشته در معرض تخریب و بی توجهی مسئولان قرار داشت.

نزدیک ۵ الی ۶ سال گذشته مرمت و بازسازی این کاخ موزه زیبا آغاز شده ولی روند کند بازسازی موجب شده درهای این اثر زیبای تاریخی همچنان به روی گردشگران و علاقمندان بسته بماند و امروز بعد این همه مدت قرار است درهای این بنای تاریخی به روی گردشگران سال ۱۴۰۱ باز شود.

مرمت این بنای تاریخی که طی تفاهم نامه‌ای از سوی میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده بود خیلی باکندی مواجه بود و موجب شده نه تنها گلایه گردشگران و علاقمندان به دلیل بسته بودن درهای آن شود بلکه برخی مسئولان ماکو خبر احتمال تخریب آن را نیز مطرح می‌کردند اما با ورود میراث فرهنگی استان مرمت این بنای تاریخی از سرگرفته شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

کاخ موزه باغچه جوق ماکو از بناهای تاریخی و باشکوه استان آذربایجان غربی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و علاوه بر بنای کاخ و باغ ۱۱ هکتاری آن، لوازم شخصی سردار ماکو در این کاخ موزه نگهداری می‌شود و اینک بیش از ۳۰ سال از ثبت ملی کاخ موزه باغچه جوق می‌گذرد.

روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی یعنی ده) در فاصله ۶ کیلومتری شهر ماکو و حدود ۲ کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد، این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه منتهی می‌شود. در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

درهای باغچه جوق روی گردشگران بازمی شود/تلفیق معماری«ایرانی،غربی»

کاخ سردار ماکو نوروز ۱۴۰۱ آماده بازدید مسافران است

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت این بنای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: پیش‌بینی می‌شود کاخ سردار ماکو پس از چند سال مرمت در ایام نوروز ۱۴۰۱ آماده بازدید علاقه‌مندان و گردشگران باشد.

حسین سپهرفر با بیان اینکه مرمت این کاخ از اواخر سال ۹۵ آغاز شده و در حال حاضر عملیات مرمت و احیای آن در آخرین مراحل پایانی خود قرار دارد، اضافه کرد: مرمت کاخ سردار ماکو با نظارت این اداره‌کل و اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو انجام می‌شود.

وی در خصوص جزئیات مرمت این بنای تاریخی عنوان کرد: ساختمان اصلی کاخ با تزئینات کم‌نظیر همراه با نمایش اسباب و اثاثیه سردار بعد از مرمت‌هایی که در قالب استحکام‌بخشی بنا، مرمت نقاشی‌ها و تزئینات داخلی انجام شده آماده بهره‌برداری می‌شود.

سپهرفر گفت: با توجه به منحصربه‌فرد بودن این اثر در شمال‌غرب ایران، حفاظت و نگهداری آن مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی و توجه مسئولان ماکو است که نقش مهمی در توسعه گردشگری در این شهرستان می‌تواند داشته باشد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی عنوان کرد: کاخ تاریخی باغچه جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد که معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه در اواخر سده نوزدهم است.

سپهرفر عنوان کرد: کاخ باغچه جوق ماکو معروف به کاخ سردار توسط تیمور تیموری که یکی از سرداران بانفوذ دوره قاجار بود ساخته شده و ساخت این بنا در زمان «اقبال‌السلطنه» به اتمام رسیده است.

درهای باغچه جوق روی گردشگران بازمی شود/تلفیق معماری«ایرانی،غربی»

مرمت بنای تاریخی باغچه جوق زیرنظر کارشناسان اداره کل میراث انجام شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در همه مراحل مرمتی پروژه، کارشناسان مرمت آثار تاریخی این اداره‌کل با جدیت نظارت داشته و مراقبت‌های لازم کمی و کیفی صورت پذیرفته است.

جلیل جباری با بیان اینکه ساماندهی باغ مجموعه نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که مطالعات آن به تصویب رسیده و قرار است با مشارکت سازمان منطقه آزاد اجرایی شود، گفت: این مجموعه تاریخی به زودی برای بازدید علاقمندان بازگشایی می‌شود هر چند که برخی مرمت‌های تزئینات آن همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تغییر مدیریت پروژه مرمت کاخ موزه باغچه جوق موجب کندی مرمت این بنای تاریخی طی سال‌های اخیر شده و نزدیک ۵ سال است این بنا به روی گردشگران بسته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۹۸ هزار و ۵۶۲ نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان بازدید کرده‌اند، افزود: با بهبود شرایط کرونایی پیش بینی می‌شود نوروز امسال شاهد روند خوبی از گردشگران باشیم و آماده سازی بنای باغچه جوق می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگری داشته باشد.

جباری با بیان اینکه اینکه تا پایان سال جاری تعداد گردشگران با افزایش ۱۸ هزار نفری به ۱۱۶ هزار و ۵۶۲ نفر می‌رسد، اضافه کرد:

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سطح استان بیشترین تعداد بازدید مربوط به تخت سلیمان تکاب و قره‌کلیسا چالدران بوده که دو اثر ثبت جهانی استان محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امسال یک میلیون و ۸۷ هزار و ۷۸۴ نفر از مراکز گردشگری استان بازدید داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود در سه ماه پایانی سال نیز ۱۵۰ هزار نفر از مراکز تفریحی و گردشگری استان بازدید داشته باشند.

کاخ موزه باغچه جوق ماکو از بناهای تاریخی و باشکوه استان آذربایجان غربی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و علاوه بر بنای کاخ و باغ ۱۱ هکتاری آن، لوازم شخصی سردار ماکو در این کاخ موزه نگهداری می‌شود و اینک بیش از ۳۰ سال از ثبت ملی کاخ موزه باغچه جوق می‌گذرد.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار