کد خبر: ۸۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
نظریه‌پرداز «پایان تاریخ» حمله سال گذشته به کنگره آمریکا را نقطه عطفی در تاریخ این کشور می‌داند و اذعان می‌کند الگوی آمریکایی لیبرال‌دموکراسی، که قرار بود بر تمام جهان چیره شود، پاره‌پاره شده است.

به گزارش آرانیوز، یک سال پس از حمله‌ی عده‌ای از مردم آمریکا، در تاریخ ۶ ژانویه‌ی ۲۰۲۱، به ساختمان کنگره‌ی این کشور، ظاهراً در دفاع از ترامپ و اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، نه‌تنها هنوز از اهمیت این حادثه کاسته نشده، بلکه حقایق و تحلیل‌های مختلف، از ابعاد دیگری از این نقطه‌ی عطف مهم در تاریخ ایالات متحده پرده برداشته‌اند. کارشناسان برجسته‌ای تا کنون نظر خود را درباره‌ی اتفاقات آن روز بیان کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها، آن را «حمله به دموکراسی آمریکایی» دانسته‌اند.

فرانسیس فوکویاما: حمله به کنگره نشانه افول آمریکا بود/ الگوی آمریکایی دموکراسی تکه‌پاره شده است +عکس و فیلم

 تصویری هالیوودی از حمله‌ی معترضان به ساختمان کنگره‌ی آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (+)

فرانسیس فوکویاما: حمله به کنگره نشانه افول آمریکا بود/ الگوی آمریکایی دموکراسی تکه‌پاره شده است +عکس و فیلم
فرانسیس فوکویاما

روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز، اخیراً به مناسبت سالگرد حمله‌ی ۶ ژانویه به کنگره، یادداشت‌هایی را به قلم شماری از تحلیلگران ارشد مسائل آمریکا و سیاستمداران سابق این کشور، از جمله جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق، منتشر کرده است. از جمله‌ی این یادداشت‌ها مقاله‌ای تحت عنوان «فقط یک روز. همین کافی بود تا جهان از ما روی بگرداند.[۱]» به قلم «فرانسیس فوکویاما» دانشمند سیاسی، نویسنده و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی است. فوکویاما که بیش از هر چیز به خاطر نظریه و کتابش تحت عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان[۲]» شهرت دارد (نظریه‌ای که هم خود فوکویاما و هم دیگران بعداً آن را اصلاح یا علناً رد کرده‌اند)، در این یادداشت اذعان می‌کند که پیش‌بینی‌هایش درباره‌ی برتری و استیلای نظام حاکمیتی لیبرال‌دموکراسی بر جهان، ناقص بوده و از جمله تحولاتی که این نقص را افشا کرده‌اند، اتفاقاتی بود که یک سال قبل در کنگره‌ی آمریکا رخ داد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی مقاله‌ی فوکویاما در نیویورک‌تایمز است.

فرانسیس فوکویاما: حمله به کنگره نشانه افول آمریکا بود/ الگوی آمریکایی دموکراسی تکه‌پاره شده است +عکس و فیلم

پرچم آمریکا در آتش؛ نیویورک‌تایمز این تصویر را، که ظاهراً در روز حمله به کنگره گرفته شده، به عنوان تصویر اصلی گزارش خود انتخاب کرده است (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


حمله‌ی ۶ ژانویه به کنگره توسط عده‌ای متأثر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سابقه‌ای شوم را در تاریخ سیاست این کشور رقم زد. از زمان جنگ داخلی آمریکا به این سو، این کشور هیچ‌گاه دچار اشکال در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نشده بود؛ و هیچ نامزدی تا قبل از ترامپ تعمداً با نتایج انتخاباتی مخالفت نکرده بود که شواهد گسترده حاکی از آزاد و منصفانه برگزار  شدن آن هستند.

 

 
 
 
سخنرانی ترامپ ساعاتی قبل از حمله معترضان به ساختمان کنگره آمریکا [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ سیاست خارجی آمریکا را در آمریکا پیاده کرد

این رویداد همچنان در فضای سیاسی آمریکا انعکاس دارد، اما تأثیر آن فقط منحصر به داخل این کشور نیست، بلکه در سطح بین‌المللی نیز تأثیر گسترده‌ای داشته و نشانه‌ای از افول چشم‌گیر قدرت و نفوذ جهانی آمریکا بوده است. ۶ ژانویه را باید در چارچوب بحران جهانی لیبرال‌دموکراسی تحلیل کرد. طبق گزارش سال ۲۰۲۱ «آزادی در جهان» اندیشکده‌ی [دولتی آمریکایی] «خانه‌ی آزادی»، دموکراسی اکنون ۱۵ سال متوالی است که در حال افول است[۳] و بخشی از بزرگ‌ترین پسرفت‌ها در این حوزه نیز سهم دو دموکراسی بزرگ جهان بوده است: ایالات متحده و هند. این در حالی است که از زمان انتشار آن گزارش تا کنون، در میانمار، تونس و سودان نیز شاهد کودتا بوده‌ایم؛ کشورهایی که پیش‌تر گام‌های امیدوارکننده‌ای به سوی دموکراسی برداشته بودند.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار