کد خبر: ۸۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
بیرجند- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با تأمین استانداردهای لازم، ارگ کلاه فرنگی تا عید نوروز ۱۴۰۱ آماده استفاده عموم می‌شود.

به گزارش آرانیوز:علیرضا عباس زاده ظهر شنبه در جلسه بررسی نحوه مدیریت و بهره برداری از ارگ کلاه فرنگی بیرجند، خاطرنشان کرد: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌بایست با تسهیل شرایط بهره برداری مردم از ارگ کلاه فرهنگی و تأمین استانداردهای لازم، زمینه استفاده عموم مردم از این بنای تاریخی را تا عید نوروز ۱۴۰۱ فراهم نماید.

به گفته وی؛ از زمان واگذاری مجموعه، علاوه بر مسئولیت تأمین حفاظت فضا و امنیت مردم، تضمین حفاظت از ساختمان فرمانداری نیز به عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در اولین قدم نسبت به احداث دیوار دور تا دور ارگ کلاه فرهنگی اقدام نماید تا این اثر تاریخی از ساختمان فرمانداری کاملاً جدا شود.

عباس زاده با تأکید بر آغاز کارهای فنی مرمت بنا، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با لحاظ تمام مسائل و جوانب امر، برای درب ورودی مجموعه نیز طرحی شکیل و چشم نواز ارائه نماید.

وی تأکید کرد: باید از ظرفیت شهرداری بیرجند نیز در زیباسازی محوطه ارگ استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه لازمه ادامه حیات هر منطقه، توجه به سرمایه‌های مادی و معنوی آن است، اظهار داشت: توجه به ارگ کلاه فرنگی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان، حائز اهمیت است.

عباس زاده خاطر نشان کرد: ارگ کلاه فرهنگی نه برای بیرجند بلکه برای استان، نماد هویتی و جز ظرفیت‌های فرهنگی است لذا باید به خوبی مراقبت و نگهداری شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از این فضای تاریخی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، ادامه داد: باید به مطالبه عمومی در خصوص بهره‌مندی از این اثر تاریخی شاخص توجه شده و این مجموعه هر چه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته وی؛ با توجه به دیدار استاندار با ریاست بنیاد مستضعفان کشور در آینده نزدیک، در خصوص تعیین تکلیف ۲ هزار مترمربع زمین مورد مناقشه با بنیاد و واگذاری آن به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رایزنی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار