کد خبر: ۸۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
قزوین- مدیرعامل سازمان باغستان‌های قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین بخش مهمی از هویت این شهر است اما در خصوص فرهنگ و هویت آن کم کاری شده است.

به گزارش آرانیوز:محمدکریم کاظم پور در مراسم گرامیداشت مرتضی تدین که در مرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: از منظر هویتی و فرهنگی و نیز عرصه کشاورزی باغستان سنتی موقعیت کم نظیری برای شهر ما، هوا و چشم انداز به همراه داشته است با این حال جنبه‌های فرهنگی و هویتی آن کاملاً مقفول باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های قزوین ادامه داد: رساندن آب به باغستان کار پر زحمتی بوده و امروز می‌بینیم که در گذشته با کمترین امکانات با کم آبی قزوین مقابله کرده‌اند و این انبوه از باغات را به وجود آورده‌اند و در حال حاضر ما وارث این گنجینه عظیم هستیم.

وی بیان کرد: لازم است در خصوص باغستان یک کار فرهنگی جامع و جدی انجام دهیم، مشکلی که امروز باغستان با آن رو به رو است گسست نسل‌ها و عدم تعریف هویت از آن برای جوانان به عنوان میراث زنده نیاکان است.

کاظم پور بیان کرد: استاد تدین یکی از چهره‌های ماندگار و جدی باغستان قزوین است که با تجربه‌های شخصی، تحصیلات، نوشتن مقالات و توضیح برای رسانه‌ها و جمع آوری میراث باغستان با هزینه‌های سخت در جهت حفظ آن تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که باید از باغداران قزوینی به منظور حفظ این اثر تقدیر به عمل آید اذعان کرد: انشاالله این گرامیداشت مقدمه‌ای بر بزرگداشت بزرگ باغسالار است و در آن برنامه در نظر داریم از بزرگان این میراث، درگذشتگان و آنان که برای جمع آوری آثار تلاش کرده‌اند تقدیر کنیم.

محسن حق شناس نیز در این برنامه عنوان کرد: باغستان هویت ما قزوینی‌ها است، باغستان امروز با دستور العمل ۵۰۰ سال پیش نمی‌تواند مدیریت شود و لازم است سنت و مدرنیته با هم محصولی به نفع باغدار را به ارمغان بیاورند و در غیر این صورت و شعاری خالی از شعور خواهد بود.

عضو شورای شهر قزوین گفت: دغدغه‌های مشترکی در خصوص باغستان سنتی قزوین از ۱۰ سال پیش وجود داشته که امروز هنوز این مسائل روی زمین مانده است، ما باید به این نتیجه برسیم که باید با هر برنامه و جلسه‌ای قدمی به جلو برداریم.

وی گفت: شهرداری قزوین سازمان باغستان‌ها را برای کمک به این میراث کهن ایجاد کرد ولی امروز رفتار و قوانین بالا دستی کلیات این سازمان را زیر یک علامت سوال بزرگ برده است.

حق شناس عنوان کرد: یکی از تهدیدهای موجود عدم وجود یک تشکل از خود باغدارها است که بتوانند با قوانین جدی مدیریت خود را پیش ببرند و این ابر تشکل باید به این توان برسد که بدون سایه هیچ سازمانی بتواند در خصوص باغستان و نیازهایش تصمیم سازی کند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار