کد خبر: ۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را دارند طرح ارائه شده درباره تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام را رد کرد، اقدامی که با توجه به ناتوانی جمهوری‌خواهان در سنا برای تصویب مخالفت با برجام تأثیری نخواهد داشت.

 مجلس نمایندگان آمریکا تفاهم هسته‌ای ایران را رد کرد

به گزارش آرانیوز، مجلس نمایندگان آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک را رد کرد. این طرح که با عنوان "برنامه جامع مشترک اقدام" امضا شده در وین در 14 جولای 2015 (23 تیرماه) به مجلس نمایندگان ارائه شده بود با 162 رأی موافق در برابر 269 رأی مخالف رد شد. یک نماینده نیز به این طرح رأی ممتنع داد. 25 دموکرات مجلس نمایندگان نیز به صف مخالفان برجام پیوسته‌اند.

در یک رأی‌گیری دیگر مجلس نمایندگان با 186 رأی مخالف در برابر 247 رأی موافق و نیز یک رأی ممتنع، به طرحی رأی داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، را از لغو تحریم‌های ایران منع می‌کند. این طرح رئیس‌جمهور را از لغو تحریم‌های ایران تا ژانویه سال 2017 بازمی‌دارد اما برای اینکه تبدیل به قانون شود باید در سنا نیز رأی بیاورد.

با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این انتظار می‌رفت که تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 رد شود. کنگره آمریکا در صورتی می‌تواند از اجرای برجام جلوگیری کند که هر دو مجلس آن یعنی مجلس نمایندگان و سنا خواهان توقف آن گردند، اما با توجه به وضعیت آرا در سنا مخالفت مجلس نمایندگان با برجام ره به جایی نخواهد برد.

روز گذشته، سنای آمریکا نتوانست درباره "قطعنامه عدم‌تأیید" برجام رأی‌گیری کند. حامیان برجام که دارای 42 رأی در برابر 58 رأی مخالفین بودند از رأی‌گیری درباره این قطعنامه جلوگیری کردند.

مخالفین برجام در سنا برای اینکه بتوانند درباره این قطعنامه رأی‌گیری کرده و به آن رأی مثبت دهند به دست‌کم سه‌پنجم آراءی سنا (60 رأی) احتیاج داشتند. رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنا اعلام کرده که هفته آتی بار دیگر تلاش خواهد کرد درباره این قطعنامه رأی‌گیری شود، تلاشی که به‌احتمال قریب به یقین بار دیگر با شکست مواجه خواهد شد.

حتی در صورتی که کنگره خواهان توقف اجرای برجام شود، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده که این درخواست آنها را وتو خواهد کرد. سنای آمریکا برای رد وتوی رئیس‌جمهور باید بیش از 66 رأی داشته باشد که با توجه به ترکیب کنونی حامیان و مخالفین برجام این امر بعید به نظر می‌رسد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار