کد خبر: ۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
شهر کرد نشین جیزره در مرز ترکیه و عراق همچنان در محاصره ارتش ترکیه قرار داشته و درگیری های نظامی در آن در جریان است و همین امر موجب شده تا درباره وخامت انسانی در این منطقه هشدار داده شود.

تولد کوبانی در سرزمین عثمانی / حمله حزب عدالت به دمیرتاش

به گزارش آرانیوز،  به‌رغم اعلان حکومت نظامی و منع رفت و آمد در شهر جیزره، شبه‌نظامیان نقابدار وابسته به شاخه جوانان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) با شلیک هوایی به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت ترکیه اعتراض کردند.

هم‌زمان، دولت ترکیه از ورود نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها که برای بررسی شرایط ساکنان «جیزره»، به این شهر رفته بودند، جلوگیری کرد.

«صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها و سایر نمایندگانی که او را در این سفر همراهی می‌کردند، در دامنه کوهی در نزدیکی مرز با سوریه و عراق، جایی که نیروهای امنیتی ترکیه با اونیفورم و تجهیزات کامل ضد شورش، آنها را متوقف کردند، تحصن کرده‌اند. آنها می‌گویند قصد دارند توجه عمومی را به شرایط وخیم امنیتی و بهداشتی ۱۲۰ هزار نفر ساکنان شهر جیزره جلب کنند.

دو تن از سیاستمداران این حزب که عضو دولت ائتلافی و موقت ترکیه هستند، علی حیدر کونکا، وزیر رابطه با اتحادیه اروپا، و مسلم دوگان، وزیر توسعه، نیز در جمع این هیات هستند. 

دمیرتاش می گوید شهر جیزره به خاطر اینکه ۹۴ درصد از مردم آن در انتخابات پارلمانی به حزب دمکراتیک خلق‌ها رای داده‌اند توسط حکومت مجازات می‌شود.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد به خاطر امنیت خود این نمایندگان از ورود آن‌ها به این شهر جلوگیری کرده که در جنوب شرقی ترکیه و هم‌مرز با عراق و سوریه قرار دارد. 

سلامی آلتینوک، وزیر کشور ترکیه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به آن‌ها اجازه نخواهیم داد به شهر جیزره بروند. حفظ امنیت آن‌ها وظیفه ماست».

به گفته وی، طی عملیات نیروهای دولتی در این شهر و اطراف آن تاکنون حدود ۳۰ نفر از پیکارجویان گروه پ ک ک کشته شده‌اند. 

وزیر کشور ترکیه مدعی شد که در این عملیات هیچ فرد غیرنظامی کشته و مجروح نشده است و حکومت نظامی تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که این اقدام کاملا قانونی است.

او افزود: «به محض اینکه عملیات نظامی به پایان رسیده و ما بتوانیم اهداف خود را اجرا کنیم مقررات حکومت نظامی لغو خواهد شد». 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ترکیه می‌گوید از هفته گذشته و پس از حملات مسلحانه گروه پ ک ک به نظامیان ترکیه عملیات نظامی را در شهر «جیزره» آغاز کرده است. 

«حزب دمکراتیک خلق‌ها» که طرفدار کردهای این کشور است، می‌گوید در جریان عملیات نیروهای دولتی تاکنون ۲۱ غیرنظامی از جمله چند کودک کشته شده‌اند و شرایط زندگی مردم شهر جیزره هر روز وخیم‌تر می‌شود. 

رسانه‌های طرفدار کرد‌ها از قول یکی از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها که اکنون در شهر جیزره گرفتار شده است، گزارش دادند که در جریان عملیات نظامی ترکیه حداقل هشت غیرنظامی کشته شده‌اند. 

صلاح الدین دمیرتاش روز پنجشنبه گفت: «مردم شهر حتی برای خرید نان نمی‌توانند از خانه خارج شوند، انتقال برق و جریان آب نیز مختل شده است. در شهر جیزره ۱۲۰ هزار نفر از مردم توسط حکومت و به مدت یک هفته به گروگان گرفته شده‌اند». 

«لیلا زانا» نماینده پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها و برنده جایزه آزادی بیان ساخاروف که به اتهام ارتباط با این حزب از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ زندانی بود، اعلام کرده که در صورت تداوم عملیات خشونت آمیز دولت ترکیه «تا حد مرگ» اعتصاب غذا خواهد کرد.این سیاستمدار کرد ترکیه افزود: «جنازه یک پسر خردسال که در جریان تیراندازی متقابل کشته شده هنوز روی زمین افتاده است. مردم برای جلوگیری از فاسد شدن جنازه، روی آن یخ ریخته‌اند چون حکومت اجازه دفن اجساد را نمی‌دهد». 

دمیرتاش شهر جیزره را «کوبانی ترکیه» توصیف کرد، شهری در شمال سوریه که به نماد مبارزه کرد‌ها با پیکارجویان گروه خلافت اسلامی بدل شد. 

او افزود: شهر جیزره به خاطر اینکه ۹۴ درصد از مردم آن به حزب دمکراتیک خلق‌ها رای داده‌اند توسط حکومت مجازات می‌شود.

در انتخابات پارلمانی چند ماه پیش ترکیه، حزب حاکم عدالت و توسعه پس از چند دوره اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و حزب دمکراتیک خلق با کسب آرای لازم توانست به پارلمان راه یابد. 

در هفته‌های اخیر تنش‌ها در ترکیه رو به افزایش بوده است. زد و خورد بین نیروهای پ کا کا و ارتش ترکیه ادامه داشته و ناسیونالیست‌های افراطی ترک در نقاط مختلف کشور به دفا‌تر حزب دمکراتیک خلق‌ها حمله کرده‌اند. 

در ادامه اعمال فشار به احزاب کرد روز چهارشنبه دادستانی شهر دیار بکر پرونده قضایی تازه‌ای را علیه صلاح الدین دمیرتاش به اتهام «توهین به ملت ترکیه» و «تبلیغات به نفع گروه‌های تروریست» به جریان انداخت. 

یک مقام دولت ترکیه به خبرگزاری رسمی کشور، آناتولی، گفت اگر دمیرتاش محکوم شود مجازات او تا ۱۹ سال زندان خواهد بود. 

همزمان «لیلا زانا» نماینده پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها و برنده جایزه آزادی بیان ساخاروف که به اتهام ارتباط با این حزب از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ زندانی بود، اعلام کرده که در صورت تداوم عملیات خشونت آمیز دولت ترکیه «تا حد مرگ» اعتصاب غذا خواهد کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار