کد خبر: ۷۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
اصفهان - مدیرکل حفاظت محیط زیست زیست استان اصفهان گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای فک پلمب استفاده از مازوت برای دونیروگاه مجاور اصفهان صادر نشده است.

به گزارش آرانیوز:ایرج حشمتی در پاسخ به این سوال که آیا سوخت مازوت با توجه به اینکه به دستور مقام قضائی امکان استفاده در نیروگاه‌ها را ندارد تاکنون در اصفهان مصرف شده و همچنین در دیگر صنایعی که اصفهان را احاطه کرده استفاده می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: در پاسخ به حساسیت رسانه‌ای اشاره شده با قاطعیت و شفافیت اعلام می‌کنم تا این تاریخ علی رغم محدودیت‌ها و فشارها در سطح ملی هیچ مازوتی در دو نیروگاه مجاور اصفهان مصرف نشده و تاکید می‌کنم مجوز استفاده از مازوت نیاز به دستور مقامات قضائی و فک پلمب دارد.

وی افزود: در خصوص مصرف مازوت در سایر صنایع، باید در نظر داشت که با توجه به ماهیت مازوت و نوع مشعل مورد استفاده در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف، این سوخت صرفاً در نیروگاه‌های حرارتی، صنایع سیمان و تعداد اندکی از صنایع کوچک (با حجم مصرف پایین) قابل استفاده است بنابراین مصرف آن در واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و حتی نیروگاهی عمومیت نداشته و به لحاظ فنی امکان پذیر نیست.

عدم صادرات مازوت دلیل کافی بر توسعه استفاده از آن در صنایع و نیروگاه ها نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه عدم صادرات مازوت به دلیل تحریم‌ها دلیل کافی بر توسعه استفاده از آن در صنایع و نیروگاه‌ها نیست، اضافه کرد: چه بسا که از زمان پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه‌های مجاور اصفهان، سوخت مازوت روزانه با صدها تانکر برای استفاده در نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی به نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود که موضوع فوق مورد اعتراض سایر استان‌های دیگر نیز شده است و پیشنهاد می‌شود اصحاب رسانه با لحاظ حساسیت مطرح شده، گزارشی در این خصوص نیز تهیه کنند.

وی ادامه داد: اما اینکه در زمان افت و محدودیت توزیع گاز چه اتفاقی می‌افتد و تکلیف صنایع و نیروگاه‌ها چه می‌شود؟ باید گفت که با توجه به سیاست‌گذاری شرکت گاز اولویت مصرف گاز به ترتیب در بخش مسکونی، نیروگاهی و سپس صنایع تعین شده است؛ در نیمه دوم سال به ویژه روزهای سرد که با سکون و پایداری و آلودگی هوا همزمان است، مصرف در بخش مسکونی افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد و بر خلاف تصور عموم، گاز طبیعی هم دارای آلاینده‌ای خاص خود است که در شرایط سکون و پایداری هوا اثر گذاری آن تشدید می‌شود.

حشمتی تاکید کرد: نکته دیگر این است که سوخت دوم نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی و بسیاری صنایع، گازوئیل است که در زمان محدودیت سوخت گاز الزاماً به سمت مصرف گازوئیل شیفت پیدا می‌کنند و با توجه به افزایش حجم تقاضا در این شرایط، احتمال محدودیت در مصرف گازوئیل نیز وجود خواهد داشت که الزاماً منجر به کاهش فعالیت واحد صنعتی یا نیروگاهی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا امروز بر اساس اجرای مفاد قانون هوای پاک هیچ مجوزی برای مصرف مازوت در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان صادر نشده است، اضافه کرد: همچنین با توجه به امکانات، تجهیزات و نیروی کارشناسی موجود ضمن پایش شبانه روزی واحدهای تولیدی، صنعتی، نیروگاهی، معدنی و… در سطح استان به ویژه شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی با واحدهای متخلف و آلاینده برخورد می‌شود.

پلمب ۱۹ واحد صنعتی آلاینده هوای اصفهان طی ۴۵ روز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت که از نیمه دوم آبان ماه تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰، یک هزار و ۸۷۷ واحد صنعتی پایش شده است که از این تعداد ۶۲۱ واحد پایش شبانه نیز شده است.

وی افزود: در پایش‌های صورت گرفته برای ۴۸۰ اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای آلوده کننده هوا در استان اصفهان صادر شده است و ۷۴ مورد تخلف واحدهای صنعتی آلاینده هوا نیز مورد پیگرد قضائی قرار گرفته است.

حشمتی تصریح کرد: همچنین حکم پلمب ۱۹و احد صنعتی خدماتی متخلف از قوانین زیست محیطی نیز در این بازه زمانی ۴۵ روزه در استان اصفهان صادر شده است.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار