کد خبر: ۷۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
اراک - مدیرکل امور عشایر استان مرکزی گفت: در بازدید وزیر جهادکشاورزی از عشایر استان مرکزی مقرر شد ۷ هزار دام مازاد عشایر استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شود.

به گزارش آرانیوز:روح اله نظامی  اظهار کرد: بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات در سال جاری به امور عشایر استان مرکزی تخصیص داده شده که تاکنون یک میلیارد و۸۴۰ میلیون تومان آن محقق شده است و مابقی نیز آن پس از طی مراحل اداری ظرف یک الی ۲ ماه آینده پرداخت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۳۰ هزار رأس دام سبک در اختیار عشایر استان مرکزی است و میزان تولید سالانه عشایر استان شامل گوشت دام سبک در عشایر استان ۵ هزار تن، تولید گوشت دام سنگین ۶۷۰ تن، شیر ۳ هزار تن و پشم ۱۷۰ کیلو است.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: از محل پرداخت تسهیلات افزایش تولیدی در خصوص پروژه زنجیره تولید گوشت قرمز ۳۷ هزار تن افزایش تولید گوشت در ۸ ماهه امسال داشتیم.

نظامی گفت: منبع تأمین آب بخش اعظم عشایر از چشمه و قنات است که به دلیل خشکسالی‌های اخیر در ۸ ماهه امسال ۵۲۰ تانکر آبرسانی سیار داشتیم و این روال ادامه خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: هزینه تولید عشایر نسبت به تسهبلاتی که به عشایر پرداخت می‌شود بالاست و این میزان تسهیلات جوابگو نیاز حداقلی دامدار نیست اما خوشبختانه در سفر امسال وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی و بازیدی که از عشایر این استان داشتند مصوبات امیدوارکننده انجام شد.

نظامی گفت: صادر ۷ هزار دام مازاد عشایر استان مرکزی به کشورهای حوزه خلیج فارس به عشایر استان مرکزی تخصیص یافت و مقرر شد با همکاری امور عشایر استان، شرکت تعاونی و شرکت پشتیبانی امور مقدمات کار برای صادرات انجام شود.

وی افزود: در حال برنامه ریزی هستیم که به هر دامدار چه تعداد رأس برای صادرات تعلق خواهد گرفت دام‌هایی که هویت گذاری شدند و دارای کارت تردد هستند در اولویت برای صادرات هستند. خوشبختانه قیمتی که پیش بینی شده سه و نیم الی ۴ یورو برای هر رأس است که می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های دامدار جبران کند. این در حالی ست که قیمت داخلی دام مولد بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و دام پرواری تا ۶۰ هزار تومان است.

مدیرکل امور عشایر استان مرکزی تصریح کرد: اجرای این مصوبه می‌تواند هزینه‌های دامداران را تا حدودی تأمین کند و بر اساس جلساتی که داشتیم ظرف ۲ ماه آینده این طرح عملیاتی می‌شود. همچنین مقرر شد علاوه بر تسهیلات سالیانه که به عشایر تخصیص داده می‌شود تسهیلات دیگری نیز از منابع دیگر برای عشایر پیش بینی شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار