کد خبر: ۷۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
زنجان-استاندار زنجان گفت: زمینه برای سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و باید تلاش و به این سمت حرکت کرد.

به گزارش آرانیوز:محسن افشارچی ظهر چهارشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان در محل دانشگاه زنجان، گفت: سرمایه‌ای که مملکت برای ما هزینه می‌کند باید خروجی متناسب را داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه یک مفهوم جدید در دنیای مدرن است، اظهار کرد: هر چیزی که ساخته می‌شود بر مبنای هزینه و فایده است.

استاندار زنجان گفت: پژوهش‌ها باید اقناع کننده باشد و یکی از شاخص‌های رشد علمی کشورهای خارجی تعداد دانشجویان خارجی است که در این میان ۴۹ درصد دانشجویان دکترای کنونی آمریکا خارجی هستند.

افشارچی ابراز داشت: از چندین سال گذشته در کشورمان دانشجویان دکترای زیادی را در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم و در این میان سهم اقتصاد دانش بنیان فقط یک درصد است.

استاندار زنجان در ادامه با بیان اینکه ۴۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه زنجان مشغول به فعالیت هستند، افزود: دانشجوی دکترا، یعنی تولید کننده علم که در پی آن ثروت می آید، اما مشکل اصلی نگاه نفتی است که حتی در زمان تحریم ها نیز هدف اصلی رفع این مشکل و فروش نفت بوده است.

افشارچی استخوان بندی وجود ایران و ساختارهای شکل گرفته قبل و بعد از انقلاب بر مبنای اتکا به نفت بوده است، ادامه داد: ارتباط بین حاکمیت و دانشگاه چندان جدی نیست، چراکه حاکمیت دانشگاه را به عنوان یک نماد می بیند و نباید چنین باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه دانشگاه را باید بسنجیم و ببینیم چه کرده است، اظهار داشت: ارتباطی که بین صنعت و دانشگاه گفته می شود را نمی پسندم و در هیچ جای دنیا صنایع بزرگ کارهای خود را به دانشگاه نمی سپارد، بلکه این مراکز برای خود مرکز تحقیقاتی دارند و خروجی های دانشگاهی را مدنظر قرار می دهند.

افشارچی تاکید کرد: تعداد مقالات چاپ شده نیز از دیگر شاخص‌های رشد علمی کشورها است و در این حوزه کشورمان جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است.

وی با بیان اینکه زمینه برای سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و باید تلاش و به این سمت حرکت کرد، افزود: بهره وری در امور به اندازه سرمایه گذاری که می‌شود نیست و در این خصوص با حد ایده‌آل فاصله داریم.

افشارچی گفت: استخوان بندی وجود ایران و ساختارهای شکل گرفته قبل و بعد از انقلاب بر مبنای اتکا به نفت بوده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه زمینه برای سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و باید تلاش و به این سمت حرکت کرد، یاد آورشد: دانشگاه را باید بسنجیم و ببینیم چه کرده و ارتباطی که بین صنعت و دانشگاه گفته می‌شود را نمی‌پسندم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار