کد خبر: ۷۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
دولت روحانی تمام ارزها را خرج کرد و عملیات شبانه روزی دلالان علیه ارز نیمایی، سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

به گزارش آرانیوز، راهی برای باز کردن گره‌های اقتصادی

ابتکار چگونگی تحقق وعده وزیر اقتصاد مبنی بر باز شدن گره‌های اقتصادی در چند ماه آینده را بررسی کرده است: سایه ابهام بر سر اقتصاد ایران سبب شده است که فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آیند کشور نداشته باشند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌ها خود را به تاخیر می‌اندازند و یا با رویکرد محافظه‌کارانه‌ای اقدام به انجام کاری می‌کنند. تعلل و به تاخیر افتادن فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در نهایت به ضرر اقتصاد تمام می‌شود. بنابراین رفع ابهام و باز شدن گره‌های اقتصادی برای بازگشت رونق به اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی لازم و ضروری است.

اخیرا سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مسئولان کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند، گفت: گره‌های اقتصادی به شکل مشهودی در ماه‌های آینده باز خواهند شد. تلاش‌هایی برای کسب درآمدهای مالیاتی جدید، درآمدهای نفتی جدید، روابط خارجی از نو ساماندهی شده و کنترل طرف هزینه‌ها در بودجه دولت آغاز شده که به ثمر رساندن آن‌ها زمان‌بر است. درخواست بنده از مسئولان این است که کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند.

با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان در ماه‌های آینده گره‌های اقتصادی را باز کرد؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند بهبود روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌ها می‌تواند گره‌های اقتصادی را باز کند و برخی‌ها نیز بر این باورند که تغییر و بهبود سیاست‌های داخلی سبب رفع مشکلات اقتصادی خواهد شد. در این راستا ابراهیم نکو، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص باز شدن گره‌ها در ماه‌های آینده در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان گره‌های اقتصادی کشور را باز کرد به ابتکار گفت: پیش از هر چیزی باید بدانیم که گره‌های اقتصادی با شعار و وعده باز نمی‌شود. لذا اگر شعار می‌توانست مشکلات را درمان کند تا کنون مشکلی باقی نمی‌ماند. در دولت‌های گذشته و حتی در دولت فعلی این شعارها داده شده است اما تا کنون مشکلی را حل نکرده بنابراین ما نباید برای درمان مشکلات به حرف‌ها، سخنرانی‌ها و وعده‌ها اکتفا کنیم. اما اینکه چگونه در ماه‌های آتی گره‌ها باز شود پرسشی است که پاسخ‌های متفاوت دارد اما من گمان می‌کنم این گره‌ها زمانی باز خواهد شد که ما به برخی از مولفه‌ها نگاه کنیم و در جهت موانعی که بر سر راه این مولفه‌های ایجاد شده است اقداماتی را انجام بدهیم. دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکلات اقتصادی ادامه داد: رئیس جمهور بارها در خصوص مسائل اقتصادی دلسوزانه و خوشبینانه مطالبی را مطرح ‌کرده‌اند و من معتقدم که ایشان در تلاش هستند تا راهکارهایی را در آینده پیدا کنند که بتوانند از بحران و مشکلات به وجود آمده عبور و کشور را در مسیر بهتری قرار دهند.

 اما متاسفانه بعد از شروع کار دولت سیزدهم مشکلات قابل قابل توجهی به وجود آمده و برخی از مشکلات گذشته نیز همچنان ادامه دارد. نقدینگی، تورم، کاهش ارزش ریال در برابر دلار و کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشکلاتی است که این روزها با آن روبه‌رو هستیم، این مشکلات نشان می‌دهد که تیم اقتصادی آنگونه که می‌توانست یک ثبات نسبی را بر فضای اقتصاد حاکم کند کاری انجام نداده است. حال اگر وعده گشایش و باز شدن گره‌هایی اقتصادی داده شده است باید به چند مسئله توجه داشته باشند. اولین مسئله توجه به روند برجام است. اگر می‌خواهیم گره‌های اقتصادی باز شود و مشکلات معیشتی به حداقل برسد باید مشکلات بین‌المللی ما کاهش یابد. وی افزود: اگر در بحث برجام دولت بتوانند به توافق مطلوبی برسد و امتیازاتی را از مذاکرات بگیرند که رفع تحریم‌ها، حضور سرمایه‌گذاران و افزایش ارزآوری را برای کشور داشته باشد می‌تواند بسیاری از گره‌های اقتصادی که مدنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی است را باز کند.

برای رفع مشکلات، حمایت از اقتصاد خرد ضروری است

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: راهکار بعدی مربوط به بحث‌های داخلی و برخی از سیاست‌های حمایتی است. اکنون با توجه به شرایط پیش آمده نمی‌توانیم بی توجه به مسائل داخلی باشیم بنابراین اگر به اقتصاد خرد و کوچک در این کشور توجه نشود و حمایت‌های لازم صورت نگیرد بدون شک بر گره‌های اقتصادی فعلی اضافه خواهد شد در آن شرایط ما شاهد گرفتاری‌های بزرگ‌تری خواهیم بود. اگر بازشدن گره‌های اقتصادی مورد هدف قرار گرفته است دولت باید به صورت همزمان به دو مسئله برجام و حمایت از اقتصاد خرد توجه کند.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار