کد خبر: ۷۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
رویکرد دولت قبل در سیاست خارجی، نه تنها الگو به حساب نمی آید بلکه دقیقا یک «درس عبرت» برای دولت فعلی و به ویژه دستگاه سیاست خارجی است.

به گزارش آرانیوز، دولت رئیسی، عملگرایی را از ظریف یاد بگیرد!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «مصالحه، کم هزینه ترین گزینه» به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «باید باور کرد که بدون توافق در بحران هسته‌ای ایران، گرهی از مشکلات کشور گشوده نخواهد شد... می‌دانیم که دریچه نگاه دولت به جهان با عینک ایدئولوژی است و عمل‌گرایی که لازمه توافق است، در بین آنها کم‌رنگ است... مذاکره و مصالحه کم‌هزینه‌ترین راه برای خلاصی از بحرانی است که تمام ظرفیت‌های کشور را گرفتار کرده است».

در ادامه این مطلب آمده است: «به گفته مقامات وقت کشور(در دولت قبل) مذاکرات به مراحل پایانی رسیده (بود) و آمریکا با لغو بیش از ۹۴ درصد تحریم‌های ناشی از مسئله هسته‌ای موافقت کرده بود. روحانی در شب پایان ریاست‌جمهوری خود در رسانه ملی اعلام کرد اگر اجازه داده شود، عراقچی می‌تواند توافق را امضا کند».

دولت رئیسی، عملگرایی را از ظریف یاد بگیرد! / روحانی هم در ۱۰۰ روز اول همین حرف‌ها را زد

این دیپلمات سابق مدعی شده است که «بدون توافق در بحران هسته‌ای ایران، گرهی از مشکلات کشور گشوده نخواهد شد»؛ تا همین چند ماه پیش، مسئله واکسیناسیون کرونا و افزایش روزانه آمار فوتی های کرونا، به یکی از مشکلات بزرگ در کشور مبدل شد؛ مقامات دولت روحانی تاکید داشتند که چون هنوز برجام احیا نشده و هنوز به FATF نپیوستیم، پس خبری از شتاب در واکسیناسیون و واردات واکسن نخواهد بود.

رئزها گذشت، دولت رئیسی روی کار امد؛ در شرایطی که هنوز برجام و احیا نشده بود و هیچ تغییری نیز در پرونده FATF رخ نداده بود، محموله های واکسن یکی پس از دیگری وارد کشور شد و واکسن داخلی نیز با همت جوانان و نخبگان کشورمان به تولید انبوه رسید و همین امر موجب شد تا هم واکسیناسیون در ایران رکورد بزند و هم در کاهش فوتی ها شاهد رکورد باشیم.

آقای رئیسی، یکشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی گفت: «ما درباره علت عدم نتیجه برای بحث واکسن می‌شنیدیم که می‌گفتند که امکان تخصیص ارز به‌دلیل مشکلات ارزی وجود ندارد و یا اینکه می‌گفتند کشورها به‌دلیل مسائل تحریم‌ها به ما واکسن نمی‌دهند. برای ۳۰ میلیون واکسن اقدام شده بود ولی حدود ۵ میلیون دز تحویل شده بود؛ امروز خدا را شاکریم که میزان ابتلا و فوت کاهش جدی‌ای یافته است. از خدا، مردم و کادر درمانی تشکر می‌کنیم و امروز در صدمین روز دولت می‌گویم که بیش از ۱۰۰ میلیون دز تزریق شده و واکسیناسیون دز سوم در جریان است».

واقعیت این است که در دولت قبل و به مدت ۸ سال، تمام امور کشور به مذاکره با کدخدا! ربط داده شد و همه امور کشور و حتی آب خوردن مردم نیز به زلف برجام گره زده شد، اما در پایان همان دولت علیرغم امضای برجام و اجرای رویکرد به اصطلاح تنش زدایی و تعامل با غرب، در نهایت شاهد افزایش ۲ برابری تحریم ها و کاهش قابل ملاحظه ارزش پول ملی بودیم.

این دیپلمات سابق در یادداشت مذکور با تعریف و تمجید از تیم سابق مذاکره کننده هسته ای، به دولت توصیه کرده که در سیاست خارجی، عملگرایی و مصالح را سرلوحه امور خود قرار دهد.

این ادعا در حالی است که رویکرد دولت قبل در سیاست خارجی، نه تنها الگو به حساب نمی آید بلکه دقیقا یک «درس عبرت» برای دولت فعلی و به ویژه دستگاه سیاست خارجی است.

نمایندگان مجلس نهم پیش از این گفته بودند که «فردای روز توافق- تیرماه ۱۳۹۴- ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق» suspend»  را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی و به ریاست ظریف،    لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، همین مسئله می باشد.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار