کد خبر: ۷۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
سخنگوی دولت گفت که حل مشکلات اساسی اقتصاد کشور از طریق دور زدن تحریم ها، قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده ایرانی را پشت میز مذاکره افزایش می‌دهد و دیپلمات‌ها ما با دست پر در این عرصه حاضر می شوند.

به گزارش آرانیوز، علی بهادری جهرمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه پشتکار مهمترین ویژگی دولت سیزدهم در این ۱۰۰ روز است ، ادامه داد که  دولت از رییس جمهوری تا بقیه اعضای کابینه شبانه روز کار کردند و همین موضوع مانع از اطلاع رسانی اقدام های دولت در این مدت شد.

وی، ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به عملکرد دولت سیزدهم را از ضعف های جدی در این ۱۰۰ روز عنوان کرد و توضیح داد که اصلی ترین مساله کشور در ابتدای دولت، کرونا و دسترسی به واکسن بود. با کمبود واکسن و آمار بالای فوتی ها روبه رو بودیم بنابراین، این موضوع یکی از موضوع های اصلی بود که بلافاصله بعد از انتخابات، در دستور کار دولت قرار گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکل کمبود واکسن را رییس جمهوری شخصا پیگیری کرد، گفت: با توجه به اهمیت پشتیبانی رییس جمهوری برای تامین واکسن از خارج، آیت الله رییسی از خود هزینه کرد و شخصا با سران کشورها تماس گرفت تا بتواند قفل های کمبود واکسن را بشکند.

بهادری جهرمی افزود: دولت سیزدهم مسیر واردات واکسن را به یک بخش منحصر نکرد و این موضوع با مدیریت شخص رییس جمهوری در دستور کار همه بخش ها قرار گرفت. از طرف دیگر، واکسن داخلی هم برای افزایش قدرت چانه زنی دولت، در اولویت قرار گرفت.

وی، تامین واکسن داخلی را تهدیدی برای تولیدکنندگان جهانی واکسن دانست و ادامه داد که تامین واکسن داخلی در ترغیب تامین کنندگان خارجی واکسن به فروش آن به ایران موثر بود. امروز، میانگین فوت شهروندان مبتلا به کرونا به زیر صد نفر رسیده و به حدود یک دهم کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در زمینه تزریق واکسن رکورد زدیم، گفت: آماده هستیم تزریق دوز سوم را هم انجام دهیم و با چالش ارزی برای تامین واکسن روبه رو نیستیم.

بهادری جهرمی درباره چگونگی تامین ارز برای واردات واکسن نیز تصریح کرد: وقتی شخص رییس جمهوری ورود می کند، معادلات تغییر می کند. به موازات تلاش دیپلماتیک در حوزه تامین ارز، شاهد تلاش مجموعه های نفتی برای فروش نفت و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بودیم و گشایش های خوبی در این حوزه حاصل شده است.

وی درباره تلاش دولت در حوزه رفع تحریم ها  همچنین یادآورشد که  دولت به موازات اینکه برداشتن تحریم ها را هدف قرار داده و با جدیت پیگیر بی‌اثرسازی تحریم ها است .

سخنگوی دولت افزود: دولت با راهکارهای مختلف دنبال دور زدن تحریم هاست و این رویکرد دو فایده دارد نخست در نتیجه آن، شیوه و راهکارهای دور زدن تحریم ها برای تامین منابع ارزی به دست می آید. از طرف دیگر، به واسطه حل مشکلات اساسی اقتصاد کشور از طریق دور زدن تحریم ها، قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده ایرانی افزایش می یابد و با دست پر، پشت میز مذاکره حاضر می شوند.

بهادری جهرمی با تاکید بر این موضوع که بی اثر کردن تحریم ها، اقتدار تیم مذاکره کننده ایرانی را پشت میز مذاکره افزایش می دهد، گفت: دولت همانطور که تامین ارز برای تامین واکسن را با جدیت پیگیری کرد تامین ارز برای کالاهای اساسی را نیز پیگیری و به توفقیات خوبی در ۱۰۰ روز ابتدایی دست یافت.

وی به مطرح شدن موضوع کمبود کالاهای اساسی در اولین جلسه هیات دولت اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی کالاهای اساسی یک استاندارد مقرری دارد که مثلا برای ۲ تا سه ماه، باید فلان کالا را در انبارها ذخیره داشته باشیم تا دچار کمبود نشویم. وقتی دولت سیزدهم، انبارها را تحویل گرفت میزان کالاهای اساسی ذخیره شده در انبارها، حدود یک سوم میزان استاندارد لازم بود. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در آن زمان نه تنها ما با بحران واکسن روبه رو بودیم بلکه صحبت از کمبود گندم و ایجاد بحران نان در کمتر از یک ماه آینده بود. دولت همین مسیری که برای تامین ارز مورد نیاز واکسن طی کرد را برای کالاهای اساسی نیز طی کرد و در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

بهادری جهرمی از تکاپوی دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق رایزنی با کشورهای مختلف در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت خبر داد و افزود: دولت توانست در طول این سه ماه، ذخیره کالاهای اساسی را به میزان قانونی و استاندارد برساند و ما الان در مجموعه دولت دیگر دغدغه تامین کالاهای اساسی را نداریم.

وی در عین حال، تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی را نیازمند تلاش مستمر دولت دانست و درباره تورم و افزایش قیمت کالاها نیز گفت: همه چندسال است که در سختی اقتصادی به سر می‌بریم و برای تامین مایحتاج زندگی مشکل داریم. دولت سیزدهم این شرایط را از دولت گذشته به ارث برده و این دولت، جامعه را با این شرایط وخیم اقتصادی تحویل گرفت.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه وضعیت اقتصادی قبل از آمدن دولت سیزدهم در مواردی بدتر بود، ادامه داد : به خاطر حجم زیاد نقدینگی، خلق پول بی پشتوانه توسط دولت گذشته و کسری بودجه، شاهد شیب تندی از تورم بودیم.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار