کد خبر: ۷۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۳۰۰ هزار مسکن طی ۲ سال در بافت‌های فرسوده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: شاهد انسجام و تداوم مأموریت‌های دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری باشیم.

 به گزارش آرانیوز، «رستم قاسمی» در آیین معارفه «محمد آیینی» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که امیدوارم با انتخاب آیینی به عنوان مدیرعامل، شاهد انسجام و تداوم مأموریت‌های دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری باشیم، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی 2 مأموریت عمده در حوزه حمل و نقل و همچنین مسکن دارد. در بخش حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند و در این خصوص وزارت راه برنامه‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در بخش مسکن به‌عنوان یکی از مأموریت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی از تجربه‌های متعدد در ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و مسکن ملی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن که احداث 4 میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم را در برنامه قرار داده است، استفاده می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون میزان پیش‌بینی شده برای تولید مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن حجم بزرگی است که با برنامه‌ریزی، این کار در حال عملیاتی شدن است. این حجم از تولید مسکن اولاً نیاز کشور است و در مدت کوتاهی که ثبت‌نام آغاز شده و بسیاری از شهرها هنوز سایتشان باز نشده است حجم بسیار گسترده‌ای از مردم متقاضی مسکن هستند و پیش‌بینی می‌شود بین 5 تا 6 میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کنند. همچنین با توجه به اینکه با روال عادی امکان صاحبخانه شدن مردم وجود نداشت، دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در قالب قانون جهش تولید مسکن و تصویب آن در مجلس تقویت کرد. قانون جهش تولید مسکن کمک می‌کند تا ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد.

وی یادآور شد: در قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات خوبی نیز پیش‌بینی شده و در این ساختار که ریاست آن بر عهده رییس‌جمهور قرار دارد، اختیاراتی نیز در حوزه مسکن به وزارت راه و شهرسازی داده شده است. امیدواریم با این مجموعه اقدامات به تولید مسکن سرعت بدهیم و مشکل مردم را در حوزه مسکن حل کنیم.

قاسمی توضیح داد: در برخی از شهرهای مختلف کشور احداث واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین زمین برای بیش از نیمی از 4 میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده و سازوکار مناسب برای تحقق آن در حال شکل گرفتن است. تسهیلات نیز توسط بانک مرکزی به تمامی بانک‌های کشور برای پرداخت تسهیلات ابلاغ شده است و هم اکنون مانع جدی برای پرداخت تسهیلات به اجرای طرح وجود ندارد.

سهیمه استان‌ها تعیین و توافقنامه‌هایی با برخی از دستگاه‌ها منعقد شده است و مقرر شده تا از توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده بشود که از جمله این دستگاه‌ها که با آن توافقنامه امضا شد، بنیاد مستضعفان است که توافق شد تا یک هزار هکتار از زمین‌های خود را به اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص دهد.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار