کد خبر: ۷۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
دولت رئیسی در ۱۰۰ روز گذشته با اقداماتی از جمله سفرهای استانی پی‌درپی، حضور میدانی مسئولین و کاهش فاصله بین دولت و مردم که در دولت قبل زیاد شده بود، در مسیر احیای سرمایه اجتماعی حرکت کرده است.

به گزارش آرانیوز، دولت سیزدهم در انتخابات 28 خردادماه 1400، با کسب بیش از 18 میلیون رأی توسط مردم برگزیده شد و پس از تنفیذ و تحلیف، رسماً کار خود را از 14 مرداد آغاز کرد.

در آخرین ماه‌های دولت دوازدهم، مردم از حضور مسئولین دولتی میان خود محروم بودند و مقامات دولتی حتی در تلویزیون هم برای پاسخگویی به سؤالات مردم و خبرنگاران حاضر نمی‌شدند و جلسات ستادها نیز به‌صورت ویدیوکنفرانسی توسط رئیس‌جمهور وقت اداره می‌شد.

این عدم حضور روحانی (رئیس جمهور) آن‌قدر زیاد شده بود که او حتی در جلسه رأی اعتماد به وزیر صمت نیز در مجلس حضور نیافت؛ مسئله‌ای که بارها با مخالفت و اعتراض نمایندگان مردم روبه‌رو شد؛ علت نیز عدم مجوز ستاد ملی کرونا بود که خود روحانی ریاست آن را به‌عهده داشت.

در این شرایط مردم انتظار داشتند که مسئولین حداقل در شرایط سخت بین آن‌ها حضور پیدا کنند و از وضعیت آنان بازدید و سرکشی کنند ولی پاسخی به این مطالبه داده نشد و مردم رئیس‌جمهور را نهایتاً در قاب تلویزیون آن هم در جلسات می‌دیدند.

بیشتر بخوانید

اکنون 100 روز از آغازبه‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد و آیت‌الله رئیسی اقدامات متعددی را انجام داده است که به‌گفته بسیاری از ناظران موجب احیای سرمایه اجتماعی و اعتمادی که توسط دولت سابق به پایین‌ترین حد خود رسیده بود، شده است.

در این گزارش به بررسی اقدامات دولت سیزدهم به‌صورت موضوعی درباره مسئله «ارتقای سرمایه اجتماعی دولت» می‌پردازیم:

** گسترش موج ناامیدی در جامعه در دولت روحانی

سید ابراهیم رئیسی در شرایطی دولت را از حسن روحانی تحویل می‌گرفت که مطابق نظرسنجی‌های داخلی و خارجی، مردم هرروزه نسبت به آینده ناامیدتر می‌شدند؛ این در حالی بود که بر اثر عملکرد ضعیف دولت، برخی کشور را در حل مشکلات ناکارآمد می‌پنداشتند و امید عمومی به آینده در وضعیت خوبی قرار نداشت.

در این میان بود که نرخ ارز نیز رکورد 32000 تومان را هم ثبت کرد؛ موضوعی که موجب افزایش قیمت کالاها شد که بر مشکلات و دغدغه‌های مردم می‌افزود.

طبق نظرسنجی‌ها، مسئله اقتصاد، معیشت، توان خرید مردم، ارزش پول ملی، بیکاری و سایر مسائل از دغدغه‌های اصلی و اساسی مردم محسوب می‌شد. مردم خواهان حضور مسئولین دولتی در متن جامعه و نظارت مستقیم و بدون واسطه و به‌صورت حضوری و نه صرفاً مجازی و ویدیوکنفرانسی بودند تا مسئولین را در مشکلات، همراه خود ببینند.

** مردم منتظر اقدامی از سوی رئیسی

در شرایطی که سرمایه اجتماعی دولت و اعتماد مردم به قوه مجریه به حد پایینی رسیده بود، انتظارات بالایی از دولت رئیسی وجود داشت تا بتواند این سرمایه را با حل مشکلات و اقدامات سریع و مد نظر مردم، احیا کرده و اعتماد مردم را بازگرداند.

به‌عنوان مثال، رئیسی در اولین روزهای آغاز کار دولت، 21 مردادماه به یکی از داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای کرونایی رفت و بدون واسطه با مردم به گفت‌وگو پرداخت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار