کد خبر: ۷۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
ارومیه – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از تشدید اقدامات بهداشتی و راه اندازی قرنطینه مرزی در استان با هدف پیشگیری از شیوع سویه جدید کرونا خبر داد.

به گزارش آرانیوز:رسول انتظار مهدی  در خصوص اقدامات بهداشتی در مرزهای استان با توجه به شیوع سویه جدید کرونا اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود نوع جدید کرونا به کشور با شیوع سویه جدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در مرزهای استان نظارت‌های بهداشتی بر مسافران و رانندگان به صورت مستمر صورت می‌گیرد، افزود با توجه به احتمال ورود سویه جدید کرونا ویروس با نام امیکرون از مرزهای استان و آمادگی تمامی نهادها و ارگان‌ها برای کمک به مدافعان سلامت، اقدامات بهداشتی تشدید شده است.

قرنطینه مسافران مشکوک به سویه جدید کرونا در مرزهای آذربایجان غربی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر کنترل سابقه مسافرت افراد ورودی از مرزهای آذربایجان غربی به کشور گفت: در کنار استعلام سابقه مسافرت، مسافران در صورت داشتن هر نوع علامت سویه جدید برای جلو گیری از شیوع آن در کشور، به مدت ۱۴ روز در این مرز قرنطینه خواهند شد.

انتظار مهدی ادامه داد در استان آذربایجان غربی پایانه‌های مرز زمینی بازرگان، رازی خوی، سرو ارومیه با ترکیه و تمرچین پیرانشهر با عراق از اواخر آبان ماه بازگشایی شده‌اند و پایانه مرز هوایی فرودگاه ارومیه نیز به صورت موردی دارای پرواز به ترکیه است.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع سویه دلتا پلاس در ترکیه در شهریور و گزارشات واصله در این خصوص و با وجود محدودیت و بسته بودن مرزهای زمینی، نسبت به اقدامات مراقبتی اقدام شده است، گفت: در این خصوص پیگیری راه اندازی آزمایشگاه مولکولی پیرانشهر و هماهنگی‌های محیطی در جلب مشارکت زمینه‌های اجرای مراقبت مطلوب مرزی در پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مستقر در پایانه‌های مرزی سطح استان مورد اقدامات مؤثری گرفته است.

راه اندازی نظام دیده وری سوش های جهش یافته احتمالی کرونا در آذربایجان غربی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به راه اندازی نظام دیده وری سوش های جهش یافته احتمالی در سطح استان به خصوص شهرهای مرزی از اواخر شهریور ماه سال جاری نسبت به پایش آزمایشگاهی نمونه‌های مأخوذه از مبادی ذیربط و افراد واجد شرایط اقدام م شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از تعداد حدود ۳۰۰ نمونه ارسالی به آزمایشگاه ملی تاکنون سویه جهش یافته شناسایی و در استان گزارش نشده است، عنوان کرد: با شناسایی سویه جهش یافته تحت عنوان امیکرون در آفریقای جنوبی و برخی کشورهای جنوب آفریقا که در طی ۳ روز گذشته از تعداد زیادی از کشورها نیز گزارش می‌شود، رو به گسترش است که مراتب نحوه مدیریت مراقبت بیماری در مرزهای زمینی و هوایی در آخرین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا مطرح و مصوبات به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ شده است.

انتظار مهدی اضافه کرد: در همین راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به منظور حصول اطمینان از روند اجرای مصوبات در پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی شبانه روزی کشور در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا شرکت و نسبت به هماهنگی‌های اجرایی از جمله روند شناسایی مسافرین وارده (مستقیم و غیر مستقیم) از کشورهای آلوده معرفی شده در واحد گذرنامه، معرفی و ارزیابی و طبقه بندی و اعزام به قرنطینه، نحوه قرنطینه مسافرین واجد شرایط و نحوه مدیریت قرنطینه مرزی از نظر خدمات اسکان و رفاهی- خدمات بهداشتی - خدمات انتظامی، توان سنجی های محیطی در مرز، آمادگی آزمایشگاه مولکولی ماکو، روند شناسایی اقدام کرده است.

امکان نمونه برداری در سطح شهرهای دارای پایانه مرزی آذربایجان غربی فراهم است

وی اضافه کرد: تمام کشورها در معرض تهاجم و گسترش سویه جهش یافته از اقصی نقاط بوده و لازمه مقابله با بیماری ناشی از ویروس جدید که ماهیت ناشناخته‌ای نیز دارد انجام مراقبت دیده وری و مراقبت مرزی با مشارکت دستگاه‌های است که با هماهنگی و همکاری و همدلی نهادهای مستقر در مرز در دست اقدام و پیگیری قرار داشته و تاکنون مسافری با شرایط الزام اور قرنطینه شناسایی نشده است.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص امکانات بهداشتی در مرزهای استان گفت: امکانات نمونه برداری از افراد واجد شرایط در سطح استان حتی مناطق روستایی منتخب وجود داشته و امکان انجام آزمایشات تشخیص ویروس کرونا به روش PCR در سطح شهرستان‌های ماکو، خوی، ارومیه، میاندوآب و پیرانشهر فراهم بوده و هم اکنون تعیین سویه ویروس در آزمایشگاه سطح ملی قابل انجام است.

آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نزدیک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و این استان دارای ۵ پایانه مرزی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار