کد خبر: ۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
یک کارشناس یمنی هدف اصلی اشغالگران در یمن را تبدیل کردن این کشور به صحنه ی نبرد و کشمکش دائمی دانست و پیش بینی کرد که این نبرد در آینده بین میان امارات و عربستان روی دهد.

یمن صحنه درگیری خونین و تضاد منافع امارات و عربستان

به گزاش آرانیوز، سید صادق الشرفی تحلیلگر سیاسی یمنی به موضوع اختلافات داخلی میان اشغالگران اماراتی و سعودی در جنوب یمن پرداخته و در این زمینه گفت:  هر خانواده ای (آل سعود و آل زاید) به دنبال منافع خود در یمن است و هر کدام از آنان برای حفظ منافع خود و تقویت مواضع‌شان در یمن می جنگند.

وی افزود: هدف نهایی همه آنان این است که یمن تبدیل به منطقه ای ملتهب و درگیر شود تا آنان بتوانند کنترل یک طرف خاص که منافع و نفوذ آنان در یمن را تامین می کند در اختیار داشته باشند. به خصوص موضوع ثروت های موجود در یمن بسیار مطرح است برای نمونه امارات دغدغه سیطره پیدا کردن بر عدن را دارد زیرا بندر این شهر یکی از مهمترین بنادر جهان است و اگر این بندر به واسطه یک دولت ملی آغاز به کار کند به تجارت جهانی امارات از طریق بندر دبی ضربه خواهد زد.

صادق الشرفی در خصوص حضور نظامی امارات در یمن گفت: امارات هیچ نفعی در تامین امنیت عربستان ندارد و هیچ اهمیتی نیز به این مسئله نمی دهد، بلکه این کشور تنها به دنبال محافظت و تامین منافع خود در یمن است.

وی در خصوص ترورهای صورت گرفته در عدن گفت: عربستان چندین بار به رویارویی با اخوان المسلمین در یمن پرداخته است اما این بار سعی می  کند آنان را در آغوش بکشد، عربستان بیش از یک بار باعث سرشکستگی اخوان السلمین در یمن، مصر و سایر کشورها شده است. اماراتی ها نیز مدعی می شوند که اخوان المسلمین دشمن آنان است و در هرکجا حضور داشته باشند با آنان مبارزه خواهند کرد. به نظر من ترور هایی که در عدن روی می دهد از یک سو تسویه حساب های داخلی میان اشغالگران بوده و از سوی دیگر اقدامی برای بی ثبات کردن این شهر است.

به عقیده این تحلیلگر یمنی، اولین گروه هایی که از تقسیم یمن زیان خواهند دید، جنبش جنوب و نیروهای ملی گرا در شمال خواهند بود، تنها نیروهای تکفیری، برخی قبایل و مزدورانی که به گروه های تکفیری پیوستند از این تقسیم بندی نفع خواهند برد. اگر جنبش جنوب و نیروهای ملی در شمال گمان کنند که امارات منافع آنان را در نظر خواهد گرفت باید بگویم که آنان متوهم شده اند.

این تحلیلگر یمنی در خصوص طرح امارات برای تقسیم یمن گفت: حتی اگر اشغالگران پروژه تقسیم یمن را به مرحله اجرا برسانند جنوب یمن تبدیل به یک کشور مردمی نخواهد شد و دولتی وجود ندارد که بتواند از مناطق جنوبی و استقلال آن محافظت کند. جنوب یمن در آستانه مشکلات فراوانی همچون درگیری های بی پایان ،جنگ داخلی، گروه های تکفیری و حضور داعش و القاعده است. موارد فوق برنامه اصلی امارات و عربستان برای یمن است و اشغالگران بر سر این مسئله با یکدیگر به توافق رسیده اند.

وی ادامه داد، تاکید می کنم که امنیت یمن به معنی امنیت امارات، عربستان و همه کشورهای حاشیه خلیج فارس است. اگر امنیت یمن به خطر بیفتد امنیت این کشورها نیز به خطر خواهد افتاد .

سید صادق الشرفی در پایان گفت: ممکن است در آینده شاهد درگیری مستقیم میان امارات و عربستان باشیم اما در نهایت قربانیان این درگیری نیز یمنی خواهند بود زیرا این کشورها تنها پول خرج کرده و یمنی ها را برای درگیری با یکدیگر مسلح می کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار