کد خبر: ۷۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
گرگان- عملکرد چهار ماهه مدیریت جدید شهری گرگان حکایت از آن دارد که شهرداری و پارلمان شهری رویکردی مشخص در حوزه فرهنگی نداشته و این امر حواشی بسیاری به دنبال داشته است.

به گزارش آرانیوز:چند ماهی است که تراز فرهنگ و اخلاق در مدیریت شهری گرگان متزلزل و رعایت حداقل‌های فرهنگ ایرانی – اسلامی در جلسات و برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری گرگان کاهش یافته است.

اعضای دوره ششم شهر که وارد پارلمان شهری شدند، حواشی این نهاد مردمی در دوره جدید سیر صعودی گرفت، هر چند در دوره‌های گذشته هم چنین مواردی به چشم می‌خورد اما آنچنان محسوس نبود.

استفاده از اصطلاحات کوچه بازاری در جلسات صحن شورا، تهدید متقابل اعضای شورا، استهزا و متلک گویی برخی از اعضا نسبت به یکدیگر، تنش در صحن علنی به امری معمول بدل شد تا اینکه واقعه بی توجهی به شعائر اسلامی و اجرای برنامه شادی و طرب در شب وفات حضرت رقیه (س) رقم خورد.

با انتشار این موارد در شورا، مدیریت شهری گرگان ابتدا ورود خبرنگاران را به جلسات علنی محدود کرد، در ادامه به عده‌ای اندک به شرط عدم تصویربرداری مجوز حضور در جلسات را دادند و سپس دوباره ورود خبرنگاران را آزاد کردند؛ رویکردی که مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران و مدیران شهر قرار گرفت.

جلوگیری از حضور خبرنگاران

اعضای شورای شهر گرگان به جای آنکه به مشکلات رسیدگی کنند و علل بروز این وقایع ضد فرهنگی را در پارلمان شهری بررسی کنند، صورت مسأله که همانا حضور خبرنگاران را بود را پاک کردند، غافل از آنکه چالش بی تفاوتی به مقوله فرهنگ در این دوره مدیریت شهری ریشه دارتر از آن است که بتوان بر آن سرپوش گذاشت.

نگرانی گرگانی ها از خزان فرهنگ در مدیریت شهری

شاید اعضای شورای شهرگرگان با برگزاری آئین سینه زنی در صحن شورا، اندکی از دل نگرانی‌ها و دلخوری بچه مذهبی‌های شهر را برطرف کردند، اما همان روز مشخص بود، که تکرار چنین برنامه‌ها و رفتارهای غیرفرهنگی در شهر قابل پیش بینی است.

برخی بی اخلاقی‌ها موجب دلخوری مردم شد و افراد مختلف نسبت به آن واکنش نشان دادند گرگان که از آن به دارالمومنین یاد می‌کنند به وجود اهالی ولایتمدار و مذهبی شهره است، شهری که در طول تاریخ علما و روحانیون زیادی تربیت کرده که ثمره این تربیت ولایی تقدیم چهار هزار شهید برای حفظ کیان انقلاب اسلامی ایران است.

هر چند اعضای شورای ششم شهر با شعارهای مذهبی و زیر لوای پرچم بچه انقلابی‌های گرگان وارد پارلمان شهری شدند، اما در ادامه کار مشخص شد که تعدادی از این افراد به سبب نداشتن یک راهبرد دقیق در حوزه فرهنگ، توان صیانت از این مقوله خطیر را ندارند.

حواشی جشنواره پاییز هزاررنگ

پس از اتفاقات شورای شهر و بی اخلاقی‌های متعدد، موضوع دیگری موجب دل خوری اهالی شهر شد، در آئین پایانی جشنواره هزاررنگ گرگان علاوه بر پخش آهنگ‌های به اصطلاح شاد و در واقع مبتذل، اختلاط زن و مرد و پوشش‌های نامتعارف شاهد اجرای برنامه از سوی گروهی از زنان شهر بودیم که در قالب حرکات ورزشی و ایروبیک به اجرای حرکات موزون پرداختند؛ موضوعی که با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد و برخی از شخصیت‌های سیاسی- اجتماعی و فعالان رسانه‌ای استان به این موارد واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده اسبق مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به رخدادهای جشنواره پاییز هزار رنگ با گلایه از اعضای شورای شهر گرگان خواستار نظارت بیشتر بر مصوبات و اجرای برنامه‌های مصوب این شورا شد و از تکرار صحنه‌های خلاف موازین شرع در جشنواره پاییز هزار رنگ انتقاد کرد.

نگرانی گرگانی ها از خزان فرهنگ در مدیریت شهری

صالح کاهانی، هنرمند و فعال فرهنگی گنبدکاووس هم در توئیتی با انتقاد از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان به شدت از تعرض به ساحت محیط فرهنگی شهر گرگان و محیط زیست چند میلیون ساله هیرکانی گلایه کرد و از جبهه فرهنگی انقلاب خواستار مطالبه گری پیرامون این موضوع شد.

حامد عجم، فعال فرهنگی آزادشهری استان گلستان هم در توئیتی ضمن انتقاد از نحوه برگزاری جشنواره پاییز هزار رنگ در گرگان، آن را نمونه‌ای از عصر یخبندان تفکر مسئولان به روایت تصویر دانست و به شدت از این رخداد گلایه کرد.

حواشی بسکتبال

البته این پایان ماجرا نبود، در حالی که بخش زیادی از شهروندان از این اتفاق ناخرسند و گلایه مند بودند، خبری دیگر اهالی شهر را متأثر کرد. تصاویری از بازیکنان تیم بسکتبال شهرداری گرگان منتشر شد که همه خطوط اخلاقی و شرعی را زیر پا گذاشته بودند بازیکنانی که در قالب تیمی فرهنگی – ورزشی با بودجه ۲۰۰ میلیاردی مردم شهر در لیگ برتر این رشته فعالیت می‌کنند.

هر چند برخورد با خاطیان این واقعه در دستور کار شهرداری گرگان قرار گرفت تا اندکی فضای ملتهب جامعه را تسکین دهد اما واقعاً جای نظارت اعضای شورای شهر بر این باشگاه فرهنگ و ورزشی کجاست! وقتی اعضای شورای شهر با هزینه بیت المال از گرگان به اردوی تیم شهرداری در تهران می‌روند و با بازیکنان خراجی عکس سلفی می‌گیرند، باید واقف باشند که علاوه بر کسب نتیجه، در موضوعات حاشیه‌ای این تیم هم وظیفه مند هستند. اعضای شورای شهر باید جوابگوی ۴۰۰ هزار نفر از شهر گرگان باشند که در بخش نظارتی خود، در سه ماه گذشته چه کرده‌اند.

همه این مثال‌ها صرفاً گوشه از اقدامات ضد فرهنگی مدیریت شهری جدید گرگان است، موضوعی که نگرانی شدید مردم گرگان و البته مدیران ارشد استان را در پی داشت.

نگرانی گرگانی ها از خزان فرهنگ در مدیریت شهری

در ماه‌های گذشته تعدادی از روحانیون و نمایندگان مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اعضای پارلمان شهری تذکر دادند که در رفتار و رویکرد خود بازنگری کنند اما در عمل اتفاقی نیفتاد. البته شهردار جدید گرگان به وجود چالش‌های متعدد فرهنگی در پیکره شهر اذعان دارد. محمدرضا سبطی که کمتر از سه ماه بر کرسی شهرداری تکیه زده در بیست و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان که ۱۵ آبان برگزار شد بر ضرورت ترسیم یک نقشه مهندس فرهنگی برای مرکز استان تاکید کرد.

محمدرضا سبطی گفت: هر چند نهادهای فرهنگی زیادی در بخش فرهنگ وظیفه مند هستند و عنصر فرهنگ، در شهرداری‌های کشور یک عنصر اقتصای تلقی نمی‌شود اما برای خلق یک محیط زیست شهری ایمن و پایدار، فعالیت‌های فرهنگی از ملزومات محسوب می‌شود.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهر و با اتکا به توان سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری و خانه‌های فرهنگ می‌خواهیم یک آسیب شناسی و واکاوی جدی از دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر انجام دهد و با بودجه مکفی هدف گذاری قابل دسترسی را ترسیم کند.

سبطی با اشاره به تنگناهای موجود در بخش اعتبارات شهر اظهارکرد: تا پایان سال نقشه فرهنگی شهر آماده می‌شود و برای اجرای آن در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه مناسبی منظور خواهیم کرد.

ضرورت ایجاد معاونت فرهنگی- اجتماعی

حمیدرضا آقاملایی، عضو شورای شهر و پژوهشگر علوم اجتماعی هم در این جلسه گفت: شهرداری گرگان نیازمند ایجاد معاونت فرهنگی اجتماعی است.

به گفته وی در بخش ورزش اعتبار و بودجه صرف شده است اما مقوله فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی مهجور مانده‌اند.

آقاملایی ادامه داد: شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان با چالش‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی زیادی دست به گریبان است که تعلل برای چاره جویی آن شهر را با چالش جدی روبرو می‌کند.

این پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی افزود: گرگان همان طور که به پروژه‌های عمرانی و گردشگری و یا حمایت از ورزش نیاز دارد به چاره جویی دغدغه‌های اجتماعی هم نیازمند است.

اهالی گرگان چشم انتظار هستند تا واکنش دستگاه‌های نظارتی استان را در قبال این حوادث تلخ ضد فرهنگی ببیند زیرا شواهد حاکی از آن است که بی توجهی به استمرار این رفتارها، صبغه تاریخی و فرهنگی این شهر مذهبی را تخریب خواهد کرد.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار