کد خبر: ۷۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
دادستان کل کشور با بیان اینکه برنامه تحولی در دادسراهای سراسر کشور در دست تدوین است و تدوین آن به زودی پایان می‌یابد، گفت: از دادستان جدید تهران انتظار داریم با فوریت و در کوتاهترین زمان برنامه تحولی در دادسرای تهران را ارائه کند.
نسخه دادستان کل کشور برای دادسراهای سراسر  استانها/تودیع و معارفه دادستان تهران و  خداحافظی القاصی مهر با دادستانی پایتخت
 

به گزارش آرانیوز، به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران، با تقدیر از خدمات حشمتی و القاصی‌مهر در سمت‌های ریاست کل دادگستری استان تهران و دادستانی تهران، اظهار کرد: علی صالحی دادستان جدید تهران دارای تجارب ارزشمندی در سنگرهای مختلف قضایی از جمله دادستانی فارس و ریاست دادگستری هرمزگان است و برای او در سنگر جدید نیز آرزوی توفیق دارم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: القاصی ‌مهر طی ۳۱ ماه حضور در سنگر دادستانی تهران، تلاش‌های شبانه روزی داشت و برای او نیز در سمت ریاست دادگستری تهران آرزوی موفقیت دارم.

منتظری با اشاره به "برنامه تحولی دستگاه قضا که مورد تاکید مقام معظم رهبری و روسای پیشین و فعلی قوه قضاییه است"، گفت: برنامه تحولی در دادسرا های سراسر کشور در دست تدوین است و تدوین آن به زودی پایان می‌یابد، اما دادستانی تهران به دلیل شرایط خاص خود نیازمند برنامه تحولی ویژه است لذا از دادستان جدید تهران انتظار داریم با فوریت و در کوتاهترین زمان برنامه تحولی در دادسرای تهران را ارائه کند و کار خطیر خود را با یک برنامه زمانبندی و مدون آغاز کند و پیش ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد : در اجرای سند تحول قضایی نیازمند تدوین برنامه های عملیاتی در حوزه‌های مختلف هستیم و مهمترین بخش در دستگاه قضایی که نیازمند برنامه های عملیاتی است حوزه دادسراها و دادگاه ها هستند.

وی با اشاره به انتظاراتی که از رئیس کل جدید دادگستری استان تهران و همچنین دادستان جدید تهران وجود دارد، گفت: رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در اجرای سند تحول قضایی ، برنامه زمانبندی عملیاتی ارائه دهند و توجه داشته باشند که این برنامه عملیاتی باید برای سایر استانهای کشور نیز الگو باشد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: ضرورت هماهنگی میان رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران بسیار نکته حائز اهمیتی است و همچنین هماهنگی دادستان تهران با دادستانی کل نیز از ضروریات انکارناپذیر است.

وی هماهنگی بیشتر در مقابله با فساد اقتصادی را از برنامه های اصلی دستگاه قضا دانست و گفت: نظارت رییس کل دادگستری بر شعب رسیدگی به مفاسد اقتصادی از اولویت ها است و از این پس با پایان ماموریت آقای مسعودی مقام در منصب ریاست مجتمع ویژه مقابله با مفاسد اقتصادی، ریاست این مجتمع با رییس کل دادگستری استان تهران خواهد بود و بنده هر سه ماه یکبار وضعیت پرونده‌های مجتمع مفاسد اقتصادی را از آقای القاصی رییس کل جدید دادگستری تهران جویا خواهم شد.

وی بیان داشت: ریاست کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به موضوعات شهرستان های استان تهران و مقابله با آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و حاشیه نشینی توجه ویژه داشته باشند.

مصدق کاهش اطاله دادرسی را از ضروریات دانست و بیان داشت : یکی از استان‌های موفق در بخش کاهش اطاله دادرسی، استان هرمزگان بود که آقای صالحی دادستان جدید تهران، ریاست کل دادگستری آن استان را برعهده داشتند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز همه قوا و دستگاه ها در مسیر گام دوم انقلاب هستند و صداوسیما نیز در دوره جدید با نشان دادن همه ابعاد و زوایای وقایع در جامعه اعتماد زایی می‌کند و اجازه نمی‌دهد وقایع را رسانه های بیگانه با تحریف، ارائه دهند.

القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمان تصدی خود در دادستانی استان تهران گفت: تمرکز بر مساله تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه و کاهش اطاله دادارسی در جهت تسریع در رسیدگی به امورات مردم اقدامات زیادی صورت گرفت.

وی ادامه داد: آمار موجودی پرونده‌های دادسرای تهران ٢٨٢ هزار و ٨٣ فقره در اول خرداد ٩٨ بود که این‌ها جزء پرونده‌های ثبت شده بودند و با تلاش همکاران، این عدد به ١٣٦ هزار کاهش یافت و در واقع ١٤٥ هزار پرونده قدیمی تعیین تکلیف شدند.

القاصی مهر ادامه داد: کاهش ورودی پرونده‌ها در این دوره ٢٠ درصد است و همکاران توانستند ورودی را کاهش دهند. همچنین پرونده‌های مسن و قدیمی نیز ١٥٢ هزار فقره بود که به ٨٢ هزار فقره کاهش یافت، از سویی دیگر تلاش برای تعیین تکلیف پرونده‌های زندانی دار نیز مورد توجه قرار گرفت و با تلاش همکاران درصد متهمان نسبت به محکومان در ابتدای کار ٤٢ درصد بود که به ٢٣ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: امتیازات عملکردی به ٥٠ درصد ارتقا یافت. ابلاغات الکترونیک از ٦٧ به ٩١ درصد رسید، در این دوره نیز سامانه مراجع انتظامی به سامانه قوه قضاییه متصل شد و تمام درخواست‌ها از طریق این سامانه قابل پذیرش است.

القاصی مهر با اشاره به برخورد با مفاسد اقتصادی بیان داشت: تمام برخوردها به صورت نظام‌مند، قانونی و به دور از هرگونه هیایو برخوردهای خوبی صورت گرفت که از سوی رسانه‌ها به سمع و نظر مردم رسید.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار