کد خبر: ۷۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
فرمانده مرکز بسیج وزارت امور خارجه گفت: ما باید بتوانیم دستگاه سیاست خارجی را روز به روز متناسب با اهداف و رویکردهای انقلاب، نظام و سیاست‌های کلی ارتقاء دهیم.

به گزارش آرانیوز، می‌گوید ما باید از بسیج وزارت خارجه متناسب با شرایط خودش استفاده کنیم؛ از زمانی هم که بنده سر کار آمدم و مسئولیت را پذیرفتم، سعی کردم تغییراتی را در ساختار بسیج وزارت خارجه، ایجاد و بار دیگر وظایف را بازتعریف کنم.

به صراحت اعلام کرد: ما خیلی نتوانستیم وزارت خارجه را در بیرون معرفی کنیم و شاید در جامعه بعضاً تصور دیگری از دستگاه دیپلماسی وجود داشته باشد، در صورتی که واقعیت این نیست و ما در دستگاه دیپلماسی کشورمان حوزه‌های ارزشی بسیار زیادی داریم.

بیانیه گام دوم را از مامویت‌های اصلی حوزه کاری خود دانست و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب موضوع بسیار مهمی است که ما باید روی آن کار کنیم. یک بخش قابل توجهی از بخش‌های بیانیه گام دوم یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیاست خارجی مرتبط است که لازم است آن را تبیین کنیم.

شناسایی ظرفیت‌های وزارت خارجه، بخصوص جوانان نخبه با روحیه بسیجی و جهادی را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که وزارت خارجه را به یک اتاق فکر تبدیل کنیم.

او که از دیپلمات‌های دستگاه دیپلماسی شناخته می‌شود و اکنون فرمانده مرکز بسیج وزارت امور خارجه است، در گفتگوی مشروح با مهر که ۳ آذرماه در دفتر بسیج وزارت امور خارجه انجام شد، روایتی جالب از تاسیس دفتر بسیج دانشکده وزارت خارجه به همت «حسین امیرعبداللهیان» بیان کرد و گفت: علی رغم فضای کمی که ساختمان سابق دانشکده وزارت خارجه در خیابان کریمخان، داشت، اما او با همت بالایی که داشت، قسمتی را جدا و دفتر بسیج دانشکده وزارت خارجه را تاسیس و فعالیت‌های بسیج را آغاز کرد.

مشروح گفتگو با «سید سعید سیدین» بدین شرح است:

از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید متشکرم؛ لطفاً به عنوان سوال اول توضیحاتی در خصوص چگونگی تشکیل مرکز بسیج وزارت امور خارجه و ساختار آن ارائه دهید.

وزارت خارجه مانند سایر وزارتخانه‌های دیگر و دستگاه‌های دولتی، از اوایل دهه هفتاد از مرکز بسیج برخوردار است. یکی از ویژگی‌های بسیج وزارت خارجه این است که فرماندهی مرکز از اعضای همین وزارتخانه منصوب می‌شود و این هم به دلیل شرایط حساسی است که وزارت خارجه دارد و این تصمیم از سال گذشته برای اولین بار گرفته شد و پس از سردار کاظمی که ۱۸ سال فرماندهی بسیج وزارت امور خارجه را بر عهده داشت، این توافق انجام شد که فرمانده بسیج وزارتخانه یکی از اعضای وزارت خارجه باشد و مشروط برآنکه فردی که معرفی می‌شود در سطح مدیرکل یا سفیر باشد.

انتظارامیرعبداللهیان ازبسیج وزارتخارجه/لزوم ارتقا دستگاه دیپلماسی

من از جوانی در جنگ و جبهه حضور داشتم. بعد از جنگ به وزارت خارجه آمدم و دیپلمات شدم، به ماموریت‌های خارج از کشور رفتم و کارهای دیپلماتیک انجام دادم. خداوند خواست بعد از حدود سه دهه کار، مجدداً در مسیر اصلی خودم قرار بگیرم که من می‌گویم در مسیر عاقبت به خیری ست و باعث افتخار من هم است.

معتقدم بسیج باید خیلی پررنگ‌تر و فعال‌تر از آنی که هست، باشد و حتی باید برخی رویکردها و کارکردهای بسیج مورد بازبینی قرار بگیرد. در دهه ۶۰ -دوران دفاع مقدس- بسیج وظیفه خود می‌دانست که اسحله دست بگیرد و وارد عرصه جنگ شود و از کشور، نظام و انقلاب دفاع کند و این وظیفه را به خوبی انجام داد. بسیج در همه عرصه‌ها از جمله دفاع مقدس سربلند بیرون آمده است، در واقع جنگ روی دوش بچه‌های بسیج بود. بسیج متشکل از نیروهای جوانی بود که با نَفسِ گرم حضرت امام (ره) در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند و آن پیروزی‌های بزرگ را در طول جنگ آفریدند و به لطف و عنایت الهی ذره‌ای از خاک کشور به دست دشمن نیافتاد و پیروزی‌ها نصیب ما شد.

بسیج باید به لحاظ دفاعی و نظامی آمادگی داشته باشد و این کار کاملاً منطقی است، زیرا جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب همواره با دشمنی‌ها رو به رو است و دشمنان، دنبال فرصتی هستنند که بتوانند ضربه‌ای به کشورمان بزنند. ۸ سال دفاع مقدس به همین منظور بود اما موفق نشدند و بعد از آن هم دشمن به شیوه‌های دیگری از جمله جنگ اقتصادی و تحریم، جنگ فرهنگی و اخیراً نیز از طریق جنگ روانی در فضای مجازی و رسانه‌ای ورود پیدا کرده است

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار