کد خبر: ۷۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
ایلام- طرح خرید تضمینی دام زنده مازاد به دلیل کند بودن هنوز نتوانسته مشکلات عشایر استان ایلام را حل کند و در حال حاضر خواسته عشایر صادرات دام ها است.

به گزارش آرانیوز:استان ایلام از دیرباز تاکنون جایگاه عشایر غیور بوده است، عشایر استان ایلام با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در مناطق مختلف استان حضوری فعال دارند و نقش‌های مهمی در بخش‌های استان ایفا می‌کنند.

جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

خشکسالی طی دو سال اخیر مشکلات زیادی را برای عشایر استان ایلام به وجود آورده و دام‌های مازاد عشایر خریداری ندارند، بر همین اساس چند ماه پیش بود که طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان ایلام توسط دستگاه‌های اجرایی مثل جهاد کشاورزی، امور عشایری و امور دام کلید خورد.

این طرح هرچند هنوز در استان ادامه دارد اما به دلیل پایین بودن ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام ایلام، روند کندی دارد و خواسته‌های عشایر را برآورده نکرده است.

خواسته عشایر استان ایلام صادرات دام است

یکی از عشایر ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قشر عشایر نقش مهمی در تولید گوشت قرمز استان و کشور دارند ولی متأسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

حمید نصراللهی افزود: معیشت عشایر استان ایلام بیشتر از طریق تولید گوشت قرمز و دیگر محصولات دامی است، متأسفانه به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه و نهاده‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی دام زنده مشکلات عشایر را حل نکرده است چراکه در این طرح تنها درصد پایینی از دام‌های مازاد عشایر خریداری می‌شود.

مشکلات تمام نشدنی عشایر ایلام/ دام های مازاد صادر شود

نصراللهی اضافه کرد: خواسته عشایر استان ایلام این است با توجه به مرز مهران، زمینه صادرات دام زنده مازاد به عراق فراهم شود تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.

ایلام یکی استان‌های مهم در زمینه تولیدات عشایری محسوب می‌شود

مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عشایر استان با جمعیتی معادل ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

فرشاد یاسمی بیان کرد: عشایر استان ایلام ۵ درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت دامی عشایر استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام است، گفت: این میزان دام نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت دامی استان را تشکیل می‌دهد.

یاسمی بیان کرد: جمیعت دامی عشایر استان ایلام، ۶ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و ایلام یکی استان‌های مهم در زمینه تولیدات عشایری محسوب می‌شود.

توزیع هفت هزار تن نهاده دامی در بین عشایر

وی افزود ۶۰ درصد مراتع استان در اختیار عشایر استان است و تولیدات عشایر استان سالانه بالغ بر ۹۰ هزار تن محصولات مختلف به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مشکلات تمام نشدنی عشایر ایلام/ دام های مازاد صادر شود

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: عشایر بیش از ۳۰ درصد محصولات پروتئینی و دامی استان ایلام را تولید می‌کنند، ضمن اینکه بیکاری در جامعه عشایری زیر چهار درصد است.

یاسمی عنوان کرد: در بحث تأمین علوفه و نهاده‌های دامی عشایر، در سال جاری نزدیک به هفت هزار تن علوفه یارانه‌ای بین عشایر توزیع شده و هفت هزار و ۲۰۰ تن دیگر نیز در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

وی افزود: نهاده بر اساس دفترچه‌های عشایر، پلاک کوبی و کارت شناسایی عشایر به صورت مدت دار در اختیار عشایر استان قرار داده می‌شود.

دستورالعمل اجرایی صادرات دام اجرایی شده است

وی با اشاره به مشکلات فروش دام زنده عشایر ایلام، افزود: بحث خرید دام نیز یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در ایلام بود که هم اکنون درحال انجام است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات برای حل مشکلات عشایر، بحث صادرات دام بود که این موضوع نیز در سفر ریاست جمهوری به ایلام تصویب و موافقت و دستورالعمل اجرایی آن نیز ابلاغ شده است.

مدیرکل امور عشایری ایلام عنوان کرد: در طول هفته جاری طی جلساتی که با مسئولان کشوری برگزار شده قرار است از طریق گمرک مهران با طرفین عراقی و حوزه کشورهای عربی هماهنگی لازم انجام شود که بتوانیم دام عشایر را توسط تشکل‌های عشایری به کشورهای همجوار نیز صادر کنیم و سود این حوزه نیز به اقتصاد عشایر و خود عشایر می‌رسد.

یاسمی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در سفر ریاست جمهوری پیگیری شد بحث مرحله دوم خرید دام مازاد عشایر است.

وی ادامه داد: در فاز اول خرید ۸۵ هزار رأس دام حذفی عشایر در دستور کار قرار داده شده و در فاز دوم خرید بره پرواری عشایر با کیلویی ۶۲ هزار تومان آغاز خواهد شد.

با توجه به مشکلات متعدد عشایر استان ایلام برای بحث فروش دام و تأمین نهاده‌ها، نیاز است هرچه زودتر زمینه صادرات دام عشایر فراهم شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار