کد خبر: ۷۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
نزدیک شدن رزمندگان به دروازه های مارب، سعودی ها را به این نتیجه رساند که با تخلیه الحدیده، انصارالله را دچار خطای محاسباتی کنند و اماراتی ها را زیر فشار سنگین قرار دهند.

به گزارش آرانیوز، ائتلاف سعودی نیمه دوم آبان ماه امسال در تصمیم ناگهانی عناصر خود را از نوار ساحلی غرب یمن خارج کرد تا مساحتی افزون بر ۷۰۰ کیلومتر مربع از اشغال خارج و به کنترل رزمندگان انصارالله درآید.

در روزهای گذشته رسانه ها، تحلیل های متعددی را در خصوص چرایی خروج نیروهای تحت فرمان ریاض از بخش های وسیع استان الحدیده مطرح کردند و اشاره به اجرا و عملی شدن توافق استکهلم یکی از این گمانه زنی ها بود.

این رسانه ها در توضیح تحلیل خود اعلام کردند که هر دو طرف (صنعاء و ریاض) از شهر الحدیده و نقاط حومه خارج می شوند و با تخلیه این مناطق (کیلومتر ۱۶، شهرک صالح و...) مسیر پایتخت به سمت نوار ساحلی غرب یمن باز می شود.

تحلیل و خبر استقرار گروه مشترک در بندر «الحدیده، الصلیف، راسی عیسی و...» در حالی بیان می شود که رزمندگان انصارالله وارد مناطق تخلیه شده در نوار ساحلی شده اند و خود را برای بازسازی این نقاط آماده می کنند و همین مسئله این گمانه زنی رسانه ای را تا حدود زیادی زیر سوال برده و به نظر می رسد فقط بخش مربوط به برقراری دوباره ارتباط صنعاء - الحدیده درست است.

شماری دیگر از رسانه ها و کارشناس تحولات منطقه هم آنچه را که در استان الحدیده گذشته را در راستای عملی شدن توافق جدید انصارالله و رژیم سعودی می دانند و می گویند ریاض با تخلیه نوار ساحلی حُسن نیت خود را نشان داده است.

پشت پرده عقب‌نشینی سعودی‌ها از نوار ساحلی غرب یمن چیست؟ + نقشه میدانی و عکس

به گزارش مشرق، واقعیت ها در خصوص تحولات الحدیده را باید همزمان با پیشروی گسترده رزمندگان در مرکز یمن و رسیدن به دروازه های شهر مارب و احتمال ادامه عملیات در محورهای چنوب غرب و غرب استان شبوه ارزیابی کرد و ائتلاف سعودی این خطر را به خوبی احساس و درک کرده است.

مارب (قلب یمن) نقطه اتصال جنوب و شمال کشور به شمار می آید و از سویی دیگر به همراه استان شبوه سرشار از منابع نفتی ارزشمند است و همین مسئله سعودی ها را نگران کرده چرا که پیشروی رزمندگان را در این محورها قطعی می دانند.

ریاض دریافته است اگر استان های مارب و شبوه را از دست دهد دیگر نفوذی در یمن ندارد و توازن قدرت به سود رزمندگان تغییر خواهد کرد و این به معنای شکست کامل است و در مقابل انصارالله و امارات سهم ناچیزی خواهد داشت.

در کنار پیشروی های سریع و خیره کننده انصارالله در مرکز و شمال، سعودی ها می بینند که صهیونیست ها در حال تقویت اماراتی ها در خاک یمن (جنوب) هستند و دریافته اند بازنده میدان هستند و با وجود هزینه های هنگفت در سال های گذشته بدون نتیجه از یمن خارج خواهد شد.

به نظر می رسد سعودی ها با خروج از استان الحدیده تلاش می کنند تا حدی اعتبار به دست آورند و همچنین مانع از دست رفتن سریع سایر مناطق اشغالی در خاک یمن شوند و شکست خود را به تاخیر بیندازند.

سعودی ها با تخلیه نوار ساحلی غرب یمن (استان الحدیده) قصد دارند جبهه مقاومت انصارالله را دچار خطای محاسباتی کنند که به جای پیشروی در مارب و شبوه، پاکسازی استان تعز و سایر مناطق جنوبی تحت نفوذ امارات را در دستور کار قرار دهد.

پشت پرده عقب‌نشینی سعودی‌ها از نوار ساحلی غرب یمن چیست؟ + نقشه میدانی و عکس
آرشیو

بررسی تحولات سیاسی و میدانی نشان می دهد که ریاض درصدد است که با خروج از الحدیده، منطقه راهبردی «باب المندب» و سایر مناطق ساحلی پر اهمیت را به مقصد بعدی انصارالله تبدیل کند و با شعله ور کردن درگیری ها در این محورها، امارات را زیر فشار سنگین قرار دهد و نفسی بکشد.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار