کد خبر: ۷۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند اقتصاد را نیز مدیریت کند به شرط آنکه خداباوری، خودباوری و مردم باوری داشته باشیم.

به گزارش آرانیوز، محمدباقر قالیباف به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان که در مجلس حضور یافتند، گفت: در حوزه هنر، کتاب، کتابخوانی، موسیقی، سینما و غیره مصرف کننده بوده و تولیدکننده آن نیستیم اما به عنوان یک خدمتگزار از جنبه مدیریتی به موضوع فرهنگ نگاه می‌کنم.

وی با بیان اینکه باید به یک سوال پاسخ داد و در گفتگوهای شفاف، حین گفتن چالش‌ها، راهکارها را نیز بیان کنیم، گفت: آینده نگری، تحلیل محتوایی و روندی و آسیب‌شناسی باید به گونه‌ای باشد که در نهایت راهکار و نقشه راه داشته باشد.

انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، تاکید کرد: مبنای این انقلاب نیز مردم بودند که آمدند و به آن عینیت بخشیدند. معجزه امام (ره) این بود که دین را از کنج حجره‌ها به وسط جامعه آورد، آن هم در زمانی که همه تحلیل‌ها این بود که امکان آن وجود ندارد، اما قدرت فرهنگ نشان داد که دین این ظرفیت را دارد و شعار هم نیست.

قالیباف افزود: در بخش دفاع مقدس نیز حتی به لحاظ مادی پیروز شده و نشان دادیم به همه خواسته‌هایی که خیلی‌ها در سال‌های پس از قطعنامه ادعا کردند که به آن نرسیده‌ایم، هم رسیده‌ایم.

وی با بیان این پرسش که آیا در جنگ، قدرت نظامی ما را نجات داد و آیا با موشک‌هایی که شهید طهرانی مقدم ساخت جنگیده‌ایم، تاکید کرد: با گوشت و پوست و استخوان خود می‌گویم جز با اتکا به فرهنگ و باورهای خود، مقابل دشمن نجنگیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات یک تحلیلگر شبکه بی‌بی سی، یادآور شد: او می‌گفت «وقتی به یک طرف جبهه نگاه می‌کردیم تجهیزات و نیروی نظامی وجود داشت اما طرف دیگر، حتی حداقل امکانات و نیروهای انسانی را نیز نداشتند با این حال جبهه ایران پیروز بود ما فقط دیدیم وقتی کشته‌های ایران به شهرهای خود باز می‌گردند مجدداً افراد دیگر از همان شهرها به جبهه می‌آیند و از مرگ نمی‌ترسند در حالی که طرف مقابل از مرگ می‌ترسید.»

جنگ ما نیاز به گزافه‌گویی ندارد و یک واقعیت است

قالیباف با بیان اینکه جنگ ما نیاز به گزافه گویی ندارد و یک واقعیت است، تصریح کرد: با چشم خود دیدیم یک نوجوان ۱۷ ساله تخریبچی در معبر افتاده و پایش قطع شده است و یک خرج «آر پی جی» هم پشت او بود که آتش گرفته بود و بالای هزار درجه هم حرارت داشت و پشت او را سوزانده بود اما وقتی خواستیم او را از معبر درآوریم می‌گفت به من دست نزنید فقط مراقب باشید این بخش از محور پاکسازی نشده، رزمندگان روی مین نروند. آیا آموزش و نظامی‌گری این‌ها را به او یاد داده است؟ آیا این جز فرهنگ محرم و صفر و عاشورا است؟ آیا این جز سنت‌های الهی است؟

وی با بیان اینکه پس از انقلاب وقتی بسیج تشکیل شد، آن طور که باید جا نیفتاد و از زمانی جا افتاد که تولید فرهنگ کرد و آن زمان میدان دفاع مقدس بود، افزود: فرهنگی در دفاع مقدس نهفته بود که در حوزه آموزش نیز تبلور یافت. من هم ابتدا نظامی نبودم، بلکه یک دانش آموز دبیرستانی بودم اما چه اتفاقی افتاد؟ یک افسر توپخانه برای اینکه وارد جنگ شده و یک توپ رها کند باید ۴ سال آموزش ببیند اما یک شهروند عادی بدون هیچ سابقه جبهه، ۴ هفته آموزش می‌بیند و در این زمان به اندازه ۴ سال آموزش و مهارت می‌بیند و حداکثر ۳ ماه بعد تبدیل به یک فرد موثر برای حضور در جنگ می‌شود و این همان فرهنگی است که گذشت، مدیریت و فرماندهی را آموزش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قدرت ما باورهای مردم است که اگر دل به جمهوری اسلامی ندهند، هر چه موشک داشته باشیم فایده‌ای ندارد. اینکه ما به این شرایط رسیده‌ایم به این دلیل است که همه کارهایی که مبتنی بر سنت‌های الهی بود، کنار گذاشتیم.

قالیباف افزود: تا دوران دفاع مقدس مسیر را به درستی آمدیم اما بعد از آن در حوزه نظامی نیز هنوز می‌گوییم سه برابر دشمن باید آفند داشته باشیم اما مگر زمان حصر آبادان که بنی صدر را که نه خودش را و نه مردم را باور داشت، حذف کردیم چه تحولی در حوزه نظامی رخ که حصر آبادان شکست، طریق القدس را انجام دادیم و بعد از آزادسازی خرمشهر شد؟

وی با تاکید بر اینکه در آن برهه تغییر نگاه و اتکا به سنت‌های الهی و مردم باعث تحول در جبهه شد، گفت: همه این اتفاقات پشت سر هم انجام گرفت، لذا امروز باید این فرهنگ را که منجر به پیروزی می‌شد حتی در سپاه تدریس کنیم. مردم تکیه گاه کشور هستند درحالی که ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که از انقلابی‌گری حرف می‌زنیم، اگر در متن آن عدل و عقل نباشد و انسان‌ها حرمت نداشته باشند و اگر ما به عنوان مدیری سیاسی، حرف و دعواهای سیاسی و باورهای مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی که در سرنوشت همه ما تأثیر دارد به سمت بی‌هویتی می‌رود و فرهنگ برای آن بی‌ارزش می‌شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار