کد خبر: ۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان
رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: آموزش و پرورش عشایر خوزستان دارای ۷۹ فضای آموزشی فرسوده، ۶۸ کانکسی، ۴۱ سنگی و کپری، ۱۵۶ چادری، ۳۸ استیجاری و ۱۲۰ مدرسه بدون برق است.

قنبری: یکی از سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش تأسیس مدارس شبانه روزی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی آرانیوز(حوزه خوزستان)

حمید قنبری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که در محل سالن کنفرانس امام رضا (ع) شهرک نفت و با حضور فرمانداران استان برگزار شده بود، اظهار کرد: آموزش و پرورش خوزستان ۱۴ هزار دانش آموز را در ۱۴ منطقه، ۵۸۹ مدرسه و یک هزار و ۷۷۱ کلاس درس دارد.

وی افزود: ۵۶ درصد از دانش آموزان عشایری خوزستان پسر و ۴۴ درصد نیز دختر هستند. با وجود اینکه طی دو سال اخیر تحول و انقلاب بزرگی برای آموزش و پرورش عشایر خوزستان صورت گرفته ولی باز هم تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: آموزش و پرورش عشایر خوزستان دارای ۷۹ فضای فرسوده، ۶۸ فضای کانکسی، ۴۱ فضای سنگی و کپری، ۱۵۶ فضای چادری و ۳۸ فضای استیجاری است.

قنبری تأکید کرد: مناطق عشایری این استان با هفت استان دیگر مراوده داشته و در حال رفت و آمد هستند.

وی عنوان کرد: اولین مشکل و معضل ما این است که از سال ۶۷ تاکنون که آموزش و پرورش عشایر مستقر شده، سهم دانش آموزانش در بودجه نادیده گرفته شده است. در واقع ۷۵ درصد از مدارس ما غیر استاندارد بوده و بنابراین دانش آموزان عشایر نیاز دارند تا سهمشان در جلسات شورای برنامه ریزی دیده شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان کرد: در شهرستان اندیکا ۴۰ درصد از دانش آموزان و همچنین ۶۰ درصد از کلاس ها در اختیار آموزش و پرورش عشایر بوده ولی سهم آموزش و پرورش منطقه اندیکا در اختصاص بودجه ۱۰۰ درصد و سهم آموزش و پرورش عشایر این شهرستان صفر است.

قنبری ادامه داد: یکی از سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش تأسیس مدارس شبانه روزی بوده که این فرصت چند وقتی است در خوزستان به یک تهدید تبدیل شده است. در واقع عدم پرداخت به موقع سرانه غذایی، عدم رسیدگی و تأمین اولویت ها در تجهیزات خوابگاهی، بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی به اصناف، سوء تغذیه دانش آموزان و ترک تحصیلی آنها از جمله مسائل موجود در مناطق عشایری استان بوده که چنین فرصتی را به تهدید تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: خوزستان دارای حدود ۳۳ هزار خانوار عشایری و جمعیتی ۱۴۰ هزار نفری در چنین مناطقی است. ولی همکاران ما به دلیل نبود سامانه سوادآموزی مستقر در این مناطق هنوز موفق به برگزاری کلاس سوادآموزی نشده اند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان تأکید کرد: متأسفانه ۱۰۰ نفر از کودکان در نقطه صفر مرزی خوزستان با استان لرستان با سنین بین ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل هستند. همچنین در مناطق آموزش و پرورش عشایر این استان تعداد ۱۲۰ مدرسه بدون برق داریم، در حالی که خوزستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی است.

قنبری افزود: طومار واقعیت از فقر تا فخر نیز گویای این مسئله است که متأسفانه برخی دانش آموزان عشایری به علت فقر اقتصادی خانواده های خود توان خرید کتب، لوازم التحریر و پوشاک را ندارند.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در بخش بهداشت تحولات بسیار خوبی در کشور روی داده ولی دانش آموزان عشایری از این تحولات به ویژه در زمینه تغذیه و سرویس های بهداشتی کم بهره بوده اند. متأسفانه ۶۰ درصد از مدارس عشایری خوزستان سرویس بهداشتی ندارند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان یادآور شد: متأسفانه با وجود اینکه دانش آموزان عشایر در کنکور رتبه های خوبی کسب کرده اندولی سهمیه برای این دانش آموزان در دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته نشده است.

قنبری بیان کرد: برخی از نیروهای آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در این مناطق را داشته و دیگر اشتیاقی برای تدریس در مناطق عشایری ندارند، ولی به دلیل کمبود نیرو امکان جابه جایی این افراد وجود ندارد.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش عشایر خوزستان موفق به کسب رتبه برتر کشور در زمینه علمکرد شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار