کد خبر: ۷۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

به گزارش آرانیوز، کاهش قیمت بلیت هواپیما که در عمل اتفاق نمی‌افتد

آرمان‌ملی درباره بلیت هواپیما گزارش داده است: تردیدی وجود ندارد که کاهش قیمت در هر حوزه به نفع مصرف کننده تمام خواهد شد اما این روند در حوزه بلیت هواپیما فارغ از زیان و مشکلاتی که در نتیجه قیمت گذاری دستوری و لزوم رعایت کف ۶۰ درصدی مسافر در دوران کرونا به ایرلاین‌ها تحمیل کرده به دلیل آنچه تعیین کف و سقف قیمتی گفته می شود عملا امکان پذیر نبوده و همچون روال گذشته ایرلاین ها در زمان عادی تخفیفات خود را ارائه می‌دهند بنابراین آنچه در واقعیت اتفاق افتاده تبلیغاتی است که وزیر راه و شهرسازی از ابتدایی‌ترین قانون نرخ شناور استفاده کرده است.

تعیین قیمت بلیت هواپیما از زمان شیوع کرونا در ایران به یکی از معضلات جدی در حوزه سفرهای هوایی بدل شده است، چراکه اولا به‌دلیل ترس مردم از آلودگی‌های ویروسی و بیماری کرونا سفرها به‌شدت کاهش پیدا کرد و از طرفی با از سرگیری پروازها و افزایش مسافر ایرلاین‌ها مجاز به فروش ۶۰ درصدی بلیت شدند. این درحالی اتفاق افتاد که هزینه‌های خدمات پروازی در کشور به‌دلیل نبود ثبات در اقتصاد و افزایش نرخ دلار و دلاری‌بودن هزینه‌های ایرلاین‌ها به‌شدت رشد کرد و افزایش قیمت بلیت با کاهش حجم مسافر در هواپیماها هم جبران نشد. از این‌رو هر از چندگاهی ایرلاین‌ها با تخطی از مجوزهای صادر شده برای میزان فروش بلیت یا افزایش نرخ بلیت؛ ‌ سعی در جبران آن داشتند که صدای اعتراض مسافران را درآورد.

در این شرایط سازمان هواپیمایی وارد موضوع شده و با جریمه چند ایرلاین قیمت را به نرخ مصوب برمی‌گرداند. با این حال افزایش روزافزون هزینه‌ها تا جایی پیش رفت که این بار صدای ایرلاین‌ها بلند شد. حالا با برداشتن محدودیت فروش بلیت، کاهش قیمت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. با این حال با توجه به عدم ثبات نرخ دلار، هزینه‌های ایرلاین‌ها در حال افزایش است و از طرفی با ادامه تحریم صنعت هوایی و فرسودگی هواپیماها و نبود قطعات و تجهیزات رشد هزینه سرپاماندن ایرلاین‌ها به‌شدت افزایش یافته و از این‌رو دستور کاهش قیمت جدید وزیر راه و شهرسازی به مزاج ایرلاین‌ها خوش نیامده است.

در شرایطی که بسیاری از ایرلاین‌ها در فشار تحریم سعی در حفظ همین خدمات حداقلی به مردم هستند و هر روز با افزایش نرخ دلار زیان‌های بیشتری را متحمل می‌شوند، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرد که در شورایعالی هواپیمایی کشور کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما از اول آذر در دستور کار خواهد بود. این کاهش قیمت هر چند برای مسافران خوشایند است، اما از آن طرف یکی از مهمترین بخش‌های خدماتی کشور را در فشار قرار می‌دهد. البته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه با رایزنی‌های وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری قرار بر این شده تا به نفع مردم قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا کند، گفته است که از اول آذر قیمت بلیت هواپیما با کاهش متوسط ۱۳ درصدی به فروش می‌رود.

 کاهش نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی از ۲ تا ۲۸ درصد کاهش است، اما برای مسیرهایی مانند تهران– بم میزان کاهش نرخ بلیت هواپیما ۳۳ درصد است. البته همچنان قیمت بلیت هواپیما براساس قواعد آزادسازی نرخ‌ها به فروش می‌رود و قیمت‌ها شناور است و قرار نیست به نرخ مصوب برگردیم. مهمترین شرط ما برای کاهش قیمت عدم افزایش قیمت ارز است و این قیمت‌ها را براساس نرخ ارز بازار آزاد و دلار ۲۸ هزار تومانی بسته شده است. قرار بر این است برای جبران هزینه‌ ایرلاین‌ها با این کاهش قیمت بلیت، قیمت تمام شده پرواز را کاهش دهیم و تسهیلاتی در بخش‌های مختلف از جمله فرودگاه‌ها و... به آنها ارائه شود.

 ماراتن افزایش و کاهش نرخ!

ایرلاین‌ها بدون داشتن مصوبه و حتی اطلاع‌رسانی از روزهای نخست تیر امسال اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما تا بیش از ۳۰ درصد کردند و از آن زمان تا هفته گذشته با وجود هشدارها و مخالفت‌های متعدد از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی و مسئولان سابق سازمان هواپیمایی اتفاقی در این زمینه نیفتاد و جلسات متعددی هم که بین محمد اسلامی ‌و نمایندگان ایرلاین‌ها برگزار شد بی‌نتیجه باقی ماند، اما بالاخره سه‌شنبه هفته گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر از توافق با ایرلاین‌ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما در پی برداشته‌شدن محدودیت‌هایی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر از ابتدای آذرماه داد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار